Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bo i husvogn på egen tomt?

Anbefalte innlegg

Hei visste ikke hvor eg skulle ligge denne så prøver her eg ;)

Har gått for tiden og lurt på og kjøpe meg en bolig etterhvert men det er så dyrt og vil ikke bo meg ihjel så kom opp med ideen og kjøpe en tomt planere et stykke,bygge en slags grunnmur og sitte vognen der evnt om det skulle bli noe problem bygge en garasje/lignende og legge strøm i også ta fra den til vognen.

Er dette mulig og få til i firkant norge tror dere??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil sikkert dra ned prisene på naboeiendommene, og det vil nok ikke naboene tillate.

Håper på og få fatt i en tomt som er så langt fra alle naboer som eg kan komme har enda ikke møtt noen naboer som liker meg de klager på alt mulig rart som at eg kjører til jobb for tidlig, kommer hjem for sent klager på at eg har for sterke lys på bilen(e) osv osv og ungene til naboene driver og gjør hærverk på biler/motorsykler som eg har som og knekke vindusviskere,knuser speil,osv osv.men selfølgelig er begrenset hvor øde da innenfor en grense siden eg må framdeles komme meg på jobb...

Men over til noe seriøst er dette fysisk mulig uten at stat/kommune sier så mye??

Lenke til kommentar

Jeg tipper at dette er et spørsmål som kan passe på juss-forumet, og at plan- og bygningsloven gir kommunen myndighet til å regulere dette i kommunedelplaner og reguleringsplaner.

Å bygge både en grunnmur og en garasje vil være søknadspliktig hos kommunen. Å parkere en campingvogn på egen tomt vil som regel være lov, men dersom den brukes som bolig, vil det ikke forundre meg om den betraktes på lik linje med et prefabrikert hus, og det må søkes byggetillatelse, at du må ha ferdigattest og brukstillatelse før du lovlig kan bo der, og at det vil stilles krav til tilkobling til el, vann og kloakk. Jeg regner også med at campingplasser der folk har campingvogner stående fast med platting og spikertelt har en reguleringsplan eller noe kommunen har godtatt.

Men hvis det ikke slenger innom en jurist eller byggesaksbehandler her på forumet som kan gi kvalifisert svar, stikk innom servicekontoret i kommunen din. Der er det ofte hyggelige mennesker som kan gi gode svar, eller sende deg videre til kontoret til den som kan svare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svinks kom med et bra innlegg.

Jeg har hatt mange forskjellige byggesaker, men aldri sjekket denne problemstillingen, opp mot lov/forskrifter.

Dette er et søknadspliktig tiltak, enten det skal være midletidig, eller permanet bolig, med eller uten grunnmur. Og det største problemet jeg ser, er vel at det stilles krav til en boenhet, som du sikkert IKKE klarer å oppfylle med en husvogn. Og kravene er mange, som eks. volum/areal på oppholdsromm, inv. takhøyde, dagslys krav, m.m. Krav til nødvendig bodareal vil sikkert komme inn. Og jeg tviler på om du får disp. fra "Universal utforming". Og da må kommer bl.a. krav til dørstørrelse, størrelse på bad/wc og en gennerell utforming som gjør boligen "handikapp vennlig". Både utv. tilgang og tilgang inv., i de fleste romm. Det kan være mye mer.

Du får sjekke med de lokale bygningsmyndigheter. Teknisk etat/Plan og byggningsetaten. Navn kan varriere noe fra kommune til kommune.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har tenkt samme tanken som trådstarter selv. Er møkk lei av hagearbeid, vedlikehold og snømåking.

Har vel også blitt litt mer minimalistisk med årene.

Så lenge huset/vognen står på hjul kan man vel sette den hvor man vil sålange man har tillatelse gra grunneier.

Heller ikke nødvendig å koble til strøm eller kloakk. Finnes mange gode løsninger der ute.

Nyere husvogner har alle moderne bekvemeligheter, de er som et ordinært hus i mindre utgave.

Vet om flere som har solgt hus og bor i husvogn.

Ikke sikker på hvor mange krav som må oppfylles men siden det i praksis er en vogn, kan det ikke være mange, og i verste tilfelle kan man vel skaffe seg en offentlig adresse hos familie eller slekt.

Og har man vogn, er det ingen som kan hindre deg i å feriere der så ofte eller lenge du vil.

Lenke til kommentar

Gennerelt så er det ikke noe problem å plassere en campingvogn, eller en husvogn på egen eiendom, eller på andres (med tillatelse), for et kortere tidsrom. Det har ikke myndigheten noe i mot. Men, det er varig opphold som skaper problemer.

Jeg vet det kan gies tillatelse til et område, beregnet for flere slike "vogner", men da etter søknad. Eks, plass for campingvogner. Samme kan sikkert gies for husvogner. Da gjelder ikke slike krav, som jeg tidligere nevnte relevandt. Men da må det som et minimum "bygges" et hus, for wc/dusj og en løsning for renovasjon. Bor en fast på en plass, kreves det brukbar veg, registrering av adresse, postkasse, o.l.

Men alt dette kan kommunen svare på, så sjekk der.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Det er jo mange som bor i små båter hele året, så jeg ser ikke at husvogn skal være særlig mer problematisk.

Jeg vet det finnes noen som bor i båt hele året, men jeg tviler på at det er mange av dem her i Norge.

Men båter, er ikke regulert av P.B.L. Og båter til privat bruk (i denne sammenheng), blir vel i første rekke berørt av Naboloven, Forurensningsloven og en eiendom, eller tilatelse av grunneier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...