Gå til innhold

Voltstyrke på prosessor.....noen med god peiling?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har holdt på med bygging av PC-er i snart 10 år, og har holdt på med overklokking bare en liten stund.

Jeg lurer litt på hvor stor voltstyrke en f. eks XP-1600+ tåler. Er det slik at den blir mer stabil dersom man øker volten ved overklokking?

Motsatt tilfelle: Blir den ustabil dersom man øker volten uten å overklokke?

Sveinl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-08 23:43, PanzerFaust skrev:

Å øke SPENNINGEN vil gjøre den mer stabil, men den vil også bli varmere for pga økt motstand. Jeg kjører med lavere spenning enn vanli (1,75) fordi dette gir meg lavere temp og ingen ustabilitet enda.

Hvordan kan motstanden øke når spenningen øker? Jeg er elektroingeniør av yrke og ditt utsagn er stikk i strid med ohms lov. Hvis spenningen øker så øker strømmen og dermed varmen. Strømmen/varmen kan ikke øke dersom motstanden øker. Da vil det jo bli mindre varme da.

Men poenget ditt tar jeg. Prosessoren blir altså mer stabil ved større voltstyrke.

Temperaturen er grei. Har 34°C uten load og ca. 42°C med load (testet idag).

Tusen takk for svaret, men takler den f.eks. 2 volt uten konsekvenser?

Sveinl

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-09 00:20, GaLiHaLen skrev:

Motstanden forblir vel den samme dersom du øker spenningen? høyere spenning på en motstand betyr vel mere varme?

Tror PanzerFaust har glemt hvordan varme/strøm forholder seg til økt spenning og fast motstand. (I=U/R)

Men han mente det helt sikkert godt og man skal ikke henge ham ut pga. det. Men for å presisere... : Strøm = Spenning delt på motstand. Nå vet han det.

Når det gjelder kommentaren om at ohms lov ikke stemmer, så har man rett i det. Motstanden blir faktisk (uvesentlig) mindre når temperaturen øker :lol:

Så det er 1,85 volt som er maks voltstyrke på prosessor da? Det står i min via-hardware monitor at spenningen er 1,82V. Enda jeg ikke har stilt på noe.

Sveinl

Chieftec Scorpio bigtower :grin:

ABIT KG7 :smile:

AMD XP1600+ :smile: Taisol CGK760 :smile:

Point of view GF3 :grin:

768 MB TwinMOS DDR :grin:

SB Live 1024 Value :sad:

56x Acer :grin:

24x Plextor :grin:

60 GB WD :smile:

ADSL 704/128 :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-02-09 00:55 ]

Lenke til kommentar

Unnskyld meg Sveinl, men her var det mange rare svar!

Ikke alle like riktige.

La oss alle kalle en spade for en spade, og dermed erstatte "voltstyrke" med spenning. Begge er jo synonymer i og for seg, men sistnevnte begrep er jo det mest vanlige?

Prosessoren din vil helt sikkert tåle spenninger over 2 volt, men disse kan som regel ikke oppnås medmindre du modifiserer hovedkortet ditt. Du sier ikke noe om hvilket hovedkort du har, og dermed kan jeg ikke legge ut noen link for modding av dette.

En spenningsøkning vil i de aller fleste tilfelle tillate en kraftigere overklokking, men dette skjer ikke ustraffet! Som du helt sikkert vet; W=UxI, og dermed vil du høyst sannsynlig trenge bedre kjøling på CPU enn det du har pr.i dag! Sannsynligvis går det i retning av vannkjøling, om du tenker å bevege deg noe særlig over 2 volt.

"Værstingene" opererer jo faktisk på 2,3 - 2,5volt, og resultatene er jo deretter :smile:

Ta en kikk her http://www.overclockers.com/ CPU database, og legg merke til hvilken spenning de kjører på!

Og som en sammenligning: Kjører du motoren i bilen din på "rødmerket" hele tiden, så lever den nok ikke så altfor lenge! Det sier seg nesten selv, at det samme er tilfelle for en CPU på over to volt. Men de koster jo adskillig mindre enn en bilmotor! :razz:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-09 01:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-09 01:35, Skrue skrev:

Unnskyld meg Sveinl, men her var det mange rare svar!

Ikke alle like riktige.

La oss alle kalle en spade for en spade, og dermed erstatte "voltstyrke" med spenning. Begge er jo synonymer i og for seg, men sistnevnte begrep er jo det mest vanlige?

Prosessoren din vil helt sikkert tåle spenninger over 2 volt, men disse kan som regel ikke oppnås medmindre du modifiserer hovedkortet ditt. Du sier ikke noe om hvilket hovedkort du har, og dermed kan jeg ikke legge ut noen link for modding av dette.

En spenningsøkning vil i de aller fleste tilfelle tillate en kraftigere overklokking, men dette skjer ikke ustraffet! Som du helt sikkert vet; W=UxI, og dermed vil du høyst sannsynlig trenge bedre kjøling på CPU enn det du har pr.i dag! Sannsynligvis går det i retning av vannkjøling, om du tenker å bevege deg noe særlig over 2 volt.

"Værstingene" opererer jo faktisk på 2,3 - 2,5volt, og resultatene er jo deretter :smile:

Ta en kikk her
CPU database, og legg merke til hvilken spenning de kjører på!

Og som en sammenligning: Kjører du motoren i bilen din på "rødmerket" hele tiden, så lever den nok ikke så altfor lenge! Det sier seg nesten selv, at det samme er tilfelle for en CPU på over to volt. Men de koster jo adskillig mindre enn en bilmotor! :razz:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-09 01:38 ]

Hehehe....

2,3 til 2,5 volt. Såpass ja... Med bra kjøling skal de klare å overklokke ganske mye da.

Sveinl

Lenke til kommentar

Som flere skriver her så gir høyere volt høyere prosessor hastighet (Overklikking), men det er en ting som spiller en større rolle om hvor høyt du komer og det er temperatur. Jo lavere temperatur jo høyere prosessorhastighet. Når en stiller opp volten gjør det med måtehold ellers er det fort gjort at en får elektromirgrasjon. http://www.overklokking.no/annet/elektromig/index.html

En tommeltott regel har vært 0,3 volt er max opp ved luftkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...