Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor desverre slik til at jeg nok aldri vil få vanlig moderne internett. Til nå har det ikke vært mulig å få noe hit, enn vanlig modem. Men fikk Ice til å fungere for ett år siden. På en veldig god dag får jeg kanskje 1mb ut av ice.

Men så nå har jeg fått teste Parabol internet, fra en leverandør som heter Tooway. Har nå 6mb og kan oppgradere til 10 mb. Det er ikke mye sammenlignet med i mer bebodde strøk, men jeg er fornøyd.

Det første problemet med dette er Ping. Den vil altid være høy (800ms), det er ikke noe man får gjort noe med. Det andre er, vanlig surfing går forferdelig tregt, tregere enn jeg tror det er meninga. Det går raskt å laste ned ting, ikke noe problem å se youtube i 1080p. Mens bare å åpne en hvilken som helst internett side kan ta opp til et minutt.

Er det noe JEG kan gjøre, for å få vanlig surfing til å gå bedre, eller må jeg leve med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://blogs.smh.com.au/digital-life/askchris/2009/05/05/satelliteands.html

her ligger en forklaring på hvorfor sider laster treeegggt

Tusen tusen takk :D . Ikke bare var det en forklaring på hvorfor det går tregt, det var også en løsning :) . Pipelining. Hadde ikke hørt om det før. Men det var vist ikke noe å satse på med moderne internett... med mindre man brukte satelitt :D . Nettet ble 10 ganger raskere med en gang :thumbup: . Så nok en gang, tusen takk.

Lenke til kommentar

Har ingen sattelittlinje å teste ut på, men bruker div andre mer eller mindre trege linjer i stedet.

Oppnådde ganske god effekt ved å bruke denne guiden for Firefox.

Forsøkte også å sette opp en ram disk i Windows 7 og så la Firefox cache mot denne. Det er mulig at det hjelp litt, men synes ikke effekten ble så veldig stor. Ellers en link til den som måtte være interessert.

Et annet prinsipp som også viste seg å fungere, i alle fall i mitt oppsett, det var å bruke en remote plassert Squid server, som man så kan bruke til å "samle sammen" trafikken, og så "lede den i en pen og pyntelig strøm" gjennom den langsomme datalinjen. Prinsippet er da at websidelementene ikke skal hentes inn "her og der", men alt hentes "ferdig oppsatt" fra en remoote Squid server som står på en high speed internettlinje.

Med de testmulighetene som jeg har, som altså ikke inbefatter satelittlinje, så er det i bunn og grunn den siste varianten basert på Squid som fungerer best.

Jeg er ellers litt usikker på hva det egentlig er som fungerer, for av det som jeg har lest, så skal Squid ikke være i stand til å benytte seg av prinsippet med "pipelining", men man kan jo bare kople ut og in den remoote Squid server, og så sammenligne ytelsen. Med "remote Squid" koplet inn så kjører det klart hurtigst med de linjene som jeg har til å teste med.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ingen sattelittlinje å teste ut på, men bruker div andre mer eller mindre trege linjer i stedet.

Oppnådde ganske god effekt ved å bruke denne guiden for Firefox.

Forsøkte også å sette opp en ram disk i Windows 7 og så la Firefox cache mot denne. Det er mulig at det hjelp litt, men synes ikke effekten ble så veldig stor. Ellers en link til den som måtte være interessert.

Et annet prinsipp som også viste seg å fungere, i alle fall i mitt oppsett, det var å bruke en remote plassert Squid server, som man så kan bruke til å "samle sammen" trafikken, og så "lede den i en pen og pyntelig strøm" gjennom den langsomme datalinjen. Prinsippet er da at websidelementene ikke skal hentes inn "her og der", men alt hentes "ferdig oppsatt" fra en remoote Squid server som står på en high speed internettlinje.

Med de testmulighetene som jeg har, som altså ikke inbefatter satelittlinje, så er det i bunn og grunn den siste varianten basert på Squid som fungerer best.

Jeg er ellers litt usikker på hva det egentlig er som fungerer, for av det som jeg har lest, så skal Squid ikke være i stand til å benytte seg av prinsippet med "pipelining", men man kan jo bare kople ut og in den remoote Squid server, og så sammenligne ytelsen. Med "remote Squid" koplet inn så kjører det klart hurtigst med de linjene som jeg har til å teste med.

Det du gjorde der var også det jeg gjorde på firefox. Når det gjelder Opera forsto jeg det slik, at Pipelining var default på i Opera :) . Når jeg fulgte pipelining guiden så ble firefox veldig mye raskere, men Opera var allerde raskere enn hva firefox ble, var bare at jeg ikke hadde prøvd Opera før jeg postet spørsmålet mitt her.

Slik jeg forsto det også, så er det nesten bare Satelitt internett som har noe særlig utbytte av pipelining. Det fordi satelitt egentlig er raskt. Men bruker lang tid på å starte nedlastingen av objeter på sider. Så jo flere den gan starte samtidig jo raskere går det. Et annet type tregt internett tror jeg ikke vil ha så stort utbytte av det, da det fra før av er tregt sammlet sett.

Lenke til kommentar

Takker for interessant info !

En annen type kommunikasjon som også har god nytte av pipelining er VPN oppkoplinger, spesielt med litt lange ping tider, det er i alle fall mitt intrykk. Kikket litt inn i Tor pakken for å se hvordan de hadde konfigurert og yes, jo her var det pipelining som kjørte.

Opera har ellers to forskjellige innstillinger for cache. Den ene er vel en slags vanlig hd cache og om den annen er en slags ramdisk eller hva det er, det vet jeg ikke. Jeg setter begge på 200 MB og da kjører det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...