blackbrrd Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Har opplevd to ganger å ha problemer med servere som kjører Hardware Raid 1. Første gangen så sluttet maskinen å fungere og etter endel tid med support fikk jeg kopiert raid oppsettet fra disk/kontroller til kontroller/disk (husker ikke hvilken vei det ble gjort). Etter det kjørte raid 1 i degraded mode inntil vi fikk en ny disk. Andre gangen (på en annen maskin), sluttet maskinen å fungere - dvs man kunne boote 1/3 på vei inn i windows før den frøs. Sjekket diskene en og en med et diagnoseverktøy, og en av diskene stoppet testingen med en gang med beskjed om at man skulle ta backup, og på den andre så stoppet diagnoseverktøyet på 29% med en feilmelding. Lurer på om andre har opplevd tilsvarende problemer? Sistnevnte problem kan jo godt være at begge diskene faktisk har sluttet å fungere, mens førstnevnte problem rett og slett ser ut til å være et kontrollerproblem. For meg virker det nesten som jeg hadde vært tryggere hvis jeg kjørte software raid 1 istedetfor. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Vi har utelukkende raid1 til os på våre fysiske servere (mest hp) og har aldri hatt problem med det. I mine år er det snakk om godt over 100stk. Endret 13. mars 2012 av Buzz76 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 I det siste tilfellet ovenfor gikk begge diskene til helvete så å si samtidig. Genialt nok så var backupen mangelfull (det var ikke tatt backup av riktige ting), så det endte med en tur til IBAS. Dyrt, men ingen data ble tapt fordi diskene hadde kræsjet fysisk på forskjellige steder. : Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Det er liten sjangse for at 2 disker ryker samtidig, men det kan selvfølgelig skje. Da må du over på RAID6 for å sikre deg mot 2 diskutfall. Hvorfor må du ha fysiske servere da? Jeg har i de siste årene sluttet å bruke fysiske server til vanlig OS (Win,*nix), kjører kun ESXi på serverne. Naturligvis med enten SAN eller NFS med RAID5 eller RAID6. Alfa og omega er å bli varslet av kontrolleren når en disk ryker, støtter systemet ditt det? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvis du kjøper diskene samtidig og de er fra samme "batch" (nesten like serienr. og samme produksjonsdato) så er faktisk sansynligheten for at begge skal ryke hvis først én ryke ganske stor. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 @xcomiii trenger ikke fysiske servere, så burde ha kjørt virtualisering. Vi har ikke nok servere til at det vil fungere bra med SAN/NFS (tror jeg), men å kjøre virtualisering for å komme opp og gå igjen kjappere er nok noe vi kommer til å satse på. Det er liten sjanse for at to disker ryker samtidig, men det skjer (bare spør IBAS!)... Manglet varsling om diskfail, så det kan hende vi hadde hatt tid til å bytte en disk, men tviler litt i dette tilfellet. Varsling er samme hva noe vi skal ha. RAID 5/6 er forresten ikke spesielt aktuelt for noen av systemene våre som kjører databaseservere, men der har vi hot standby og RAID 10 (eller snart eSSD). Hvis du kjøper diskene samtidig og de er fra samme "batch" (nesten like serienr. og samme produksjonsdato) så er faktisk sansynligheten for at begge skal ryke hvis først én ryke ganske stor. Tipper 99,9% av hdd-ene i samme server kommer fra samme batch. Diskene nevnt ovenfor kræsjet også på samme måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå