Gå til innhold

[Løst] Conditional formatting - eller?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Eg har nettopp lært meg litt om conditional formatting (engelsk officepakke). No har eg møtt et problem eg ikkje klare å finne ut av sjølv og eg håpa det er noken flinke folk her inne som har noken tips å komme med.. :)

Excel-arket består av en tabell, med 5 kolonner bortover og 12 rader. I den første kolonna står det kor mange som er tilgjengelig av en ting (på stock), og dei andre kolonnene viser kor mange som blir brukt pr jobb.

F.eks, dersom eg har 12 stk på lager, og en kunde kjøper 3, neste 4, og det er planlagt å selge 7 til en tredje kunde, vil eg at Excel skal formattere den ruta rød når eg har null eller mindre igjen på lageret. Eller med andre ord, når summen av utstyret på jobbane er større eller lik lageret vil eg Excel skal formattere den ruta.

Går det an å bruke den conditional formattinga til det? Eller må eg trikse det til på en anna måte?

På forhand takk for all hjelp! :)

MVH

-karakurs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann folkens.

Eg har nettopp lært meg litt om conditional formatting (engelsk officepakke). No har eg møtt et problem eg ikkje klare å finne ut av sjølv og eg håpa det er noken flinke folk her inne som har noken tips å komme med.. :)

Excel-arket består av en tabell, med 5 kolonner bortover og 12 rader. I den første kolonna står det kor mange som er tilgjengelig av en ting (på stock), og dei andre kolonnene viser kor mange som blir brukt pr jobb.

F.eks, dersom eg har 12 stk på lager, og en kunde kjøper 3, neste 4, og det er planlagt å selge 7 til en tredje kunde, vil eg at Excel skal formattere den ruta rød når eg har null eller mindre igjen på lageret. Eller med andre ord, når summen av utstyret på jobbane er større eller lik lageret vil eg Excel skal formattere den ruta.

Går det an å bruke den conditional formattinga til det? Eller må eg trikse det til på en anna måte?

På forhand takk for all hjelp! :)

MVH

-karakurs

enkleste hadde vært om du vedla filen, men ja. Høres veldig ut som om det skal gå med conditional formatting

Lenke til kommentar

Hvis du vil at formateringen skal skje dersom summen av verdiene i kolonne B, C og D er mer enn lagerbeholdningen i kolonne A, da kan du bruke følgende formel

=SUM(B2:D2)>A2

Tror jeg... (jeg har ikke engelsk office)

Vel, det var ikkje akkurat det eg tenkte på, men det var nesten.. :) Kanskje det var lett å misforstå det eg skreiv. Eg prøvde den formelen forresten, og da fargela den heile rada. Prøvde meg med nokre $ inne i formelen også, men da fargela den berre deler av rada - og det virka nesten vilkårlig! Eg skjønte iallefall ikkje mykje ut av det.

Uansett. Kan prøve å forklare det med et eksempel. Visst eg har 12 på lager, og har tilsammen 14stk i bestilling vil eg kort fortalt at Excel skal formattere (i dette tilfellet) 7 tallet fordi eg ikkje har nok på lager til den bestillinga.

på lager: 12 (A1)

bestilling 1: 3 (B1)

bestilling 2: 4 (C1)

bestilling 3: 7 (D1)

Håpa dette er litt til hjelp..

Lenke til kommentar

Ja, da markerer du D1, velger conditional formatting og setter inn formelen jeg skrev (bare at du bytter ut 2 med 1).

Er det slik at bestillingene er sortert etter prioritet? Altså at Bestilling 1 skal ikke farges så lenge den er lik eller mindre enn lagerbeholdningen? Og Bestilling 2 er ok så lenge summen av best1 og best2 er lik eller mindre en beholdning?

I så fall bruker du disse formlene i den betingede formateringen

B1: =B1>A1

C1: =SUM(B1:C1)>A1

D1: =SUM(B1:D1)>A1

Du kan markere hele kolonnen når du setter disse betingelsene, så gjelder den for alle radene.

Lenke til kommentar

Du trenger noen absolutte referanser hvis du ikke formatterer en og en celle med hver sin unike formel.

Merk fra B1 og så langt høyre/ned du trenger, og pass på at B1 er aktiv (den lyseste i merket område) så kan du bruke denne formelen i en enkelt operasjon:

=AND(B1<>"";SUM($B1:B1)>$A1)

HTH. Beste hilsen Harald

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger noen absolutte referanser hvis du ikke formatterer en og en celle med hver sin unike formel.

Merk fra B1 og så langt høyre/ned du trenger, og pass på at B1 er aktiv (den lyseste i merket område) så kan du bruke denne formelen i en enkelt operasjon:

=AND(B1<>"";SUM($B1:B1)>$A1)

HTH. Beste hilsen Harald

Ja, denne gjorde jobben akkurat som eg ville! Tusen hjertelig takk. No er eg veldig glad for at eg fikk det til - og det hadde eg ikkje klart uten dokke. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...