frankhaugen Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Hadde det evt vært lurere å lagre verdien i f eks guld, som sansynligvis ikke vil synke i verdi? Verdien av oljefondet tilsvarer omtrent 11 millioner tonn 24 karat gull hvis jeg ikke har regnet feil, så det ville nok støvsugd markedet for mye av verdens gull. Dessuten må de jo spre risikoen og ikke satse alt på en enkelt hest. Når de sitter med 686.000 pr innbygger har de litt andre utfordringer enn oss som i beste fall har noen hundre tusen å investere. Akkurat det der høres helt feil ut. En gram gull koster vel rundt 350kr, og vi kan si at oljefoldet har rundt 3500 milliarder kroner i banken. 10 milliarder gram=10millioner kilo=10 000tonn gull. Altså ikke nok til at vi kan kjøpe alt gull i verden. http://goldprice.org/gold-price-per-gram.html ifølge den nettsiden er det 54USD pr. gram som tilsvarer 306,5NOK så du overestimerer fortsatt -frank Du ser vel at utregningen ble gjort mens jeg skrev innlegget og at det ble gjort i "hodet" selvfølgelig tok jeg noen friheter. Uansett så er gull en metall som utvinnes den dag idag, og hvis det skjer at man finner en stor gruve med mange tusen tonn gull vil det ødelegge for gullmarkedet og gullprisene vil falle drastisk. Å investere i gull er ikke noe de fleste økonomer anbefaler spesielt med tanke på at gullstandarden ikke har vært gjeldende i ganske mange år nå. Jeg bare tenkte jeg skulle få de rette tallene frem, men ja, dette har du rett i, og ironisk er det den høye gullprisen som vil få den til å falle når en stor gullgruve finnes, (personlig tror jeg at den høye forekomsten av gull i nær-jord asteroider vil resulteri i romindustri som vil få prisen til å kollapse, men det er bare min synsing ) -frank Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Tenkte jo mer på at slik hackere skulle slette all gjeld til folk kunne en artig fyr slette oljefondet bare for moro skyld. Når man kan slette gjelda til alle grekere kan man sikekrt slette oljefondet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Man kan ikke slette gjelden til grekerne. Endret 7. mars 2012 av Blåbær Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Man ikke slette gjelden til grekerne. Jo i bytte mot land arealer , tenker at alle øyer tilhørende Hellas vil være en god byttehandel, (selvsagt må grekerene komme seg av øyene), så kan vi etablere norske eldreboliger og gamlehjem i et sommerparadis -frank Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Om hackere angriper greske banker og sletter alle låneopplysninger eller tilsvarende så burde jo det vært mulig. Flere har ihvertfall uttalt at det er mulig. http://www.na24.no/article3340559.ece Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 (endret) Om hackere angriper greske banker og sletter alle låneopplysninger eller tilsvarende så burde jo det vært mulig. Flere har ihvertfall uttalt at det er mulig. http://www.na24.no/article3340559.ece Jeg skal ikke si at det er umulig, men det er nok heller ingen lettvindt ting å gjøre. Og uansett, gitt at man bryter seg inn hos en lånegiver, og sletter informasjon om lån gitt til hellas. Jeg er da 99% sikker på at det finnes backup av denne informasjonen, og for så store summer, håper jeg også det finnes papir kopier. En hacker som bryter seg inn kan nok skape et voldsomt kaos i en periode, men gjelden tviler jeg på går noe sted når man får ryddet opp. Endret 8. mars 2012 av MemorX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå