captjack Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Hei! Jeg flyttet 1. februar ut fra en leilighet i Trondheim. Avtalte med huseier at jeg kunne skaffe to nye leieboere, så kunne jeg flytte før oppsigelsestiden (3mnd) var over. De som flyttet inn etter meg klaget på vaskinga, så jeg bestilte vasking fra et firma som huseier anbefalte og betalte det med egne penger. Ble etterhvert godkjent av de nye leietakerne og jeg trodde alt var i skjønneste orden og at jeg bare kunne be om å få depositumet. Godtok også at han kunne trekke 2500kr for de dagene de nye leieboerne ikke fikk bodd i leiligheten. Ung og naiv som jeg var da jeg signerte kontrakten på denne leiligheten godkjente jeg en lettvint løsning med at depositum sto på hans konto (med forsikringer fra han at det aaaldri hadde vært problemer med utbetaling av dep. før). Gikk med på å betale ut de jeg tok over leiligheten av, etter forslag fra huseier (jeg flyttet inn i kollektiv og tok over tidligere kontrakt). I første omgang prøvde han seg på at jeg ikke har noe depositum hos han siden han ikke fant mitt navn der. Dette ga han seg på, etter jeg fikk forklart hva vi hadde blitt enige om da vi skrev kontrakt, i tillegg til at det står svart på hvitt i kontrakten. Han har altså erkjent at jeg har depositum hos han, det er fint! Nå sier han at han holder tilbake depositumet pga at det var noen rør som var tette som jeg må betale rørlegger for. Totalt var depositumet på 14 000 kr, og etter at jeg har godkjent trekket for forsinket vasking (2500) skal jeg ha 11 500 tilbake. Han ble regelrett sint når jeg ringte for å spørre hvorfor jeg ikke får depositumet. Derfor lurer jeg på følgende: - Er det mitt ansvar å betale for vedlikehold av rør, når det aldri var problemer når jeg bodde der, bortsett fra en ødelagt ledig i en vaskemaskin som han kom å ordna? - Hvordan bør jeg gå frem for å få pengene mine? På forhånd takk for svar! :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Kom over denne: http://freak.no/forum/archive/index.php/t-64453.html Se spesielt: Til det tredje og kanskje det mest intressante for trådstarter, hva må til for at man kan få utbetalt depositumet. Jeg forutsetter selvfølgelig her at lovens regler er fulgt, ellers så er det snakk om mislighold fra utleiers side som kan utløse erstatningsansvar/ misligholdelse ovenfor leier. Reglene om deepositum finner man i husleiel. § 3- 5 som ramser opp reglene for depositumet. For at utleier skal få sitt depositum utbetalt etter endt leietid så er det bare å ta kontakt med banken der pengene står. Gjerne skriftlig gjennom et sporbart medium som mail eller rekommandert brev. Når banken har mottatt leiers krav skal banken varsle utleier skriftligom dette. Hvis ikke utleier innen en måned da har reist søksmål (må dokumenteres ovenfor banken), eller fremmer krav etter paragrafens fjerde ledd (uviktig her), så skal banken betale ut depositumet til leier hvis kravet om utbetaling ikke er trekt tilbake. Kommentar: Husleier trenger ikke å få skadene "godkjent" av noen sakkyndige. Hovedregelen er at det er fri bevisførsel i rettsapparatet og dette vil gjelde mest sannsynelig for en slik rettssak. Det er her viktig å huske at det er saksøker som har bevisbyrden. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 (endret) Trådstarter skrev at depositum ble betalt direkte til utleier og ikke til en egen depositumkonto i banken. Endret 6. mars 2012 av Kirikovski Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 IT-henrik: Det gjelder i situasjoner hvor det faktisk er opprettet depositumskonto. Det er det ikke i denne saken. Man må med andre ord potensielt dra denne saken for retten, på samme måte som alle andre krav. Man må sannsynliggjøre at man har betalt depositum og at man ikke har fått dette utbetalt ved utflytting, og så må man kjøre kravet gjennom namsmannen osv. At det er utleier som må bevise at han kan gjøre avkortninger i depositumet gjelder derimot selvsagt også her. Har man derimot en depositumkonto er det utleier som må dra saken for retten (protestere på bankens utbetaling av pengene, og i praksis er det dermed mye lettere å få utbetalt et depositum fra en depositumskonto enn direkte fra utleier. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Her har desverre trådstarter mista sine sterkaste forhandlingskort ved å både betale depositumet til huseigaren sin private konto og ved å flytte ut. Dersom depositumet hadde vært satt inn på ein skikkelig depositumskonto så hadde dette ikkje vært eit problem sidan det då er huseigar som må overbevise banken om at det foreligger eit gyldig krav. Og dersom leigetaker fortsatt hadde budd i leiligheita så kunne han ha latt være å betale huselige for dei tre siste månedane og på den måten brukt opp pengane. I eit slikt tilfelle ville nok huseigar ha krevd leigetaker for huselige i tre månder og leigetaker ville ha krevd huseigar for tre månders depositum, summen av dette ville derfor blitt null. Nå er det kun to alternativer: 1) Enten så må du komme til ei enigheit med huseigaren om utbetaling av depositumskontoen. Det kan kanskje være verdt å gå med på å berre få tilbake deler av depositumet og la huseigaren få behalde resten sidan alternativet er at du ikkje får igjen noke. 2) Eller så må du dra dette for retten som med alle andre pengekrav, problemet her er at det kan bli vanskelig å vinne fram dersom bevisa er svake. Du kan sikkert vise til kontoutskrift om at du har betalt depositum og huseigar kan påstå at du fekk tilbake pengane kontant. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Her er for øvrig problemet ikke det rent juridiske. Det skal ganske mye til for at du skal være ansvarlig for å betale den rørleggerregninga. Problemet er at det å faktisk få de pengene huseier unektelig skylder deg, så må du jobbe litt. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Ville ikke dette ha vært en plan?: Selv om leietaker har krav på å få slike beløp tilbakebetalt er det imidlertid sjelden utleier samtykker. Leietaker blir da nødt til å gå veien via husleietvistutvalg eller forliksråd for å få et tvangskraftig tvangsgrunnlag som deretter kan brukes til å begjære utlegg. Utleggsbegjæring sendes til namsmannen, som sørger for tvangsinndrivelse av kravet. http://www.jushjelpa.no/fagartikler/depositum.html Fylt ut et slikt brev til utleier: http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/456/klageview Ventet 14 dager og sendt klage til Husleietvistutvalget. (860kr gebyr, utleier kan dømmes til og ta denne). http://www.htu.no/kunder/htu/cms.nsf/ 3 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 ^ Nåja, det første brevet er tiltenkt en situasjon der personen fremdeles leier, og passer nok ikke helt. Men et brev (ta kopi) der beløpet kreves tilbakebetalt er på sin plass ja. Pass på å inkludere det som skal til for å ta saken inn for husleietvistutvalget/forliksrådet. (Ikke 100% sikker på formkravene, men det finner man sikkert på nett.) 2 Lenke til kommentar
captjack Skrevet 8. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2012 Etter enda en samtale med huseier der jeg fortalte han hvordan det ligger ann, og påpekte det som er blitt nevnt her, ble omsider depositumet utbetalt i dag, selv om han ikke ga noen signaler om det når vi snakket. Tusen takk for alle svar! :-) 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Så bra! Glad når slike saker løser seg. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Si i fra til de som overtok for deg at de bør ordne depositumskonto, og ikke stole på fyren. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå