C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Hallois, folkens! Jeg er på utkikk etter noe som kan erstatte min håpløse (formodentlig defekte) Motorola Defy. Den viktigste egenskapen er driftssikkerhet, og den må være ålreit til epost, dokumentbehandlig og denslags kjedelige, men nyttige ting. Jeg hadde egentlig inntrykk av at Blackberry har rykte på seg for å være bra til slikt, og jeg har tidligere erfaring for at produkter rettet mot bedriftsmarkedet har en uovertruffen stabilitet og sikkerhet (feks ThinkPad). Bold 9870 (tror jeg det var den het) ser ut til å kunne vært passende, tror jeg. Imidlertid registrerer jeg at (1) det er litt knotete å få Blackberry til å funke ordentlig i Norge og (2) det går rykter om at BB er i ferd med å gå litt konkurs? Burde jeg finne dette problematisk? Vil jeg få full funksjonalitet hvis jeg skaffer et sånt Trigcom-abonnement? Er det noe spesielt som ikke kommer til å funke i det hele tatt som jeg burde vite om? Og ikke minst: hvor problematisk er det at BB ligger tynt an? Går alt til helvete for BB-brukere med en gang de evt går konk? Hvis det er sånn at BB er en dårlig ide, noe mange tydeligvis påstår (ofte uten å begrunne hvorfor), hva slags alternativer finnes det (fotrinnsvis Android-basert)? Er det noe der ute med lignende funksjonalitet? Et ordentlig tastatur med knapper er nokså viktig. -GG Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 BB er veldig sikre og gode på komunikasjon men har vært tungvindte å bruke for mange fordi de ofte må settes manuelt opp og det er ikke for nybegynnere. Tidligere var de dårlige på multimedia og siden det er superviktig for mange så mistet de store deler av markedet. I den senere tid så har det vært krangler mellom BB og endel land fordi myndighetene ikke får tilgang til å overvåke BB brukerne. Det har derfor vært snakk om salgsforbud. Tyskland har vel fokusert på at BB servere ligger i usa og dee fryktedo at amerikanske myndigheter kan overvåke tysk kommunikasjon så tyske myndigheter forbød vel statsansatte å bruke slike. Jeg synes det høres bra og sikkert ut. Hovedproblemet slik jeg ser det er at det sammenlignet med android og iphone er et mye mindre marked og derfor vanskeligere å få hjelp og tips. Om du er usikker på hvor en funksjon ligger i menyen eller hvordan en funksjon brukes elelr settes opp, kan du ikke spørre naboen, noen i familien, kollegaer, venner osv. med mindre du har BB bruekre der. Appmessig kan du skype, være på facebook, twitter osv http://www.magnusson.as/topp-9-gratis-blackberry-apps-for-bedrifter/ I tester så får den gode karakterer: http://www.mobili.no/tester/test-av-blackberry-bold-9700/ men igjen, dette er ikke en mobil for musikk, film, bilder osv. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 (endret) Det stemmer bra med inntrykket jeg hadde. At innstillinger kan være knotete kan jeg fint leve med; så lenge 3G og slikt kan fås til å fungere er jeg fornøyd, og det er jo en fordel om jeg kan føle meg sikker på at de eneste i landet som tilbyr abonnement som virker ikke kommer til å gå konk eller på andre måter forsvinne i nær framtid. Forresten mener jeg å huske at en bekjent som hadde BB for en god del år siden ikke kunne skrive æ, ø eller å på den -- jeg formoder at dette problemet har blitt utbedret siden da? Uansett så ville butikken prøve å sende inn Motorola-vraket til reparasjon et par ganger før de lar meg heve kjøpet, så det tar nok en liten stund før jeg kommer så langt som til å kjøpe noe nytt -- men greit å ha det avklart uansett EDIT: Og så var det de dærre BIS-greiene da. Nøyaktig hva er det, og i hvor stor grad er det uunngåelig? Det koster 150 pr.mnd, ser det ut som? Da vil det komme i tillegg til selve abonnemementet? Endret 6. mars 2012 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 http://en.wikipedia.org/wiki/BlackBerry_Internet_Service Fra en annen tråd: Det er æøå på alle Blackberry-modeller. Hold a nede og scroll for å og æ, samme med o for ø. Går kjapt. Kjøper du mobilen fra Trigcom får du med automatisk ordliste med norske ord. Vet ikke om Telenor tilbyr dette. På Pearl er det egen norsk ordliste uansett fra hvor du kjøper den. Er bare snakk om en firmware oppdatering. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Sjekk forøvrig ut denne linken: http://tamikkelsen.wordpress.com/2011/03/11/blackberry-telenor/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå