tomsi42 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 AfterShot støtter ikke DNG Der falt sjekkingen/testingen bort intil videre. Alle mine Raw-bilder er konvertert til DNG. 8o/ Jeg vedder et glass kaldt drikke på at en dag så kommer du til å angre på det. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 AfterShot støtter ikke DNG Der falt sjekkingen/testingen bort intil videre. Alle mine Raw-bilder er konvertert til DNG. 8o/ Jeg vedder et glass kaldt drikke på at en dag så kommer du til å angre på det. Jeg vurderte også dette tidligere. Men da jeg ikke ønsket å kjøpe drikke tim Tomsi, heller ikke hadde mulighet valgte jeg ikke å gjøre det. Ser ingen grunn til å gå til et slikt filsystem når de allerede har fått seg en fil benevnelse som kan brukes i de aller fleste programmer i fra de fleste produsenter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Ser ingen grunn til å gå til et slikt filsystem når de allerede har fått seg en fil benevnelse som kan brukes i de aller fleste programmer i fra de fleste produsenter. Que? Hva prøver du å si her ? Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Ser ingen grunn til å gå til et slikt filsystem når de allerede har fått seg en fil benevnelse som kan brukes i de aller fleste programmer i fra de fleste produsenter. Enig i dette, prøver å holde filene originale, liker hvordan lightroom gjør dette. - Kolbjørn Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Hva prøver du å si her ? Mulig han tenker på filtype? Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Ser ingen grunn til å gå til et slikt filsystem når de allerede har fått seg en fil benevnelse som kan brukes i de aller fleste programmer i fra de fleste produsenter. Que? Hva prøver du å si her ? øhm tja jo ja du skjønner atte det å små løpe til en buss samtidig som man skriver på forum ikke alltid er en fordel. Jeg ser ingen grunn til at man skal konvertere raw filene sine (foreksempel cr2.) til dng. Jeg hadde tenkt til det en gang før, men så skrev du noe så gjorde jeg ikke likevell. Var ikke et glass du veddet med da. Men jeg vet at hadde jeg gått til DNG hadde jeg angret på det nå. Og så små øl som du drikker så er ikke det noe særlig å skulle gå å kjøpe :!: (uansett hadde jeg ikke fått kjøpt den ) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Mulig han tenker på filtype? Det er vel det. Setningen blir allikevel ikke helt god Problemet med DNG er jo at det er få leverandører utenfor Adobe som støtter det. Og at det er heller ikke mange produsenter som har gått over til DNG. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 øhm tja jo ja du skjønner atte det å små løpe til en buss samtidig som man skriver på forum ikke alltid er en fordel. :!: Jeg ser ingen grunn til at man skal konvertere raw filene sine (foreksempel cr2.) til dng. Det er to ting som teller som en fordel for noen - sidecar informasjonen legges i DNG filen isteden for i ny en fil på siden. Og har du fler enn et kamera, og de er av forskjellig merke, så får du samme filtype for de. Jeg hadde tenkt til det en gang før, men så skrev du noe så gjorde jeg ikke likevell. Var ikke et glass du veddet med da. Men jeg vet at hadde jeg gått til DNG hadde jeg angret på det nå. Og så små øl som du drikker så er ikke det noe særlig å skulle gå å kjøpe :!: (uansett hadde jeg ikke fått kjøpt den ) Hyggelig at noen hører på meg Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Sitter og teller på knappene om jeg skal selge sjelen fullt og helt til adobe nå. Frem til nå har jeg vært alt for glad i capture nx2 til å engang vurdere det. Capture NX2 er veldig bra på bildekvalitet, men helt ubrukelig om man skal få levert raskt og ha effektiv arbeidsflyt. Det er det som er dilemmaet mitt ja. Jeg bruker nikon transfer til importering, viewnx2 til culling og rating, Idimager til katalogisering, cnx2 til råfilbehandling og cs5 til retusj m.m. Ikke akkurat strømlinjeformet. Samtidig er jeg veldig fornøyd med resultatet jeg på en enkel måte får i cnx2 og vil nødig gi slipp på det. Du kan fremdeles bruke CNX2 som ekstern redigering i LR, beste måten er å laste ned en 3dje parts plugin som sender raw filer til andre program, ellers får du bare muligheten til å redigere tif som standard via ekstern redigerings muligheten i lr. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Har spolet gjennom 2 tråder og finner fortsatt ingen som kan svare på er det komplett manual i den fysiske oppgraderingspakken, eller kan man like greit laste ned ? Basert på egen erfaring så lærer man ting av å lese en manual helt sant. 1 Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Basert på egen erfaring så lærer man ting av å lese en manual helt sant. Lese manual?? Sacrilege! - Kolbjørn Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Basert på egen erfaring så lærer man ting av å lese en manual helt sant. Lese manual?? Sacrilege! - Kolbjørn ord ekke dekkende Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Har spolet gjennom 2 tråder og finner fortsatt ingen som kan svare på er det komplett manual i den fysiske oppgraderingspakken, eller kan man like greit laste ned ? Basert på egen erfaring så lærer man ting av å lese en manual helt sant. LR3 hadde ingen bruksmanual i esken, fulgte dog med en installasjonsguide, ei heller andre adobe produkter jeg har handlet har hatt medfølgende bruksmanual. Så tror ikke det følger med i LR4. Adobe Help Center is a free, downloadable application that provides access to product Help and learning resources on Adobe.com. Adobe Help Center also provides updates to software and product Help as they become available.To use product Help, you must have an Adobe product installed that includes Adobe Help Center. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Har Adobe manualer lengre? Som i en PDF fil og ikke i et obskurt hjelpeformat? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Har Adobe manualer lengre? Som i en PDF fil og ikke i et obskurt hjelpeformat? Ingen fysisk manual mente jeg. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Jeg fant ut av LR3 ved hjelp av videoer på nettet. De er overalt, og man finner svar på alt. Et godt utgangspunkt er lightroomkillertips.com, men søk også på Julianna Kost (tror jeg skrev det riktig) og Terry White. Begge har lange videoer om LR3 (og mye er det samme, selv om editdelen i 4 har forandret seg en del). Videoer for LR4 dukker opp fortløpende i disse dager. Scott Kelby har også en god bok om Lightroom 3 (og han kommer helt sikkert med en for LR4 hvert øyeblikk). Ellers er Adobes sider også gode. Se også på videoer om LR2 og LR3. Organiseringsdelen har ikke forandret seg drastisk. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Åkai takk skal dere ha, da blir det nedlasting ! Har sett ett par av videoene til Adobe og så da blir det online prøve og feile med LR4. Er fortsatt litt upraktisk å ta med tastatur og en 27" skjerm i senga, så syns ikke papir trenger gå i grava helt ennå. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Har Adobe manualer lengre? Som i en PDF fil og ikke i et obskurt hjelpeformat? Ingen fysisk manual mente jeg. kann skaffe gammell men men Adobe Photoshop Lightroom 2 for Digital Photographers denne fins også i pdf Sybex.Adobe.Photoshop.Lightroom.Workflow ve Tim Grey http://dl.dropbox.com/u/463480/Sybex.Adobe.Photoshop.Lightroom.Workflow.Apr.2007.pdf Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 (endret) søk også på Julianna Kost[...] Videoer for LR4 dukker opp fortløpende i disse dager. LR4-videoer med Kost er allerede lagt ut her; http://tv.adobe.com/product/lightroom/ Endret 8. mars 2012 av Joaaso Lenke til kommentar
skrim Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Adobe Photoshop Lightroom 2 for Digital Photographers ved Rob Sheepard http://dl.dropbox.com/u/463480/Adobe%20Photoshop%20Lightroom%202%20for%20Digital%20Photographers%20Only~tqw~_darksiderg.pdf Adobe Photoshop Lightroom 2 for Digital Photographers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg