Gå til innhold

Får jeg ubekvemstillegg?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått meg jobb på en Rema 1000 og lurer på om jeg har krav på ubekvemstillegg.

I følge kontrakten min har jeg 10% arbeidsstilling og skal jobbe mellom 5 - 10 timer i uken. Allikevel har jeg de siste to ukene jobbet over 20 timer. Så vidt jeg kan forstå må man jobbe over 12 timer i uka for å få UB-tillegg.

Jeg jobber på kvelder og lørdager, på tider som vanligvis ville gitt UB-tillegg.

Jeg jobber i følge kontrakten min ikke over 12 timer i uka, men i realiteten gjør jeg det. Har jeg da krav på ubekvemstillegg?

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man har visst krav på UB-tillegg dersom man jobber visse tider på døgnet, som anses som "ubekvemme arbeidstider". Her er en oversikt over de forskjellige tilleggene iht. tariffavtalen for Handel Kontor 2010:

http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=494

Det jeg er usikker på er denne:

"UB-tillegg

(gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke)"

Jeg er deltidsansatt med en 10%-stilling. MEN jeg jobber mer enn 12 timer pr uke, pga mangel på folk, så jeg blir satt opp på ganske lange skift (15:00 til 22:30) i hvert fall 2 dager i uka. Dette er faktisk ganske "ubekvemt" da jeg i tillegg går på skole fulltid, så om jeg ikke får noe tillegg for å jobbe utover det som står i kontrakten min, ser jeg egentlig ingen grunn til å godta de nåværende forhold.

Lenke til kommentar

Man-fre fra kl 18 +21,-

Man.fre fra kl 21 +42,-

Lørdag fra kl 13 +42,-

Lørdag fra kl 16 +84,-

Søndag hele døgnet +84,-

Jobber du en tirsdag fra 15:00 til 22:30 skal du ha 21kr ekstra fra 18-21 og 42kr ekstra fra 21-22:30. Dvs. totalt 126 kr ekstra på den vakten så vidt jeg har forstått.

Om du jobber i snitt mer enn 12 timer i uka eller 48 timer i måneden da, jobber du mindre enn det har du ikke krav på UB-tilegg

Post 10 000 :D

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Harley Quinn

Kommer helt ann på om butikken din har tariff eller ikke. Har den tariff skal du få UB tillegg for de ukene du jobber mer enn tolv timer, hvis ikke tviler jeg du får det. Vet Kiwi har en egen ordning hvor du må jobbe mere enn 52 timer i mnd for å få det.

Lenke til kommentar

Dersom butikken følger tariff, skal du ha UB-tillegg dersom du jobber over 12 timer. Men for deltidsansatte (de med fast stillingsbrøk) så kan dette gjennomsnittsberegnes over 4 uker. For tilkallingsvikarer gjelder det den enkelte uke. Jeg ville pratet med sjefen din og sagt at du ønsker å få UB-tillegg de enkelte ukene du jobber over 12 timer, selv om du "egentlig" har fast stillingsbrøk, da du vel i praksis er en slags tilkallingsvikar.

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på om butikken din har tariff eller ikke. Har den tariff skal du få UB tillegg for de ukene du jobber mer enn tolv timer, hvis ikke tviler jeg du får det. Vet Kiwi har en egen ordning hvor du må jobbe mere enn 52 timer i mnd for å få det.

Ja, og den "ordningen" er ulovlig. Kiwi har jo sine egne lover de :nei:

Lenke til kommentar

ehm, om du jobber over 12 timer en uke så får du ikke ub-tillegg for den uken. Du må jobbe mer enn 50-52 timer i måneden for å få ub. Dette er vanlig praksis i alle dagligvarekjeder vil jeg tro. Jobber du mer enn 12 timer i uken. f.eks 13. så vil jo du ende opp med 52 timer i måneden.

Lenke til kommentar

Ja, og den "ordningen" er ulovlig. Kiwi har jo sine egne lover de :nei:

Ehh, dette er ikke lovregulert. Dersom du er villig til å jobbe for et kan Kiwi betale deg ti kroner timen.

ehm, om du jobber over 12 timer en uke så får du ikke ub-tillegg for den uken. Du må jobbe mer enn 50-52 timer i måneden for å få ub. Dette er vanlig praksis i alle dagligvarekjeder vil jeg tro. Jobber du mer enn 12 timer i uken. f.eks 13. så vil jo du ende opp med 52 timer i måneden.

I min gamle tariffavtale (har sluttet nå) så står det 12 timer i uken eller 48 timer i måneden. For ansatte med fast stillingsbrøk gjelder det per måned, for tilkallingsvikarer per uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...