Gå til innhold

Befalsskole, hæren vs luftforsvaret og et salig helvete med spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg er nå 20 mars ferdig med min førstegangstjenste i luftforsvaret, arbeider under brann og redningstjenesten. Har tenkt at det hadde vært utrolig kult å kunne jobbe videre på en brannstasjon, da i form av utrykningsleder eller en eller annen lederstilling innenfor brannstasjonen.

Tenkte da at befalsskolen var rette veien, og ville åpne en del muligheter for meg (hvis f.eks det å bli brannmann ikke lar seg gjøre, siden det er et helvete å få jobb nå til dags).

Så til spørsmålene!

Hva er hovedforskjellen på befalsskolen i hær og luft? Er det den klassiske at vi i luft har en slappere befalsskole? :p

På befalsskolen, hvor mye av tiden tilbringes ute i feltet i form av div. mestringsøvelser?

Burde jeg heller forsøke å få Grenader plass og ta.. uhm hva er det det heter.. GBU kurset?

Har forstått at dette kun er snakk om 8 uker med kurs istedenfor et år, stemmer dette?

Hva er det dette kurset går ut på? 7 uker i felt og 1 uke teori? Hakke peiling som dere ser så trenger litt hjelp :)

Mvh Lerbæk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HBS satser nok mer operativt enn det LFBS gjør. Det er hovedforskjellen. Ellers er det jo forskjellige linjer, og man har mulighet for litt andre type stillinger(mye assistent-typer på feks flybaser etc) i Luft.

Normalt vil det kun være én mestringsøvelse, som vil foregå på slutten av utdanningsåret. Hvorvidt man er mye ute avhenger veldig av hvor man er, ikke bare Luft eller Hær, men også hvilken avdeling. Du må nok regne med en del lufteturer.

Hvodan GBK er lagt opp, det vet jeg ikke. Vil tippe det er en del undervisning på skolebenken, da de som fpr tilbud om dette kurset stort sett har masse praksis fra før av. Men det er bare tipping fra min side.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret :)

Om noen har noen videre info rundt hvordan GBK er så hadde det vært kanon!

Prøvde å snakke med VPV pr. telefon men der nektet dem å svare på noe som helst og henviste meg til sidene deres - som jeg så leste men ønsker heller å høre fra folk som faktisk har erfaring med dette en vanlig jatta-jatta svar og info fra forsvaret :)

Lenke til kommentar

Hør med befalet ditt om de vet om hvor søkeplasser det kommer til å være for brann befal på FOS. De pleier som regel å ha litt peiling. I det minste om de skal ha inn noen. Du vil stille sterkt ettersom du tjeneste gjorde i brann under førstegangtjenesten.

Slapper på luft? Neppe. Er vel mer at de har forskjellig fokus. Hæren går jo for det operativt, men luft fokuserer på baseforsvar. På begge skolene vil du lære grunnleggende felt og base forsvar. Men den ene vil fordype seg mer i det ene enn den andre.

Hvor mye tid som tilbringes i felt er vel alt etter som. Og det kommer veldig ann på hvilken avdeling du blir sendt til etter de først 6 mnd.

GBK er vel 3mnd (= 12 uker)? Men har dessverre ingen erfaring med det. Eneste jeg har hørt er at det er veldig vanskelig å få :/ har flere venner som er grenaderer, hvor alle vil ha GBK. Men ingen har fått tilbudet enda. .

Lenke til kommentar

Takker for et flott svar!

Jeg får prøve lykken å se om det er noen som har erfaring på basen. Er på en veldig liten plass (Andøya), og mesteparten av de jeg jobber med er sivilt ansatt og ikke militært ansatt på basen.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Takker for et flott svar!

Jeg får prøve lykken å se om det er noen som har erfaring på basen. Er på en veldig liten plass (Andøya), og mesteparten av de jeg jobber med er sivilt ansatt og ikke militært ansatt på basen.

Virker som de fleste i brann og redning er sivile. Luft har ingen egen linje for dette på befalskolen. Så usikker på hvordan man egentlig blir befal på brann :/

Lenke til kommentar

Alle befalselever i Hæren har mye felt. De skal iløpet av året få grundig GBU-utdanning og være kompetente til å kunne lære det videre neste år. I tillegg kommer særoppgavene tildelt hver bataljon. Om du ikke liker felt ville jeg ikke valgt Hæren.

Lenke til kommentar

Takket for svar :)

Har ikke veldig mye i mot felt, det er bare det at jeg trives best ikke-i-felt ;p

Digger å være ute og alt det derre, men BC, fyringsvakt, skytterpost og alt annet kav er ikke det gøyeste jeg vet, men gjør det nå allikevel. Men felles for samtlige befalslinjer er den siste mestringsøvelsen right?

Lenke til kommentar

Takket for svar :)

Har ikke veldig mye i mot felt, det er bare det at jeg trives best ikke-i-felt ;p

Digger å være ute og alt det derre, men BC, fyringsvakt, skytterpost og alt annet kav er ikke det gøyeste jeg vet, men gjør det nå allikevel. Men felles for samtlige befalslinjer er den siste mestringsøvelsen right?

Som jeg har skjønt så ja, alle har en mestringsøvelse. Hvordan den er og hva den går ut på er vel forskjellig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...