Chizzo Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Hei! Jeg driver å produserer musikk som hobby, og har holdt på med det ganske lenge nå. Jeg er ingen ekspert når det kommer til miksing av lyden, og håper noen her kan hjelpe meg med dette/komme med tips! Det har seg sånn at jeg jobber med et par studiomonitor headphones. Er veldig fornøyd med disse, og det er denne lyden jeg tar utgangspunkt i når jeg produserer. Problemet mitt er at jeg ønsker å tilpasse lyden forskjellige typer høyttalere, men har ennå en del å lære her. Jeg jobber med en låt nå (kan gi dere, om dere vil se på den), og den høres bra ut på hodetelefonene. Når jeg spiller den av på de gamle pc-høyttalerne mine, får jeg en helt annen lyd (selvfølgelig), og det samme gjelder øreproppene til iPoden min. Når jeg spiller den av på laptopen (dårlige høyttalere såklart), så er det helt elendig å høre på. Bassen er omtrendt umulig å høre. Så det store spørsmålet: HVOR må jeg starte for å forbedre dette, altså hva er årsaken? Er jeg for streng med EQ på lydene? Eller har det med mastering å gjøre? Vet selvsagt at laptop høyttalerne ikke kan spille av dype frekvenser, som f. eks suben på PC-høyttalerne, men andre (proffesionelle) sanger, har en mer fyldig lyd, på samme høyttaler!! Håper virkelig noen her har peiling på hva jeg kan gjøre, da dette er veldig fustrerende. Beklager hvis det ble langt/rotete, hehe. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
GAu Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Det har seg sånn at jeg jobber med et par studiomonitor headphones. Er veldig fornøyd med disse, og det er denne lyden jeg tar utgangspunkt i når jeg produserer. Synes du har et godt utgangspunkt med dine hodetelefoner Forutsatt at disse gjengir lyden ufarget over hele frekvensområdet (20Hz - 20kHz). Det er den beste (mest nøytrale) mixen du kan lage. Hver enkelt lytter kan siden farge lyden individuelt (med enkel EQ-justering) for å tilpasse til ulike typer lydkilder. For meg virker det håpløst å forsøke tilpasse mixen til å lyde godt via ulike typer dårlige høyttalere eller øreplugger. Da må du ha veldig god kjennskap til frekvensspektret i mixen din, og dessuten vite akkurat hvordan den dårlige høyttaleren (eller ørepluggen) farger dette ved avspilling. For det første: Du har neppe så stor kontroll over frekvensspekteret som vil være nødvendig. Det kan fort bli nødvendig å gjøre opptak med et helt annet frekvensinnhold. For det andre: Det blir snakk om å forsøke å tilpasse lyden til hundrevis av diverse utilstrekkelige (dårlige) lydkilder. Dette blir fort en uoverkommelig oppgave. Nei, kjør så nøytralt du klarer. Og det er akkurat det et par gode hodetelefoner hjelper deg med Lenke til kommentar
Chizzo Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Synes du har et godt utgangspunkt med dine hodetelefoner Forutsatt at disse gjengir lyden ufarget over hele frekvensområdet (20Hz - 20kHz). Det er den beste (mest nøytrale) mixen du kan lage. Frekvensresponsen på hodetelefonene mine er 15Hz - 28kHz, så da bør det vel være greit! Jobber for det meste med MIDI, og bruker svært sjeldent samples. Er enig i at det blir håpløst å mikse en sang slik at den høres bra ut på alt mulig. Målet mitt er å få til noe som går ann å høre på, selv om det er med laptop-høyttalere. Når jeg hører på låter som er profesjonelt mikset, har de en mye fyldigere lyd på dårlige høyttalere, enn mine egne. Klarer selvsagt ikke å måle meg med slike sanger, men ett sted må man vel begynne Hvis noen har noen anbefalninger til bøker om miksing, så spytt ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå