Gå til innhold

[Løst] Har sagt opp jobben : arbeidsledighetstrygd NAV

Anbefalte innlegg

etter 3 år i byggebransjen ble jobbsituasjonen snudd opp ned på 1 dag. (idag) sa opp jobben idag pga alt for mye rot og tull på jobb. har søkt på nye jobber idag. men vet jo ikke om jeg får de jobbene men håper på hvertfall en av dem. men må jo melde meg som arbeidsledig så jeg kan få arbeidsledighetstrygt. sjekka på NAV men skjønte ikke bæra av noe siden jeg aldri har vært nødt til å være innom nav.no første gang idag jeg var innom der. noen som kan hjelpe?

takker og bukeker for all hjelp som jeg kan få

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er informasjonen du er ute etter med link til søknad om dagpenger.

Dagpenger

Fellesbestemmelser for dagpenger ved permittering

Som nemt så står det i fellesbestemmelsane at du har opp til 8 vekers karantene dersom du seier opp utan rimeleg grunn.

Så spørsmålet om kor fort du kan få dagpenger vil være avhengig av ein konkret vurdering av ditt tilfelle.

I utganspunktet er systemet lagt opp slik at du fyrst skal prøve å ordne opp i forholda på arbeidsplassen og deretter seie opp dersom det ikkje går. Systemet med karantene er på plass fordi det ikkje skal være lønnsomt å spekulere i å seie opp trygge jobber for ein sjangse for å få seg ein betre jobb samtidig som du har eit offentlig sikkerheitsnett i ryggen.

Lenke til kommentar

dette er et veldig seriøst tema så ikke spøk med det og kom med usaklige ting. og nei det er ikke min feil at jeg sa opp.

grunnen er at arbeidsgiver er frekk og prater dritt og negativt om meg bak ryggen på meg. og hele firmaet kommer til å gå i dass pga alt blir gjort på feil måte. det har vært 3 møter om dette og tatt opp problemene men ingen bedring. og når det ikke skjer noe så har de begynt å true med å si opp ansatte pga de har lite jobb for tide i tilleg. så da sa jeg heller opp istede for å bli oppsagt. det ser mye bedre ut å si opp en jobb en å bli oppsagt. og i tilleg lyver arbeidsgiver så det renner av han. og han lager ikke noe hyggelig miljø på arbeidsplassen. det er flere som har sagt opp jobben i firmaet pga dette. så vær så snill å vær hjelpsom.

var innom NAV kontoret idag. fikk bare til svar "du må søke på nettet".

javell tenkte jeg. har registrert meg som arbeidssøker på nav. og der står det at skal jeg ha krav på dagpenger på jeg søke innen 4 uker. så den karantenen på 4-8 uker skjønner jeg ikke hva dere mener...

Lenke til kommentar

Dette var vel et lite gjennomtenkt protestmiddel.

NAV og dagpenger er ikke til for at de som er lei jobben sin eller mistrives skal kunne si opp og deretter få støtte til de finner seg noe nytt(og om de finner seg noe nytt). Men er til for de som enten ikke kan jobbe, ikke får seg jobb eller som ikke kan jobbe. Du er da ikke i noen av disse kategoriene.

Men det du må gjøre nå er å sjekke oppsigelsestiden din. I denne perioden skal du naturligvis ha lønn. Deretter må du sørge for å søke etter ny jobb ASAP, og håpe på at du finner noe før oppsigelsestiden din er over.

For øvrig vil eg påstå at eg heller ville ansatt noen som var blitt sagt opp pga nedbemanning, enn å ansette noen som har sagt opp pga interne konflikter.

Lenke til kommentar

uansett om dere sier at det er min feil eller ikke så har jeg ordna opp i noe ting. ikke fått tilbake jobben for det ville jeg ikke så den er grei. har søkt på 5 nye jobber. og registrert meg som jobbsøker på nav. men fikk sånn melding på nav at jeg må registrere kontonr mitt på nav. hvordan gjør jeg det? har leita men finner ikke ut hvordan jeg gjør det...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

hvordan gjør jeg det? har leita men finner ikke ut hvordan jeg gjør det...

Det gjør du via opprettelsen av "din side" på NAV (via registrer cv) - når du etterpå logger inn - får du ett slikt bilde:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...