Zeph Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Det er veldig viktig å få i seg nokk vatn. Ein liten å enkel "regel" eg var fortalt (ta veldig flinke folk, som driver med BB på konkuranse nivå i USA), er "vis du føler deg tørst, så drikker du for lite": Eg velger å gå med det som er anbefalt av proffer;) Det er framleis feil, men eg skal ikkje stoppe deg i å drive på med det. Når man er tørst, så betyr det at kroppen er dehydrert. Da er man i utgangspunktet for sent ute med å få i seg vann, så du har nok litt rett der. Tull. Kroppen gjev beskjed om når den vil ha væske, det er meir enn godt nok. Dehydrering er noko heilt anna. Medisinsk er dehydrering en alvorlig og potensielt dødelig tilstand der kroppen har for lite væske til å fungere normalt. Er du tørst? Drikk. Er du ikkje tørst? Ikkje drikk. Det er så enkelt som det. Kroppen har fungert på den måten i hundre tusen år, sånn fungerer kroppen til alle dyr på heile planeten. Kroppen er fint i stand til å regulere dette sjølv. Eg drikk vatn på trening sidan eg blir tørst av å vere fysisk aktiv. Væske får eg gjennom anna drikke til måltid (mjølk, juice etc.) Er eg tørst ut over dette så drikk eg vatn, men det er sjeldan. http://www.npr.org/2008/04/03/89323934/five-myths-about-drinking-water Myth No. 1: Drink Eight Glasses Each DayScientists say there's no clear health benefit to chugging or even sipping water all day. So where does the standard advice of drinking eight glasses each day come from? "Nobody really knows," says Dr. Stanley Goldfarb, a kidney expert at the University of Pennsylvania. Myth No. 2: Drinking Lots of Water Helps Clear Out Toxins The kidneys filter toxins from our bloodstreams. Then the toxins clear through the urine. The question is, does drinking extra water each day improve the function of the kidneys? "No," says Goldfarb. "In fact, drinking large amounts of water surprisingly tends to reduce the kidney's ability to function as a filter. It's a subtle decline, but definite." http://www.forskning.no/artikler/2008/april/1207211698.83 - Stol på signalene fra kroppen og drikk vann fra springen når tørsten melder seg. www.asn-online.org/press/pdf/2008-Media/Water%20Study.pdf To summarize the conclusions of other, more exhaustive reviews: There is no clear evidence of benefit from drinking increased amounts of water.Although we wish we could de-molish all of the urban myths found on the Internet regarding the benefits of supplemental water ingestion, we concede there is also no clear evidence of lack of benefit. In fact, there is simply a lack of evidence in general. Given the central role of water not only in our bodies but also in our profession, it seems a deficit worthy of repletion. Meir lesestoff: http://myrevolution.no/forum/f20/overdrevent-vanninntak-er-unodvendig-3390/ Einaste effekten av å drikke store mengder vatn er at du stadig må på toalettet. Kaffi er forresten ikkje vanndrivande som det tidlegare var trudd. http://en.wikipedia.org/wiki/Health_effects_of_coffee#Laxative.2Fdiuretic Contrary to popular belief, caffeine does not act as a diuretic when consumed in moderation (less than five cups a day or 500 to 600 milligrams), and does not lead to dehydration or to a water-electrolyte imbalance; current evidence suggests that caffeinated beverages contribute to the body's daily fluid requirements no differently from pure water. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Eg plussa innlegget ditt. Mye bra i dei linka. Bakgrunnen for det eg skriver, er at det er bedre å drikke litt for mye, enn litt for lite. Eg har sett fleire gonger folk som berre bjynner å trene, drikker halve flaske vatn, under 1.5 timer moderat trening. Det er alt for lite. Når eg spurte "kvifor du dikker ikkje meir" så har eg hørt alt frå "Eg vil slanke meg raskare" til "Eg føler meg ikkje tørst". Om ein følger denne regelen "If you thirsty - you dont drink enough", så "tvinger" ein seg til å drikke litt meir. Frå ein av dine linker we concede there is also no clear evidence of lack of benefit. In fact, there is simply a lack of evidence in general. Given the central role of water not only in our bodies but also in our profession, it seems a deficit worthy of repletion..Det skal godt gjerast å drikke så mye, at det blir farlig. Trur det er ytterst få som greier det, om dei prøver å gå for det. Og når det er ingen ulemper, er ikkje det bedre å heller anbefale å drikke litt meir, enn "drikk litt mindre", som kan virke negativt? Det med å "kjenne kroppens signaler" er jo litt feil. Eg kjenner folk som kan spise enormt mye mat (1500kcal!!), så er dei sultne 2 timer seinare. Mens andre kan nesten droppe å spise heilt, fordi dei er "ikkje sultne". Dei tvinger seg til å spise, for å ikkje bjynne å gå ned i vekt. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Menne... Kroppen har ingen mekanismer for å tilkjennegi saltmangel som følger et høyt vannintak. Man forstyrrer elektrolyttbalansen i kroppen ved å innta store mengder vann uten å innta salter samtidig. Vannforgiftning er ingen verdens problem å få til, er ikke lenge siden en dame DØDE av å drikke så lite som 4 liter vann på under to timer... http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication In 2008, Jacqueline Henson, a 40-year-old British woman, died after drinking four liters of water in under two hours as part of her LighterLife diet plan Det med å "kjenne kroppens signaler" er jo litt feil. Eg kjenner folk som kan spise enormt mye mat (1500kcal!!), så er dei sultne 2 timer seinare. En Grandiosa og 1,5 liter Cola vil føre til dette grunnet den vanvittige høye glykemiske lasten det medfører... Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Da jeg innså akkurat hvor mye tid og innsats som kreves for å bygge kroppen synlig større (dvs. også når du ikke er naken) så skrinla jeg de planene. Trene tre ganger i uka eller mer og ikke kunne spise hva man vil blir bare stress, så jeg slo meg til ro med å kun drive med forebyggende trening ift. arbeidsbelastning o.l. to ganger i uka og gi beng i dietter (dietter er virkelig det verste). For meg fortoner det seg som verdiløst å bli stor hvis det krever så mye tid og energi at det går utover alle andre områder man kan utvikle seg på i livet. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Da jeg innså akkurat hvor mye tid og innsats som kreves for å bygge kroppen synlig større (dvs. også når du ikke er naken) så skrinla jeg de planene. Trene tre ganger i uka eller mer og ikke kunne spise hva man vil blir bare stress, så jeg slo meg til ro med å kun drive med forebyggende trening ift. arbeidsbelastning o.l. to ganger i uka og gi beng i dietter (dietter er virkelig det verste). For meg fortoner det seg som verdiløst å bli stor hvis det krever så mye tid og energi at det går utover alle andre områder man kan utvikle seg på i livet. Det er ei overdriving etter min meining. Når du først har forstått prinsippa og kome inn i ein god rytme så treng du ikkje meir enn 3-5 timar i veka til trening. Når det gjeld mat så er det viktigaste at ein får i seg nok kaloriar og nok protein. Vitamin og alt dette er anbefalt, men det blir på mikronivå. Ei økt går ikkje i dass om du et ein Grandiosa etterpå av og til. For min del har ikkje treninga påverka andre delar av livet meir enn det eg gjer det til sjølv. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Da jeg innså akkurat hvor mye tid og innsats som kreves for å bygge kroppen synlig større (dvs. også når du ikke er naken) så skrinla jeg de planene. Trene tre ganger i uka eller mer og ikke kunne spise hva man vil blir bare stress, så jeg slo meg til ro med å kun drive med forebyggende trening ift. arbeidsbelastning o.l. to ganger i uka og gi beng i dietter (dietter er virkelig det verste). For meg fortoner det seg som verdiløst å bli stor hvis det krever så mye tid og energi at det går utover alle andre områder man kan utvikle seg på i livet. Alt tar tid. Om du skal bli stor og sterk, lære deg nytt språk, tromme, fotball osv osv. Eg er villig til å bruke 5-7 timer i uka på trening, dvs ca 10% av tida, på å trene, samt spise sunnare. Eg gjer det ikkje kun for å vere stor og sterk, men fordi det hjelper på helse;) Men alle har jo ulike prioriteter:) Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Ja, det er det avgjørende momentet her. Det er viktig for meg å være i god form og se noenlunde oppegående ut, men hvis jeg skulle sette meg mål om å bli "stor" eller få klart definerte muskler ville det gå utover mål som jeg setter høyere. Når det er sagt så har jeg hatt litt nytte av denne tråden. Jeg var ikke klar over hvor viktig det var å ha beinøvelser som en del av programmet og jeg har kuttet mer og mer ned på dem de senere årene. Prøvde knebøy med vektstang på skuldrene på fredag og kjenner det virkelig i dag, så det er åpenbart noe jeg har gjort for lite og som blir en del av programmet fremover. Lenke til kommentar
sindrebv Skrevet 10. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2012 Når det er sagt så har jeg hatt litt nytte av denne tråden. Jeg var ikke klar over hvor viktig det var å ha beinøvelser som en del av programmet og jeg har kuttet mer og mer ned på dem de senere årene. Prøvde knebøy med vektstang på skuldrene på fredag og kjenner det virkelig i dag, så det er åpenbart noe jeg har gjort for lite og som blir en del av programmet fremover. Juup, samme her! Takk for råd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå