Gå til innhold

Hjelp til on-off bryter


Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter min ferd i den ukjente elektronikkverdenen og trenger litt mer assistanse.

 

Jeg har kjøpt en "master switch" på ebay som skal sitte i el-skapet til cnc maskinen jeg bygger. Den skal kontrollere 230v inn i skapet som går til en bus som fordeler videre.

 

1. Jeg har følgende terminaler 1-3-5-7 på den ene siden og 2-4-6-8 på andre siden. Kobler jeg L til feks 1 og 2, N til 3-4 og jord til 5-6? Ser ikke helt logikken. Noen som har fasit?

 

2. Skal jord innom bryteren eller drar jeg den forbi?

 

Legger ved et par bilder.

post-28301-0-41858600-1330981153_thumb.jpg

post-28301-0-09715400-1330981173_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde dette bare vert elektronikk du hadde avbildet :)

Jord SKAL ALDRI innom bryter!!!!! men hvor mye trekker den cnc maskinen?

 

Da har jeg hvertfall fått svar på jordingsspørsmålet. Da står vi igjen med brun og blå som skal plasseres :)

 

Trekker ca. 2,5kW.

Lenke til kommentar

ok, men en cnc maskin har vel en motor som er mer enn en fase? som du selv sier, L skal en plass, N skal en annen plass, men har aldri sett en cnc maskin med bare 1 fase, ettersom N ikke er en fase!

 

om du skal koble L på 1-2 og N på 3-4 har veldig lite og si, i teorien trenger du ikke og koble N innom noen bryter den heller. men lov verket krever da dette. har du ett multimeter kan du måle over og se hvor du får kortsluttning (måle på utgangene på bryteren) mener det skal være 1-2 og 3-4 som har disse kortsluttningene (når du vrir bryteren i on posisjon) men uten og ha denne bryteren forran meg, så kan jeg ikke svare 100%, hvilket fabrikat er bryteren?

Lenke til kommentar

ok, men en cnc maskin har vel en motor som er mer enn en fase? som du selv sier, L skal en plass, N skal en annen plass, men har aldri sett en cnc maskin med bare 1 fase, ettersom N ikke er en fase!

 

om du skal koble L på 1-2 og N på 3-4 har veldig lite og si, i teorien trenger du ikke og koble N innom noen bryter den heller. men lov verket krever da dette. har du ett multimeter kan du måle over og se hvor du får kortsluttning (måle på utgangene på bryteren) mener det skal være 1-2 og 3-4 som har disse kortsluttningene (når du vrir bryteren i on posisjon) men uten og ha denne bryteren forran meg, så kan jeg ikke svare 100%, hvilket fabrikat er bryteren?

ok, men en cnc maskin har vel en motor som er mer enn en fase? som du selv sier, L skal en plass, N skal en annen plass, men har aldri sett en cnc maskin med bare 1 fase, ettersom N ikke er en fase!

 

om du skal koble L på 1-2 og N på 3-4 har veldig lite og si, i teorien trenger du ikke og koble N innom noen bryter den heller. men lov verket krever da dette. har du ett multimeter kan du måle over og se hvor du får kortsluttning (måle på utgangene på bryteren) mener det skal være 1-2 og 3-4 som har disse kortsluttningene (når du vrir bryteren i on posisjon) men uten og ha denne bryteren forran meg, så kan jeg ikke svare 100%, hvilket fabrikat er bryteren?

nok et eksempel på høgt utdannende ikke helt vet hva de snakker om. genialt.

 

"ord SKAL ALDRI innom bryter!!!!!" du skulle bare vist. faktisk så er veldig mange brytere tilkoblet jord. men man kan ikke se det med det første. hvis du har sett en helt vanlig XB4BA så er det med jord. det er da en helt vanlig og klassisk trykknappbryter i metall fra Telemecanique/Schneider Electric. bruker man plast så er det jo greit. hva betyr innom? for de som har lite kjennskap til brytere så skal en vanlig 1p bryter i et helt vanlig hus, ha jord. jordleder blir ikke brytt ved betjening. noen plasser kobler man bevist ifra jord, nettopp pga. problemene den og jordfeil lager. driftsikkerhet=hms.

 

Det er en kambryter fra Kraus & Naimer. bryteren er ikke helt logisk. brytersettet er ikke logisk plassert. derfor mål på terminalene. hvis bildet ditt stemmer så kan det vere en L switch med 60 grader. da er det bare rett fram. 1 inn, 2 ut.

 

"om du skal koble L på 1-2 og N på 3-4 har veldig lite og si, i teorien trenger du ikke og koble N innom noen bryter den heller. men lov verket krever da dette." trudde at teorien så at man måtte ha en krets for å kunne føre strøm. kabler man ikke til n så vil jo ikke tingene fungere. men alt ettersom hvordan man tenker og hvordan supplyen til utstyret er. mange år siden jeg såg en n leder, men på produkter så står det l og n og veldig lite l1 of l2.

 

ingeniører hører til på kontoret. i godstolen er jo godt nedslitt å det sier bare en ting. bli på kontoret du.

Lenke til kommentar

Fikk målt meg frem til rette terminaler og nå er alt tilkoblet. Var jo såre enkelt til syvende og sist. Nå er el-skapet så og si ferdig, skal få på plass noen blindpropper i hullene som ikke skal brukes samt litt organisering av kabelsalaten.

 

VFD = Variable Frequency Drive

 

Spindelen er vel basically en vannavkjølt 2.2 kw el-motor.

 

Takk for hjelpen.

post-28301-0-55831200-1331055385_thumb.jpg

post-28301-0-28681600-1331055396_thumb.jpg

post-28301-0-22613400-1331055440_thumb.jpg

Lenke til kommentar

VFD? er det kondensator motor du skal bruke?

 

VFD, Variable Frequency Driver, altså en frekvensomformer. De aller fleste små omformere har 1 fas inn og 3 fas ut.

 

Edit: Slått på sekundet. :<

 

Er det der kina spindelen?

 

Bryter du tilførselen til VFDn med den kambryteren? Om du bruker den til start/stopp så har vel VFDn egene terminaler beregnet for akkurat det?

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Stemmer. Har ikke prøvekjørt den enda, venter på et e-kjede før jeg kobler opp alt. Kvaliteten virker overraskende bra. Ikke noe merkbar slark noe sted, god finish og er tilsynelatende solid med sine 5-6 kg.

 

Bryteren er en "master switch" for hele 230v "busen". VFD'en skal styres med modbus via Mach3 (styringsprogrammet).

Endret av henrikm
Lenke til kommentar

nok et eksempel på høgt utdannende ikke helt vet hva de snakker om. genialt.

 

"ord SKAL ALDRI innom bryter!!!!!" du skulle bare vist. faktisk så er veldig mange brytere tilkoblet jord. men man kan ikke se det med det første. hvis du har sett en helt vanlig XB4BA så er det med jord. det er da en helt vanlig og klassisk trykknappbryter i metall fra Telemecanique/Schneider Electric. bruker man plast så er det jo greit. hva betyr innom? for de som har lite kjennskap til brytere så skal en vanlig 1p bryter i et helt vanlig hus, ha jord. jordleder blir ikke brytt ved betjening. noen plasser kobler man bevist ifra jord, nettopp pga. problemene den og jordfeil lager. driftsikkerhet=hms.

 

Det er en kambryter fra Kraus & Naimer. bryteren er ikke helt logisk. brytersettet er ikke logisk plassert. derfor mål på terminalene. hvis bildet ditt stemmer så kan det vere en L switch med 60 grader. da er det bare rett fram. 1 inn, 2 ut.

 

"om du skal koble L på 1-2 og N på 3-4 har veldig lite og si, i teorien trenger du ikke og koble N innom noen bryter den heller. men lov verket krever da dette." trudde at teorien så at man måtte ha en krets for å kunne føre strøm. kabler man ikke til n så vil jo ikke tingene fungere. men alt ettersom hvordan man tenker og hvordan supplyen til utstyret er. mange år siden jeg såg en n leder, men på produkter så står det l og n og veldig lite l1 of l2.

 

ingeniører hører til på kontoret. i godstolen er jo godt nedslitt å det sier bare en ting. bli på kontoret du.

Tror du virkelig at jeg bare har gått høyskoleutdanning?jeg hadde først flere år arbeid med fagbrev, så ingeniør studie for å toppe heile dritten, sitter forøvrig ikke bak en kontorpult hele dagen heller, men faktisk ute i felt, både på land, maritimt og offshore. men når det er sagt så nei! det er ikke mange brytere som bryter jord (fysisk tegn for jord ) Ingen jeg kjenner til vertfall, ettersom dette er farlig og fjerne jord, den skal være koblett direkte til det den skal jorde! MEN flere brytere (standarbrytere kan ha en koblingspunt slik at du slipper og bruke Wago/vrihylser eller annen måte og koble jord videre uten og faktisk bryte jord. I tilleg heter det JORD og ikke ORD!

 

Når det gjelder XB4BA er det ikke vits og ha en ekstra jordingsledning ettersom bryteren jordes i forbindelse med skap, har ei heller aldri sett en XB4BA med jordingskrue, denne er en knapp du egentlig kan bygge som du vil, vanligste er NO eller NC eller begge deler alt etter hva du bygger, finnes også med lys! (kan være jeg ikke har sett de nyeste modellene av denne sort, som kansje har fått en jordingsskrue, men dette er lite trolig at de har)

 

"om du skal koble L på 1-2 og N på 3-4 har veldig lite og si, i teorien trenger du ikke og koble N innom noen bryter den heller. men lov verket krever da dette." trudde at teorien så at man måtte ha en krets for å kunne føre strøm. kabler man ikke til n så vil jo ikke tingene fungere. men alt ettersom hvordan man tenker og hvordan supplyen til utstyret er. mange år siden jeg såg en n leder, men på produkter så står det l og n og veldig lite l1 of l2.

Jeg vet godt at man må som regelt ha N for at ting skal fungere (spørs hva utstyret krever, flere kontaktorer og utstyr som krever 400V og da trengs vertfall ikke N) trenger ikke N være med da. MEN i teorien trenger ikke N gå via bryteren som JEG selv sier for at ting skal fungere, den kan gå direkte! og på dette produktet står det 1-2-3-4-5-6-7-8 .hvis du virkelig skulle lure, det står ikke L1 og N ettersom denne bryteren nødvendigvis ikke skal styre L og N i andre installasjoner! så jeg tror heller du må tilbake på skolebenken og lære både norsk og Elektro på ny!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...