Anonym259235 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 I kveld var det nesten fullmåne med skyer foran, så himmelen var veldig fin. Dermed skulle jeg ut å knipse noen bilder. Det som skjedde var at bildene enten ble helt svarte med en liten rød prikk i midten, eller så ble de veldig lyse og blurry. Jeg prøve nærmest alle instillinger og effekter, men ingenting fungerte. Hvordan kan jeg ta fine bilder av bl.a himmelen når det er mørkt ute? Hvilke instillinger osv? Jeg bruker Canon EOS 550D med 18-55mm IS II. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Du finner mange gode tips og bilder i tråden "den store månetråden" Edit: ser at mange har slettet bildene sine, hvis du scroller nedover et stykke finner du mange innstillinger du kan prøve. Endret 5. mars 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Du kan velge. Enten eksponering så du får detaljer i månen og mærke bakgrunn, eller eksponering så du får detaljer i bakgrunnen og utbrent måne. Det er for mye dynamikk (forskjell i lysstyrke) til at du får med begge deler samtidig. Prøv eventuelt å ta flere bilder på stativ og sette sammen som HDR. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Du kan velge. Enten eksponering så du får detaljer i månen og mærke bakgrunn, eller eksponering så du får detaljer i bakgrunnen og utbrent måne. Det er for mye dynamikk (forskjell i lysstyrke) til at du får med begge deler samtidig. Prøv eventuelt å ta flere bilder på stativ og sette sammen som HDR. HDR? Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Du kan velge. Enten eksponering så du får detaljer i månen og mærke bakgrunn, eller eksponering så du får detaljer i bakgrunnen og utbrent måne. Det er for mye dynamikk (forskjell i lysstyrke) til at du får med begge deler samtidig. Prøv eventuelt å ta flere bilder på stativ og sette sammen som HDR. HDR? = "Helsikkes Dynamisk Ræl" 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 HDR? Kort forklart: Du tar et bilde der månen er korrekt eksponert og himmelen mørk. Så tar du et bilde der himmelen er korrekt eksponert (slik at du ser stjernene osv). Så setter du dem sammen i f.eks. Photoshop slik at du får den korrekt eksponerte månen på den korrekt eksponerte bakgrunnen. Grunnen til at du opplever bildene som blurry kan være at du ikke klarer å holde kameraet stille nok for lang lukkertid. Det er ofte best å bruke stativ. Eller bare hvile kameraet mot noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå