Gå til innhold

Opp i vekt - Mat og aktivitet.

Anbefalte innlegg

Hei, søker nå hjelp hos dere her ute på internett som forhåpentligvis kan hjelpe meg med å gå opp i vekt.

Har lest drøssevis av forskjellige artikler på nettet om å legge på seg, så jeg har et rimelig greit bilde av hva jeg bør gjøre. Men ettersom jeg er jævlig glad i å få ting INN MED TESKJE, så hvis noen har lyst å hjelpe en halvveis desperat gutt på 18 år (185cm og 68kg) så tar jeg GJERNE i mot det dere kan hjelpe med.

Jeg er relativt aktiv, spiller fotball og trener noe hjemme(manualer, push-ups, sit-ups etc.).

Jeg tror at maten er det største problemet, selv om jeg spiser så mye jeg virkelig klarer. Men spiser jeg rett? Så har dere noen gode råd til hva jeg bør spise og hvordan jeg bør trene? hvor ofte, og hvordan osv. Hadde blitt veldig glad om dere kunne kommet med noen matretter som er sunt og med mange Kcal og proteiner(?) som er ENKELT å lage, Frokostblandinger? fisk? kjøtt? frukt? brød? grovt eller fint? melk? egg?

Setter stor pris på det dere kommer med, for jeg vil virkeliglegge på meg.

Takk :)

Endret av Yeffeh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva spiser du typisk da igjennom en dag ?

Har du forsøkt å regne ut kalorimengden ?

Husk at trening forbrenner godt med kalorier, og om du har høy forbrenning i tillegg så trenger du mye energi.

Hvordan føler du deg hvis du spiser et fettrikt måltid ?

Føler du at du har muskelvekst av treningen din ?

Lenke til kommentar

Meld deg inn i et treningssenter og start med styrketrening der. De aller fleste treningssentre gir deg en gratis veiledningstime hvor du kan få hjelp til å sette opp et program. Pushups hjemme kommer du ingen vei med.

Spis mer, men sunt. Proteiner er viktig om du skal bygge muskler.

Lenke til kommentar

Jeg har en jævlig dårlig vane med å legge meg for sent,og å stå opp sent for å løpe til bussen, så det er veldig ofte jeg dropper frokost. Til lunsj spiser jeg et rundstykke, en banan og en yoghurt(sånn ca). Rekker da heller ikke alltid å lage mat så kjøper veldig ofte lunsj på butikken(TIPS TIL LUNSJ????). Når jeg kommer hjem er det middag, spiser egentlig det jeg orker der, blir noen ganger lettvint ettersom foreldre er sliten etter jobb og slik(fiskepinner, kjøttboller og poteter, pizza, kylling, fisk, pølser osv.) Føler at jeg er litt dårlig på kvelds siden jeg ikke liker brød så veldig godt, og det er ofte det som er å spise etter middag. Så det blir noen skiver og noe frukt til kvelds, kanskje nudler eller noe sånn.

Idag har jeg spist:

Ett rundstykke

En pose hveteboller........

To knekkebrød

2+2 vårruller (lunsj og kvelds)

6 fiskepinner + makaroni (middag)

Drikker en del melk, og kjøper ofte sjokolademelk til lunsj.

Regne ut kalorimengden? uhm..... nei.

Har alltid vært tynn og har en ganske så heftig forbrenning.

Hvordan jeg føler meg etter fettrikt måltid? hva er et fettrikt måltid?

Føler jeg har en viss muskelvekst om jeg trener jevnt over tid.

Endret av Yeffeh
Lenke til kommentar

Du må regne med en del forandringer i det kostholdet om du skal komme noen vei. Fortsett med melken, kutt ned litt på karbohydratene og legg til en god del proteiner.

Du har ikke en heftigere forbrenning enn andre med lik muskelmasse og aktivitetsnivå.

Kan for eksempel legge ut hva jeg har spist i dag...og jeg prøver ikke å legge på meg.

Frokost: 2 stekte egg, 2 ekstra grove skiver, en banan, en kopp kaffe og et glass juice

Lunsj: 3 knekkebrød, 100 gram makrell, 30 gram skinke, en liten anelse tomat og litt paprika, 0,5 liter sukkerfri iste

Mellommåltid: kopp kaffe og et eple

Middag: 2 kyllingfileter, halv tallerken wokede grønnsaker og kvart tallerken ris med kokosmelkbasert saus over

Kvelds: En liten skive med reker

I løpet av dagen har jeg også drukket en god del vann.

Dette er ingen fasit, eller en perfekt dag, men det jeg "tilfeldigvis" spiste i dag, og som i så fall er mye nærmere idealet enn det du har fått i deg.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Høy forbrenning kan du noen ganger nedregulere ved å ta kalktilskudd. Finn et som er en blanding av kalsium, magnesium og D-vitamin, og ta 2-3 gram om morgenen og kvelden over en periode og se om du merker effekt.

Du kan også forsøke å unngå stimulanter som f.eks koffein.

Prøv å balansere måltidene dine til alltid å inneholde protein, karbohydater og fett.

Vanskelig å si noe om kalorimengden du får i deg basert på det du har skrevet, men du bør som sagt prøve å spise mer balanserte matkilder for å få alle næringsstoffene du trenger.

Frokost er det delte meninger om, men i ditt tilfelle ville jeg prøvd å få det til.

Måten å omprogrammere kroppen er egentlig ganske enkel. Skru klokka slik at du klarer å spise frokost og stå opp uansett hvor trøtt du er. Gjør du dette mange nok dager på rad så begynner du automatisk å legge deg tildligere fordi du blir trøtt fortere. Det er kjipt mens du endrer på disse vanene, men det funker veldig bra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar og hjelp!

Ser ikke hvordan jeg skal få tid til å lage egg om morgenen. Men skal faen prøve så hardt jeg kan å få i meg noe mer fornuftig.

har du noe tips til hva jeg kan kjøpe på butikken i løpet av dagen? Eller forsåvidt hvor som helst, går på skole midt i byen.

Spiser ofte egg til kvelds, 3-4 egg til kvelds + eple/banan

Og når jeg ser hva du har spist så ser jeg at jeg må faen skjerpe kostholdet mitt hvis jeg villegge på meg....

Endret av Yeffeh
Lenke til kommentar

Høy forbrenning kan du noen ganger nedregulere ved å ta kalktilskudd. Finn et som er en blanding av kalsium, magnesium og D-vitamin, og ta 2-3 gram om morgenen og kvelden over en periode og se om du merker effekt.

Kalsium forhindrer opptak av magnesium i tarmen... :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg har litt samme problem som deg angående hva jeg kan spise midt på dagen. Ender ofte opp med dansk rugbrød med enten makrell i tomat, leverpostei, tunfisk eller ost og skinke. Og de dagene jeg har vært flink har jeg kokt egg dagen før, men det er ikke så ofte.

Lenke til kommentar

Blir dette en grei lunsj?

- Ett grovt rundstykke (med leverpostei/makrell)

- To bananer

- Skyr yoghurt

- Smoothie/Sjokolademelk.

Skal man opp i vekt så burde det gjøres på en sunn måte ,øk proteinmengden,spis mye frukt,nøtter og grønt,tren styrke og ta noen gode pauser etter trening.

Jeg spiste når jeg trente mye styrke til lunsj følgende(ikke alt på en gang da :) ):

Ett par grove brødskiver(mye grovt bakverk som man kjøper er ikke grovt egentlig,hjemmelaget er det beste her) med egg,røkelaks,leverpostei,skinke,kyllingfilet eller noe annet sunt med mye proteiner.

Melk(ikke nødvendig,men jeg likte det før).

Vann.

Eggerøre.

Kyllingsalat.

Frukt og grønt.

Havregrøt med frukt.

Nøtteblanding.

avokado.

Og andre energirike og sunne matvarer,som oliven,olivenolje,nøtter osv.

Flere som bruker proteinshaker,eller måltidseerstater,men det holdt jeg meg unna.

Kunsten er å spise ofte,og ikke stappe i seg alt for mye på en gang.

Gikk selv fra en pingle på 177 og 65kg,til78-80 kg og veltrent på 4-5 år,men det krever mye trening,jeg trente minst 5 dager uka i snitt på ett år,og drakk lite alkohol.

Når det gjelder det å trene styrke så tren teknikk først,så slipper man skader.

Er også lurt å trene kondis samtidig IMHO.

Er ikke noen vits å ta snarveier,der er det mange som brenner seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg holder på å legge på meg for tiden, har lagt på meg 5,5 kg på 3.5 mnd.

Sliter selv med å spise nok, men spiser det jeg kan, og kokt egg er veldig greit å ta på brødskiva btw. da kan man fort spise et par egg.

Jeg har sluttet å drikke vann til måltider, byttet til melk til nesten alle måltider utenom middag.

Annet enn det så har jeg måttet ty til shake for å få nok kalorier i meg, har ikke en gedigen matlyst som en del tydeligvis har :dontgetit:

Trener styrke (med fokus på volum) 3 ganger i uka, dropper kondis, for da måtte jeg spist enda mer for å klare å gå opp i vekt.

Jeg kommer nok til å legge fokus over til kondis og å bli sterk etter jeg har fått volum.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Det vil alltid være slike effekter med stoffer som bedrer og forverrer opptak, men de jeg har tillit til som har forsket på dette i forhold til vitaminer og mineraler gir det minimal praktisk betydning og overser mer eller mindre fenomenet i praksis. Det er kanskje å trekke det litt langt, for det har jo en betydning, men det er altså ganske nøyansert.

Kalsium og magnesium er viktig antagonister, derfor bør de alltid tas sammen for å forhindre ubalanse. Det er grunnen til at jeg anbefaler tilskudd som har begge i seg. Vitamin D forbedrer opptaket.

Men i utgangspunktet har du helt rett.

Lenke til kommentar

Det vil alltid være slike effekter med stoffer som bedrer og forverrer opptak, men de jeg har tillit til som har forsket på dette i forhold til vitaminer og mineraler gir det minimal praktisk betydning og overser mer eller mindre fenomenet i praksis. Det er kanskje å trekke det litt langt, for det har jo en betydning, men det er altså ganske nøyansert.

Kalsium og magnesium er viktig antagonister, derfor bør de alltid tas sammen for å forhindre ubalanse. Det er grunnen til at jeg anbefaler tilskudd som har begge i seg. Vitamin D forbedrer opptaket.

Men i utgangspunktet har du helt rett.

:hmm: Kan du utdype det litt? Mener du at der er synergier som oppveier et noe forsenket inntak?

Lenke til kommentar

:hmm: Kan du utdype det litt? Mener du at der er synergier som oppveier et noe forsenket inntak?

Nei, det er ikke det jeg mener. Viktigheten av å balansere disse to mineralene har større betydning enn opptaksproblematikken ved at man kombinerer dem, fordi de inngår i et intrikat balansesystem. F.eks vil kalsium gjøre at du kan stramme musklene mens magnesium gjør at de kan slappe av, bare for å ta en av effektene.

Selvfølgelig kan man velge å ta dem hver for seg, men for meg blir det mer fanatisme/perfeksjonisme og bortkastet tid og energi relativt til andre og vitkigere faktorer.

Jeg tenker at man ikke må se seg så blind på detaljer som er ganske nært uvesentligheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det jeg mener. Viktigheten av å balansere disse to mineralene har større betydning enn opptaksproblematikken ved at man kombinerer dem, fordi de inngår i et intrikat balansesystem. F.eks vil kalsium gjøre at du kan stramme musklene mens magnesium gjør at de kan slappe av, bare for å ta en av effektene.

Selvfølgelig kan man velge å ta dem hver for seg, men for meg blir det mer fanatisme/perfeksjonisme og bortkastet tid og energi relativt til andre og vitkigere faktorer.

Jeg tenker at man ikke må se seg så blind på detaljer som er ganske nært uvesentligheter.

Jeg tenker nok til tider litt for avansert da... :blush:

Tenker nok til tider litt for avansert...

Lenke til kommentar

Har forøvrig selv gått opp en 3-4 kilo i de siste 2 mnd siden jeg skulle begynne å trene styrke igjen,og nå er det trening hver dag som gjelder(veide 76 da jeg begynte,og nå ligger jeg på 79-81kg).

Har hatt ei hardøkt for 30 minutter siden,og nå blir det kyllingfilet,grønnsaker(pga.jern og vitaminer osv.) og egg til kvelds.

*Nyco er en fin ting å ha i huset.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...