jonnablaze Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 I lys av siste ukers lansering av Canon 5D Mark III har jeg registrert at prisene på eldre 5D-modeller dumpes, og nå kan man jo plutselig få seg et svært pent brukt 5D Mark I for 5000 kr. Jeg har lenge siklet etter et fullformatskamera, men har ennå ikke klart å rettferdiggjøre det å bruke +/- 20k på et kamerahus. Så da er spørsmålet: Er Canon 5D Mark I fremdeles et godt kjøp, eller har 6,5 år med kamerateknologi dratt såpass ifra dette kameraet at det bare er tull å kjøpe det nå? Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 I lys av siste ukers lansering av Canon 5D Mark III har jeg registrert at prisene på eldre 5D-modeller dumpes, og nå kan man jo plutselig få seg et svært pent brukt 5D Mark I for 5000 kr. Jeg har lenge siklet etter et fullformatskamera, men har ennå ikke klart å rettferdiggjøre det å bruke +/- 20k på et kamerahus. Så da er spørsmålet: Er Canon 5D Mark I fremdeles et godt kjøp, eller har 6,5 år med kamerateknologi dratt såpass ifra dette kameraet at det bare er tull å kjøpe det nå? Spørs om du er avhengig av video eller ei, viss ikkje er mark I fremdeles et godt kjøp, og til en grei pris. Er nok diverse forskjeller på mark I og 2, men om du er ute etter et kamera kun til studio- og landskapsbruk er mark I kanongod. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg har ingen planer om å pensjonere mitt. Det funker veldig bra Du skal vanskelig se om et landskapsbile er tatt med 1, 2 eller 3. versjon av 5D. Men kommer den dagen jeg har bedre økonomi blir det nok et bytte. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 og nå kan man jo plutselig få seg et svært pent brukt 5D Mark I for 5000 kr. Førstegenrenasjon 5D har faktisk blitt solgt for godt under 5000.- en stund allerede, skal du få et relativt billig burde prisen for kun kamerahus være på 4000.- eller billigere Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg har lenge siklet etter et fullformatskamera, men har ennå ikke klart å rettferdiggjøre det å bruke +/- 20k på et kamerahus. Jeg har ingen formening om du trenger MK I eller MK II (eller III), men jeg vil forvente at prisene på brukte Mk II vil synke en del også. Eneste grunn jeg kan tenke meg for å kjøpe MK I nå er hvis du er på jakt etter mer DOF-kontroll til lavest mulig pris. På andre områder får du mye nyere crop-modeller som gir tilsvarende bildekvalitet. Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Søkeren er nok også en god grunn til å foretrekke gamle mk1 fremfor nyere crop. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Søkeren er nok også en god grunn til å foretrekke gamle mk1 fremfor nyere crop. Enig i det Endret 5. mars 2012 av seriksen Lenke til kommentar
jonnablaze Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Det vanskelige blir kanskje å finne et eksemplar i god stand. Såvidt jeg har skjønt kan man ikke lese av shutter count på en 5D Mk I uten å sende den inn til Canon, så man kan jo aldri være helt sikker på hva man får. Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Tror jeg først og fremst ville sjekket om det hadde døde pixler i display eller på bildebrikken, og ellers bare rent kosmetisk på slitemerker ol. Om en finner noe til rundt 3500-4000 kroner, og det holder i et par år, så har det på en vel vært et helt greit kjøp uansett. Har egentlig tenkt på det samme, bare for å kjenne litt på fullformatsfølelsen uten å legge så alt for mye i det. Endret 7. mars 2012 av tech8 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Eneste jeg ville savnet med en 5DmkI er liveview - det er genialt til makroskudd og helt presis fokusering - ellers er det et topp hus! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå