Gå til innhold

Canon 5D Mark I - fremdeles et godt kjøp?

Anbefalte innlegg

I lys av siste ukers lansering av Canon 5D Mark III har jeg registrert at prisene på eldre 5D-modeller dumpes, og nå kan man jo plutselig få seg et svært pent brukt 5D Mark I for 5000 kr.

Jeg har lenge siklet etter et fullformatskamera, men har ennå ikke klart å rettferdiggjøre det å bruke +/- 20k på et kamerahus.

Så da er spørsmålet: Er Canon 5D Mark I fremdeles et godt kjøp, eller har 6,5 år med kamerateknologi dratt såpass ifra dette kameraet at det bare er tull å kjøpe det nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I lys av siste ukers lansering av Canon 5D Mark III har jeg registrert at prisene på eldre 5D-modeller dumpes, og nå kan man jo plutselig få seg et svært pent brukt 5D Mark I for 5000 kr.

Jeg har lenge siklet etter et fullformatskamera, men har ennå ikke klart å rettferdiggjøre det å bruke +/- 20k på et kamerahus.

Så da er spørsmålet: Er Canon 5D Mark I fremdeles et godt kjøp, eller har 6,5 år med kamerateknologi dratt såpass ifra dette kameraet at det bare er tull å kjøpe det nå?

Spørs om du er avhengig av video eller ei, viss ikkje er mark I fremdeles et godt kjøp, og til en grei pris.

Er nok diverse forskjeller på mark I og 2, men om du er ute etter et kamera kun til studio- og landskapsbruk er mark I kanongod.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen formening om du trenger MK I eller MK II (eller III), men jeg vil forvente at prisene på brukte Mk II vil synke en del også. Eneste grunn jeg kan tenke meg for å kjøpe MK I nå er hvis du er på jakt etter mer DOF-kontroll til lavest mulig pris. På andre områder får du mye nyere crop-modeller som gir tilsvarende bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Tror jeg først og fremst ville sjekket om det hadde døde pixler i display eller på bildebrikken, og ellers bare rent kosmetisk på slitemerker ol. Om en finner noe til rundt 3500-4000 kroner, og det holder i et par år, så har det på en vel vært et helt greit kjøp uansett.

Har egentlig tenkt på det samme, bare for å kjenne litt på fullformatsfølelsen uten å legge så alt for mye i det.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...