Gå til innhold

Utførsel - Er selger pliktig til å fylle ut skjema?

Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden i utlandet, men skal til Norge en tur i vår. Jeg tenkte derfor å benytte meg av muligheten til å kjøpe ting på utførsel. Dette krever imidlertid at betjeningen i butikken er behjelpelig med å fylle ut utførselsskjemaet, siden skjemaet krever "Selgers underskrift og stempel" (skjemaet finnes her: http://www.toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0032B-Svalbard.pdf). Dette fungerer jo stort sett greitt i en vanlig butikk, men med nettbutikker er det kanskje litt verre. Men jeg vet at f.eks. FotoVideo er behjelpelige med dette.

Men har en butikk/selger plikt til å være behjelpelige med utfylling av dette skjemaet? Som bosatt i utlandet er vi jo ikke pliktig å betale moms til Norge på varer over kr 250. Men uten dette skjemaet ser jeg ikke hvordan man skal kunne få tilbake momsen.

Så, er de pliktig til å være behjelpelig med dette skjemaet (nettbutikk eller ikke)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om forhandlere er pliktige til å fylle ut dette skjemaet, men det må jo være i forhandlerens interesse da de ellers kan miste salget.

Vi fyller alltid ut dette for kunden der jeg jobber om vi blir spurt. Tar ikke lang tid og øker både omsetning og andelen fornøyde kunder. Vinn-vinn-situasjon :)

Lenke til kommentar

Du får ikke tilbake merverdiavgiften uten det skjemaet, for å si det enkelt. Det følger av merverdiavgiftsforskriften § 6-25-2.

Selger har ingen spesifikt fastsatt rettslig plikt til å fylle ut skjemaet, men det faller under den generelle plikten til å beregne og innberette korrekt merverdiavgift. Selger vil uansett ikke tjene på dette - hvis de nekter overfor deg må de likevel innbetale beløpet til skattemyndighetene (jfr. mval § 11-4 første ledd).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...