paithlezz Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Vurderer å kjøpe meg et hjelmkamera. Skal brukes til et par fjellturer med brett, litt i bakken og kanskje noe annet fun. Aldri brukt et før, er det brukendes til andre ting også som f.eks en fisketur eller noe? Vet at gopro er populært, men en kompis kjøpte seg et hjelmkamera med gps og fullhd, usikker på merket. Men jeg vil ha et klart bilde enten 720 eller 1080p, men det skal være BRA FPS og filmen gå smooth. Sett mange gopro vids på youtube der frameraten er ganske dårlig, og ekkelt å se på. Hva er best for tiden? Hvilke minnekort anbefales til disse, og annet ekstrautstyr jeg bør vurdere? Blir vel hjelmfeste og kanskje chest mount. Lenke til kommentar
tvister Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Er mulig at det er Contour han har kjøpt. Greit lite kamera. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Er mulig at det er Contour han har kjøpt. Greit lite kamera. Ja det var visst det. Hvilke andre aktører har vi på hjelmkameraer? gopro og contour som gjelder eller? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) GoPro er vell den som kommer best ut av tester tror jeg. Jeg mener vertfall at GoPro ser bedre ut enn Contour. Med GoPro kan man filme i 1080p med 30 fps, 960p med 48 fps, 720 med 60 og 30 fps, så filmen glir smooth. Kommer muligens an på redigering og slikt om man lagrer ferdig fil i feil format, få fps eller noe. La ut nettopp. Bruker Pinnacle Studio 15 til å redigere, tenker å bytte til Adobe Premiere. Her er en test nrk gjorde. Her mener jeg GoPro vinner med god margin. Endret 5. mars 2012 av Gjest Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) GoPro er vell den som kommer best ut av tester tror jeg. Jeg mener vertfall at GoPro ser bedre ut enn Contour. Med GoPro kan man filme i 1080p med 30 fps, 960p med 48 fps, 720 med 60 og 30 fps, så filmen glir smooth. Kommer muligens an på redigering og slikt om man lagrer ferdig fil i feil format, få fps eller noe. La ut nettopp. Bruker Pinnacle Studio 15 til å redigere, tenker å bytte til Adobe Premiere. Her er en test nrk gjorde. Her mener jeg GoPro vinner med god margin. Takker for svar. Ser ut til at framerate er low i starten, men første pudderscenen ser det smooth ut igjen. Kan vel ha noe med rendering å gjøre som du sier, hvilket codec osv du bruker. Får undersøke videre hva jeg går for. Fin supernaut jakke den grønne btw:) Samme i brun. Endret 5. mars 2012 av paithlezz Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 GoPro er vell den som kommer best ut av tester tror jeg. Jeg mener vertfall at GoPro ser bedre ut enn Contour. Med GoPro kan man filme i 1080p med 30 fps, 960p med 48 fps, 720 med 60 og 30 fps, så filmen glir smooth. Kommer muligens an på redigering og slikt om man lagrer ferdig fil i feil format, få fps eller noe. La ut nettopp. Bruker Pinnacle Studio 15 til å redigere, tenker å bytte til Adobe Premiere. Her er en test nrk gjorde. Her mener jeg GoPro vinner med god margin. Takker for svar. Ser ut til at framerate er low i starten, men første pudderscenen ser det smooth ut igjen. Kan vel ha noe med rendering å gjøre som du sier, hvilket codec osv du bruker. Får undersøke videre hva jeg går for. Fin supernaut jakke den grønne btw:) Samme i brun. Frameraten er lav noen steder i videoen, men det kom etter jeg lastet den opp til youtube. Er ikke slik på min originalfil. Skjønner ikke hvorfor det ble slik. Lenke til kommentar
lain Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Nå gir gopro og Contour et litt forskjellig type bilde, så det er litt etter hva man selv ønsker. Gjerne så burde man ha begge deler. Jeg har gamle ContourHD, og vurderer å gå over til den nye modellen pga muligheten til å få opp viewfinder via blåtann og justere innstillinger on the fly. Ikke at det normalt er noe stort problem å sikte med laserstrekene, men kan være kjekt å se hvor man faktisk ser også. Er på to punkter gopro slår contour enkelt, vanntett hus (contour trenger ekstra hus for å være annet enn regntett) og viewfinder. Contour på sin side er bedre utformet sånn i forhold til å henge på siden av hjelm m.m. Men dette er like mye vanesak som problem i lengden. Begge alternativ bør gi deg mye glede, og tror ikke du blir skuffet uansett hva du velger. Gopro kommer kanskje som en mer komplett pakke, men nye ContourHD + er ikke noe dårlig alternativ. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Nå gir gopro og Contour et litt forskjellig type bilde, så det er litt etter hva man selv ønsker. Gjerne så burde man ha begge deler. Jeg har gamle ContourHD, og vurderer å gå over til den nye modellen pga muligheten til å få opp viewfinder via blåtann og justere innstillinger on the fly. Ikke at det normalt er noe stort problem å sikte med laserstrekene, men kan være kjekt å se hvor man faktisk ser også. Er på to punkter gopro slår contour enkelt, vanntett hus (contour trenger ekstra hus for å være annet enn regntett) og viewfinder. Contour på sin side er bedre utformet sånn i forhold til å henge på siden av hjelm m.m. Men dette er like mye vanesak som problem i lengden. Begge alternativ bør gi deg mye glede, og tror ikke du blir skuffet uansett hva du velger. Gopro kommer kanskje som en mer komplett pakke, men nye ContourHD + er ikke noe dårlig alternativ. Takk for bra svar. contour gps som er toppmodellen deres? Syns det ser bedre og mer kompakt ut enn gopro. Og det med vanntett hus kjøper jeg bare separat hvis jeg trenger det. Tror jeg går for contour da, tøft å se hvor man har kjørt osv:) Men er bildekvalitet ca like bra som på hero 2? edit: ble skeptisk når jeg så dette. hero 2 ser ut til å ha et skarpere og bedre bilde? Syns iallefall fargene var mye finere. Endret 5. mars 2012 av paithlezz Lenke til kommentar
lain Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Tja, noen vil like Hero 2 sitt bilde out of the box bedre, fordi det kommer med høyere kontrast og mindre varme farger default. Hvor Contour gjerne har mer farger og et mørkere bilde out of the box. Dette er noe som både kan justeres før du reiser ut og i redigering i ettertid, med ContourGPS kan du også justere disse tingene on the fly via BT. Jeg trives godt med mitt contour kamera, og skulle jeg komme over penger til å oppgradere, ville jeg fortsatt gått for contourGPS over gopro. For min del er det ikke bare bilde, men hele pakken du får, jeg liker måten contour er lagd bedre, måten den opereres på, bytte av modus m.m. Om du har mulighet til å stikke innom en butikk som har begge, ville jeg anbefalt dette, så kan du se an størrelse, feel, og om de har demo muligheter, teste de selv. Edit; Det sagt, så ser jeg nå at prisen er ca den samme. Og da blir enda noe vanskeligere, sist jeg sjekket var Hero2 noe dyrere. http://www.dustinhome.no/gopro-hd-hero2-outdoor/product/5010613691?intcmp=searchProvider_dacsa Veldig stor pakke med masse div du kan trenge. http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635839 En noe mindre pakke, men et par hundre mindre i pris. Hadde jeg ikke hatt fester for contour festet på div hjelmer m.m. ifra før, hadde nok hero2 pakken vært vanskelig å skippe. Endret 5. mars 2012 av lain Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Tja, noen vil like Hero 2 sitt bilde out of the box bedre, fordi det kommer med høyere kontrast og mindre varme farger default. Hvor Contour gjerne har mer farger og et mørkere bilde out of the box. Dette er noe som både kan justeres før du reiser ut og i redigering i ettertid, med ContourGPS kan du også justere disse tingene on the fly via BT. Jeg trives godt med mitt contour kamera, og skulle jeg komme over penger til å oppgradere, ville jeg fortsatt gått for contourGPS over gopro. For min del er det ikke bare bilde, men hele pakken du får, jeg liker måten contour er lagd bedre, måten den opereres på, bytte av modus m.m. Om du har mulighet til å stikke innom en butikk som har begge, ville jeg anbefalt dette, så kan du se an størrelse, feel, og om de har demo muligheter, teste de selv. Edit; Det sagt, så ser jeg nå at prisen er ca den samme. Og da blir enda noe vanskeligere, sist jeg sjekket var Hero2 noe dyrere. http://www.dustinhome.no/gopro-hd-hero2-outdoor/product/5010613691?intcmp=searchProvider_dacsa Veldig stor pakke med masse div du kan trenge. http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635839 En noe mindre pakke, men et par hundre mindre i pris. Hadde jeg ikke hatt fester for contour festet på div hjelmer m.m. ifra før, hadde nok hero2 pakken vært vanskelig å skippe. Det skal jeg nok gjøre. Skal spørre om jeg kan låne kompisen min sitt gps kamera litt. Men gps kontra contour plus, stor forskjell eller? Ser det er ca 2000kr forskjell i Norge, sikkert mye mindre i utlandet. Hvor burde jeg bestille fra? Er du god på sånn toll greier? Er det bare 25% ekstra jeg må betale hvis jeg f.eks bestiller fra USA, eller er det noe andre avgifter som kommer? Lenke til kommentar
lain Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) 25% med frakten er normalt på kamerautstyr. Jeg kjøpte mitt ifra ebay, og sparte 1k ca på det. Fordelen med å kjøpe i norge er jo som kjent utvidet reklamasjonsrett og enklere i forhold til evt garanti. Plus har bedre optikk, men av hva jeg har sett, rettferdiggjør det ikke prisøkningen på 2k. Grei sammenligning her. Edit; la til link. http://www.youtube.com/watch?v=5zFu8-Ad74I&hd=1 http://www.youtube.com/watch?v=FzFoD9gVmaI&hd=1 Endret 5. mars 2012 av lain Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) 25% med frakten er normalt på kamerautstyr. Jeg kjøpte mitt ifra ebay, og sparte 1k ca på det. Fordelen med å kjøpe i norge er jo som kjent utvidet reklamasjonsrett og enklere i forhold til evt garanti. Plus har bedre optikk, men av hva jeg har sett, rettferdiggjør det ikke prisøkningen på 2k. Grei sammenligning her. http://www.youtube.com/watch?v=5zFu8-Ad74I&hd=1 Okei takk for tips. Kan du linke hvilken selger fra ebay du brukte, hvis det var snakk om nytt selvfølgelig. Man får vel garanti rett fra produsent uansett tenker jeg? Tenker det blir gps da. edit: Hva tror du? PLUSvs GPS Greie forhandlere? Free shipping på begge, samt 75 dollar discount på GPS modellen. Hva med PAL kontra NTFS instillingen? På fotovideo under gps står dette: "NB! Kamera er stilt inn på NTSC(30fps) fra fabrikken, husk å still inn på PAL(25fps, Europa Standard)". Så er lett å stille inn hvis det står på USA standard? Endret 6. mars 2012 av paithlezz Lenke til kommentar
lain Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Så lenge du går etter top rated selger som har solgt mange enheter, og betaler med paypal er du ganske greit sikret. Jeg måtte faktisk ha mitt kamera inn på reprasjon, og endte da med å sende det til usa, til produsent, etter å ha sendt litt epost angående problemet. Kostet meg 300 spenn i frakt, men fikk nytt kamera tilbake i posten. Så de hjelper deg om du kjøper ifra ebay også, bare enklere gjerne å ta det direkte i norsk butikk. Garanti har alle produsenter, men dette må ikke blandet med reklamasjonsretten vi har i Norge. Som gjerne er 2 eller 5 år, ut ifra type enhet. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Så lenge du går etter top rated selger som har solgt mange enheter, og betaler med paypal er du ganske greit sikret. Jeg måtte faktisk ha mitt kamera inn på reprasjon, og endte da med å sende det til usa, til produsent, etter å ha sendt litt epost angående problemet. Kostet meg 300 spenn i frakt, men fikk nytt kamera tilbake i posten. Så de hjelper deg om du kjøper ifra ebay også, bare enklere gjerne å ta det direkte i norsk butikk. Garanti har alle produsenter, men dette må ikke blandet med reklamasjonsretten vi har i Norge. Som gjerne er 2 eller 5 år, ut ifra type enhet. Okei. Kan i værste fall få kompisen min til å sende inn mitt hvis jeg får feil med det, på den garantien han har siden han kjøpte det i norge :DD hvis de ikke sjekker serial number elns? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå