Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter som leietager ved oppkjøp av bolig

seth_vacn

Anbefalte innlegg

...

Ok, må gi meg på den men fint om du oppgir paragrafen det stod i og en eventuell link.

Ot.prp.nr.82 (1997-1998). Dersom du har tilgang til lovdata sin betaltjeneste så finner du det enkelt ved å trykke på "forarbeider" ved paragrafen det gjelder. Hvis ikke får du lete her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er litt lur, så venter du helt til slutten av "en måned" med å protestere (typ midt på dagen fredag 31. mars), og da leverer du brevet om at du bestrider gyldigheten av oppsigelsen. De vil da måtte rette denne ihht. § 9-7. Dersom de ikke rekker å levere en gyldig oppsigelse før det er blitt 01. april, så har du til 01. juni på deg til å flytte. Det holder i massevis å skrive et brev hvor det står "jeg bestrider deres oppsigelse, den oppfyller ikke formkravene som husleieloven oppstiller".

Eller du kan være grei og protestere allerede nå. Da vil du sannsynligvis få en gyldig oppsigelse denne måneden, og må flytte ut innen 01. mai.

I beg to differ; vil du lage bråk og motvilje gjør du som du foreslår, hvis ikke gjør du personen klar over din fordel, og forhandler frem en god posisjon basert på å være løsningsorientert, ikke en dust. At du har din rett og du vet hvorfor trenger en ikke utnytte på den måten, men det å gjøre personen klar over det og hva som skal til for at dette kan løse seg uten stress for begge vil nok funke bedre..

En ting er at du har rett, en annen er å få den - jeg har ikke tungt for å tro at dette er noe som kan la seg løse fremfor å lete i paragrafene og heller snakke sammen....just my two cents..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, når man skal forhandle er det lurt å vite hvor gode kort man potensielt sett har, for å vite hvor hardt man kan presse for en god løsning. Dette er en tråd i jussforumet. Da får man vite hva man kan gjøre med retten i hånd. Hva man burde gjøre i den konkrete sak er ikke alltid det samme som hva man har rett til å gjøre, men dette forumet handler altså om sistnevnte.

Lenke til kommentar

Har man sterke kort på hånden synes jeg det er helt greit å gjøre det klart ovenfor motpart før man begynner "forhandlingene" men selvsagt ingen grunn til å være litt rund i kantene hvis din egen situasjon åpner for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...