Gå til innhold

[Løst] MP/Sensor/Crop diskusjon. Canon vs Nikon

Anbefalte innlegg

Jammen det er vi ikke uenige om at det blir bedre som du sier i første delen her, spørsmålet er som du ser i testene jeg viser på nytt i inlegget over om forskjellen mellom senter og hjørner på et gitt tidspunkt kan virke forstyrrende, for som du ser så øker skarpheten både i senter og hjørner, men den øker betydelig mere i sentrum . skal en da blåse opp et slikt bilde i stort format og ikke kan croppe bort hjørnene så kan denne forskjellen bli synelig og om den blir det så er det store spørsmålet når .Har en misstanke om mye forbihverandre snakk her ...

Ja, de fleste objektiver og blenderverdier vil nok vise en økende forskjell mellom senter og hjørner når man øker sensoroppløsninga.

Om det blir plagsomt? Neppe.

Og i tilfelle du skulle få et tilfelle der det føles plagsomt så finnes det, som sagt ørten ganger, en kvikk og enkel måte å reparere bildet på slik at hele bildet får samme skarphet som om sensoren hadde færre Mp. Helt uten beskjæring.

Ble svaret mitt saklig og riktig nå?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar allslags bilder, har utskrifter helt til A0 , jada jeg bruker stativ , blenderåpning varierer , jeg bruker objektiv fra 10 til 200 mm lukkertider varierer, altså som hos de aller fleste .

Tar du mange bilder ved f/1.4 under ellers optimale skarphetsforhold hvor hele framen inneholder relevant og skarp informasjon? Jeg hadde håpt å få se et slikt bilde tatt med ditt crop-kamera, hvor betingelsene er til stede for at samme bilde tatt med D800 kunne ha gitt de fenomenene du er redd for.

Selv har jeg såvidt jeg vet i løpet av 30.000 bilder aldri tatt et slikt bilde, derfor har jeg nok litt vanskelig for å sette meg inn i din bekymring.

Men det betyr ingenting da jeg nå har crop og jeg fatter ikke hvorfor du kommer med dette,

Fordi jeg vil hjelpe deg? Greit nok for meg, hvis du foretrekker å finne ut av det på egen hånd så skal du da få lov til det.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei,men så har du vel heller ikke kamera med 30-40-50 MP

Nå leser du ikke hva han skriver igjen. Spørsmålet er om du ofte tar bilde av den typen motiv han beskriver. Ikke om hvilken sensorstørrelse det eventuelt er tatt med.

Ikke tenk på megapiksler og sensorstørrelser. Bare svar på om den typen motiv er aktuelt for deg eller ikke.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel muligens du som ikke leste svaret godt nok, der står dette :

Pr i dag har jeg ikke brukt F1,4

Nå er du bare vanskelig.

Ok, da, når har du tatt bilder ved objektivets største blenderåpning under ellers optimale skarphetsforhold hvor hele framen inneholder relevant og skarp informasjon?

I praksis: hvor ofte tar du bilder av helt todimensjonale motiver, og krever at hele motivet skal være like skarpt?

Lenke til kommentar

Hvis dere skal bare kaste sitater mot hverandre, så kommer vi ikke videre, folkens.

Må vel desverre bli slik all den tid jeg har gjentatt spørsmålet utallige ganger , men saken vris og vendes istedenfor å svare eller rett og slett la være å svare om en ikke vet .

Lenke til kommentar

Om du fortsatt ikke har fått det med deg så har du eller ikke lest innleggene, jeg har vel skrevet at i enkelte tilfeller har en behov for dette fordi de viktige delene i motivet omfavner både senter og hjørne .

Jeg tror det er et par bildeksemplarer av den sorten som etterlyses.

Lenke til kommentar

Om du fortsatt ikke har fått det med deg så har du eller ikke lest innleggene, jeg har vel skrevet at i enkelte tilfeller har en behov for dette fordi de viktige delene i motivet omfavner både senter og hjørne .

Og hvis du ville lese ting med litt mer velvilje, så er det eksempler på slike tilfeller knutinh spør om.

Den eneste måten du kan få helt skarpe både hjørner og sentrum er hvis de delene av motivet befinner seg like langt fra sensorflaten*. I praksis at motivet er todimensjonalt**. Hvis ikke, så vil du alltid få forskjeller i skarphet rett og slett fordi det ikke går an å få motiver på flere avstander i fokus samtidig.

*strengt tatt, hvis de delene av motivet befinner seg i objektivets fokusplan. Som har et litt misledende navn, siden det ikke trenger å være plant.

**eller akkurat riktig kurvet

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Må vel desverre bli slik all den tid jeg har gjentatt spørsmålet utallige ganger , men saken vris og vendes istedenfor å svare eller rett og slett la være å svare om en ikke vet .

Beklager å si det, men det må to personer til for å spille ping-pong ...

(Og her spilles det ping-pong)

Lenke til kommentar

Nå kommer dere med en ny flisespikken, jeg skjønner at dere bare må ha rett og dette er enda et klart bevis på det. her begynner dere å trekke frem at det må være like langt fra sensorflaten og beviser nok en gang at spørsmålet har dere enten ikke lest eller ikke ønsker å besvare, for der står det " når blir eventuelt forskjellen mellom senter og hjørne så stor at den kan bli plagsom

Nei den blir ikke plagsom om ikke motiv og sensor er 100 % rett overfor hverandre .

Det er bare å få stengt denne tråden, den fører ikke noe steds hen og dere har bevist det ettertrykkelig nå .

Er det så vanskelig å komme opp med ett eksemplarbilde hvor den teoretisk maksimale forskjellen mellom hjørne- og senterskarphet faktisk ville blitt plagsomt i det hele tatt når du blir spurt om det?

Og er det så vanskelig å faktisk sette seg ned og vurdere om du kanskje henger deg for mye opp i en problemstilling som egentlig ikke er reell?

Jeg vil påstå at i tilnærmet hundre prosent av tilfellene, så vil det ha mer å si for forskjellen i skarphet at deler av motivet befinner seg på forskjellige avstander fra fotografen enn at sensoren har høyere maksimal oppløsningsevne enn objektivet på deler av bildeflaten. Selv kraftig nedblendet, så skal et motiv tross alt ikke være langt ute av fokus før du ser det på 100% crop. Det betyr ikke at du merker det på en A3-utskrift.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Vær så snill. Les denne posten tre-fire ganger før du setter deg ned og svarer. Prøv å ta inn over deg hva jeg faktisk skriver, i stedet for å legge til din egen tolkning rett etter første gjennomlesning.

Jeg har enda ikke tatt bilder med D800 og kan derfor verken komme med bilder og vet heller ikke om det blir et problem. fatter ikke at dere ikke klarer å skjønne et enkelt spørsmål.

Igjen, det er ikke snakk om sensorer og kamerahus. Det er snakk om et bilde av et motiv, glem megapiksler.

Alikevel klarer dere gang på gang å spørrre etter bilder som viser dette , enten evner dere ikke å sjønne hva det spørres om eller så vil dere ikke og bare ønsker å kverulere.
Eller så ønsker du bare ikke å skjønne svarene. Og å skjønne at problemet du fremstiller kanskje ikke eksisterer.

Det er ingen som har spurt etter et bilde som viser "problemet". Det knutinh spør etter er et eksempel på et motiv der økt forskjell i senter- til hjørneskarphet ville vært et problem hvis den var til stede. Altså et bilde som ville sett styggere ut hvis senter var skarpere, mens hjørnene ikke var det.

Ikke heng deg opp i at bildet ikke er tatt med D800. Vi snakker ikke om kameramodeller, vi snakker om motiver.

Jeg har spurt om det blir et problem på kamera med mange MP og eventuelt når et slikt problem vil intreffe .
Ok. I så fall vil jeg si at svaret ditt er "aldri". Fordi det vil alltid være andre medvirkende faktorer som også begrenser skarpheten. For eksempel at deler av motivet befinner seg på forskjellige avstander fra fotografen, og derfor ikke alle kan være i fokus samtidig. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...