Gå til innhold

ReadyNAS Duo støtter ikke 3TB HDD? + spørsmål

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Jeg kjøpte en NAS server hos Elkjøp, for 1999kr. Varen er ReadyNAS Duo med inkludert 1 stk HDD på 1TB. Denne hadde jeg tenkt å installere 2 stk 3TB HDD som jeg også har kjøpt hos Komplett.no.

Så monterte jeg dette, og fikk systemet til å fungere, helt til jeg kom til det punktet at jeg skulle legge til en harddisk på 3TB. Da ville den ikke legge den til. Så fant jeg ut at den ikke er "anbefalt" på den NAS serveren, ifølge denne listen.

Dette er fordi jeg har visst "versjon 1", og den støtter bare 2TB disker, og ikke 3TB. Dermed må jeg ha "versjon 2" for at 3TB disker skal være kompatibel. Dette er litt irritasjon for den ansatte på Elkjøp sa at alle 3,5" HDD ville fungere, og samme sa kundebehandleren på Komplett.no før jeg bestilte de 2 stk 3TB HDD. Men det stemmer tydeligvis ikke.

Så jeg kjøpte bare enda en NAS server, denne er Netgear ReadyNAS Pro 2 Business Diskless. Men nå er det et nytt irritasjonsmoment er at den vil ikke bli tilgjengelig før den 15. mars.

Er det fullstendig umulig å få ReadyNAS Duo V1 til å fungere med 2 stk 3TB HDD på totalt 6TB?

En ting til, hva anbefaler dere NAS server eller vanlig server? Isåfall hvilken annen NAS server og/eller vanlig server? Bare foreslå, så anskaffer jeg gjenstanden. Takker om dere lenker til gjenstandene fra en norsk nettbutikk.

Søker svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt dumt å gjøre research etter at man har kjøpt et produkt men nok om det.

Netgears nas, eller stort sett alle nas er litt kresne på disk derfor har de fleste produsenter compatibility lister over hvilke diskmodeller som er supportert i de forskjellige modellene.

Og det er ikke bare disker de er kresne på men minnebrikker og UPS modeller har også kompatibilitetslister.

Jeg har både en DUO og en NV+ i drift og har strengt tatt vært fornøyd med begge, men Netgear er helt ræva til å formidle generasjonsskifter i modellrangen sin og kaller de nye modellene ved samme navn men med "version 2" etc.

Dette er veldig tuklete og forholde seg til, og det er da fort gjort å gå i baret ved innkjøp.

Ang. spørsmålet ditt om ver.1 kan kjøre 2stk 3tb disker så er svaret nei, det er derfor de kom med nye revisjoner av samme modell. (Du kan kjøre 2x2tb hvis du velger diskmodeller fra denne lista, Compatibility listing, disks.

NB. Netgear leverer de rimeligste løsningene for "hjemme"nas, men de klarer ikke samme hastighet som f.eks Synology nas. De leverer heller ikke max ytelse uten at du kobler på en UPS. Er veldig høy ytelse et kriterie for deg så benytt deg av angreretten og gå for et annet merke.

Du kan finne de kjappeste løsningene på http://www.smallnetbuilder.com

Hvis ytelse utover normalt god hastighet ikke er et problem så leverer Netgear helt grei ytelse til en veldig god pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for innlegg.

Jeg burde ha undersøkt selv, og ikke ha basert meg på selgers/kundebehandlers utsagn. Når de sa at dette ville fungere da tok jeg det som en selvfølge.

Da sender jeg ReadyNAS Duo i retur til Elkjøp, siden den er ubrukelig for meg. Hva er 4TB for noe? Jeg må kunne maksimere den ut med 6TB. Den andre som jeg kjøpte eller har bestilt, ReadyNAS Pro 2 Business Diskless, er bare en midlertidig løsning.

Jeg har planer om å gå for for en mer avansert løsning. Har du peiling på hvilken NAS server eller en vanlig server som er passende å kjøpe hos komplett.no? Jeg bevilger moderate ressurser på dette. 10-20k.

Serveren må ha nok datakraft til å kunne være i stand til å drifte et lite forum. Det er ikke det som er målet, men bare et kriterium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...