Gå til innhold

Kattefødsel


Anbefalte innlegg

Hallo :)

Jeg tror at katten min nå er i ferd med å føde. Hun blødde fra kjønnsorganet tidligere i dag. Hun satt på fanget mitt i en time og malte høyt (noe hun aldri har gjort før). Nå tror jeg vannet har gått og hun vil ikke jeg skal gå fra henne, begynner å mase og bli utolmodig dersom jeg forlater rommet. Ligger i senga nå og jeg har laget klar et håndkl hun kan ligge på, ettersom hun bare vil være i senga. Det jeg lurer på er hvor lenge en fødsel varer og hvordan jeg vet om hun har veer eller ikke?

 

Hun har drevet og vasket seg i en halvtime nå, la seg nettopp ned og ligger nå og "knar" på håndkleet. Ser også ut som om hun puster tyngre enn normalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det komme ut en svart boble. Er dette en unge? Hun er utrolig nå og går litt rundt.. Men la seg akkurat ned igjen.

 

 

EDIT: Nå tror jeg at jeg vet hvordan veene er. Hele kroppen hennes trakk seg sammen.

Endret av Oostepopp
Lenke til kommentar

Stemmer det.

 

Ja akkurat slik. Nå har hun gravd seg inn i dyna, jeg bør vel bare la henne være der? Ikke røre noe?

Hun har hatt et kull tidligere, men da var jeg bortreist og samboer var på jobb, da var det ikke noe problem. Men nå følger hun etter meg dersom jeg forflytter meg, hun vil ikke være alene :p

Lenke til kommentar

Når fødselen er i gang, vil du se at katten får veer. Det får den ved at den strekker og rister med bakbena. Når kattungene etter hvert kommer ut, vil de være dekket av slim, og morkaken vil også falle ut. Katten vil da bite over navlestrengen og spise morkaken. Denne delen av fødselen synes mange er litt ekkel, men det er mange dyr som gjør det på denne måten. Kattemor vil rengjøre kattungene ved å slikke på dem, men du kan hjelpe til ved å tørke dem forsiktig med et rent håndkle, og rundt munnen slik at den får i gang åndedrettet.

Lenke til kommentar

Første kattunge er ute, det var ikke lite pusen min skrek. Det har også komt ut en ekkel rød greie etter at ungen kom ut, hva er det?

 

EDIT: Hun spiste den ekle røde greia, hehe :p

 

EDIT EDIT: Andre unge er komt, skal hun ta navlestrengen med en gang? Hun har ikke gjort det enda.

Endret av Oostepopp
Lenke til kommentar

Hahah, sitter og ler ræva av meg. Forsett å oppdater. Kom det noe blod mens ungen kom ut?

Hva er det som er så morsomt? :p

Det er til nå komt ut to unger, hun har fått med seg den røde ekle greia på begge ungene. Men jeg var på ultralyd med henne og vet at det er en til unge, kjennes ut som om det kanskje er to. Det jeg lurer på er hvor lenge det går før de neste kommer. Det er gått en og en halv time siden siste kattunge kom. Hun har ikke veer eller noe, men vil fortsatt at jeg skal ligge og passe på henne. Hvor lang tid går det før dette blir et problem?

 

EDIT: Haha, det var vist komt en kattunge allikevel. De to første gangene skrek hun så høyt at jeg ble bekymret. Men nå så lillesøsteren min at det var komt en liten krabat til. Akkurat nå har vi en svart med litt hvitt på, en som er nesten helt hvit, men med to svarte flekker og en svart hale. Den siste som kom var en ginger/brunlig katt. Men magen hennes føles fortsatt litt stor, er ikke sikker på om det kommer fler.

 

EDIT EDIT: Var litt lei meg for at det ikke var komt noen skilpaddefargede. Sist kull hadde vi to nydelige skilpaddefarger, og nå kom det jammenmeg en liten skilpadde til. Pusen min er skilpaddefarget og jeg synes det er så fint.

Endret av Oostepopp
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hallo smile.gif

Jeg tror at katten min nå er i ferd med å føde. Hun blødde fra kjønnsorganet tidligere i dag. Hun satt på fanget mitt i en time og malte høyt (noe hun aldri har gjort før). Nå tror jeg vannet har gått og hun vil ikke jeg skal gå fra henne, begynner å mase og bli utolmodig dersom jeg forlater rommet. Ligger i senga nå og jeg har laget klar et håndkl hun kan ligge på, ettersom hun bare vil være i senga. Det jeg lurer på er hvor lenge en fødsel varer og hvordan jeg vet om hun har veer eller ikke?

 

Hun har drevet og vasket seg i en halvtime nå, la seg nettopp ned og ligger nå og "knar" på håndkleet. Ser også ut som om hun puster tyngre enn normalt.

hei :) har en maine coone som e gravid å e har trodd ho ska få unger di siste 10 dagene men i går å i dag får ho noen plutselige "røkk" å noen rare pust... ho MÅ ligge hos meg hele tia nå å vil helst at e maserer ho hardt på magen men plutselig hopper ho vekk å ser ut som om ho ik vet helt hvor ho ska gjøre av seg, e flytta inn i ny leil for 5 dager siden å har fødekasse m et teppe oppi å ei gammel t.shorte som lukter meg på toppen- MEN e lurer på om noen vet om d e lenge før ho får di nå el om d kan ta ei uke til????????? vil gjerne være t stede når ho føder men vet jo ikke hvor lang tid detta vil ta, ho får større å større puper å e merker ungene beveger seg mye inni magen nå... noen som har noen råd å svar til meg???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...