Pallantir Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg har en 2 gig og en 1 gig disk på medie-pc-en hjemme som jeg gjerne vil dele som én katalog, så det blir enklere for ungene å bla i filmene fra en DLNA-enhet (en tv) uten å måtte tenke på hvilken stasjon filmen ligger. Fins det en måte å gjøre dette på, annet enn å kjøre diskene som én i RAID? For jeg tror ikke mitt Gigabyte GA-H55-UD3H støtter noen form for RAID. Jeg tenkte på å montere dem som en tom NTFS-katalog på en annen disk, men det fungerte bare med én disk i en sånn katalog. Fins det noen andre lure triks å bruke der? Det har ingenting å si hva pc-en selv ser diskene som, det viktige er at det bare blir én delt stasjon/katalog. Lenke til kommentar
JAH Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Noe sånt kanskje? Right click on My Computer and select Manage.Then click Disk Management Select the volume you wish to mount inside of another and click Change Drive Letter and Paths From there you choose Mount in the following empty NTFS folder fra her : http://superuser.com/questions/46378/create-jbod-or-raid-0-on-a-windows-drive EDIT : dette har du kanskje prøvd alt... Endret 5. mars 2012 av janaha Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Du kan bruke software raid som er innebygd i Windows XP, Vista og Windows 7. Skikkelig amatørtabbe fra min side. ref: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Du kan bruke software raid som er innebygd i Windows XP, Vista og Windows 7. Mini guide i spoiler. Du kan ikke kjøre systemet på en softwareraid. Til TS. Har du prøvd å formatert den ene disken og isteet for å gi den en stasjonsbokstav, så kan du mounte den i en mappe. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Du kan bruke software raid som er innebygd i Windows XP, Vista og Windows 7. Mini guide i spoiler. Du kan ikke kjøre systemet på en softwareraid. Til TS. Har du prøvd å formatert den ene disken og isteet for å gi den en stasjonsbokstav, så kan du mounte den i en mappe. Ser nå at jeg har gjort en skikkelig amatørtabbe. Begynner å bli en stund siden jeg har jobbet med noe hardware/software support relatert, men en så essensiell ting som ting som forskjellen på software/hardwareraid burde jeg kunne. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 He-he, her var det iallfall litt underholdning... Men dessverre ikke noe som kan fungere. , jeg kan ikke mounte to disker i samme katalog, så filene ser ut som de er fra samme stedet i en share, som jeg skrev i den første posten. Når katalogen er brukt til én harddisk, er den ikke lenger tom, så disk nummer to nekter å la seg mounte i den. Det nærmeste jeg har kommet, er å bruke Link Shell Extension til å lage "symbolic links", ulempen der er at jeg må lage en ny link for hver fil jeg legger til, for jeg kan ikke flette sammen innholdet fra to kataloger på katalognivå, så vidt jeg har funnet ut. En annen variant er jo å bruke det samme på katalognivå, og ha filer med navnene A-P på den ene disken og R-Å på den andre, men det blir smått kronglete, særlig hvis den ene disken går full fordi flere filer begynner med en av bokstavseriene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Mitt forslag fordrer at den ene disken er tom den andre kan være full. Slikt jeg forstod deg så hadde du bare to disker. Om den ene er tom, så kan du istedet for å gi den en stasjonsbokstav, mounte disken i en mappe på den andre disken. Den andre disken trenger som sagt ikke være tom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 (endret) Jeg tok litt feil. Den må mountes i en tom katalog.... Endret 6. mars 2012 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Det er akkurat det med tom katalog som er saken. Jeg vil ikke ha noen underkataloger i det hele tatt, og da går det ikke på den måten. Hadde det vært mulig å mounte to disker i samme underkatalog, ville jeg opprettet en underkatalog på en av de andre diskene på pc-en, mounted begge diskene der og delt den. Sånn som jeg gjør nå, med "symbolic links", har jeg opprettet en katalog på en annen stasjon, delt den og så kjørt inn koblinger for alle filene som ligger på begge harddiskene. Som sagt så fungerer det, problemet er altså at jeg må legge inn ny kobling manuelt for hver eneste nye fil jeg legger til. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Man kan legge inn symbolic links for mapper også. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Det er mulig. Det er noe som heter JBOD som gjør akkurat det du vil. Den nevnes ofte sammen med RAID. Hvis jeg ikke tar feil er den også som å regne som basic og slenges på enkle RAID kontrollere Jeg har sett gjennom manualen til hovedkortet ditt og det har ikke RAID støtte, men jeg lurer på om et rent software RAID går an å bruke. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Gnålern, ja, men da blir jo den mappen en underkatalog, akkurat det jeg ville unngå. Chris93, takk! Der fant jeg noe jeg kan bruke. Jeg snuste rundt på JBOD og kom over "Spanned volume", som Windows 7 støtter uten problemer. Jeg tror jeg har en vinner! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå