Gå til innhold

Bygger datahukommelse med lys

Anbefalte innlegg

det går mere på at vi ikke er hel på samme nivå når jeg snakker om lagringen av data til en harddisk.

Dataene er lagret magnetisk , mens metoden som brukes gir en liten puls til det magnetiske lagret slik at det endrer status i den aktuelle "cellen" på disken:

På en vanlig harddisk kan man si dette ja, hvor man praktisk sett endrer bare retningen på magnetfeltet.

Bilde av hvordan bit's blir lagret

Og som jeg prøvde å si rette på i forrige innlegget mitt, rotet sammen FeRAM med Flash (eller en veldig sofistikert EEPROM. PROM < EPROM < EEPROM < NOR < NAND). =)

var det meg du mente rotet her ?

Da har du nok misforstått lit , for når jeg skriver harddisks så mener jeg bare harddisk ( den som bruker magnetisk lagring ) .

Og selvfølgelig finnes det mange andre typer lagringsmedier som bruker andre metoder.

Når man er inne på det så kan jeg nevne et prom kun kan programmeres en gang ( det er noen koblinger som blir brent bort under programmeringen ) .

derfor bruker man EPROM i stedet.

NAND og NOR kjenner jeg bare i forbindelse med logiske kretser

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(1)var det meg du mente rotet her ?

Da har du nok misforstått lit , for når jeg skriver harddisks så mener jeg bare harddisk ( den som bruker magnetisk lagring ) .

Og selvfølgelig finnes det mange andre typer lagringsmedier som bruker andre metoder.

Når man er inne på det så kan jeg nevne et prom kun kan programmeres en gang ( det er noen koblinger som blir brent bort under programmeringen ) .

derfor bruker man EPROM i stedet.

NAND og NOR kjenner jeg bare i forbindelse med logiske kretser

(1) Jeg var den som rotet det til altså, ikke du.. ;)

Det med PROM'en har du helt rett i. (!)Men tanken med "rekken" jeg skrev var at ideen om hvert enkelt ledd var spunnet ut av det foregående leddet.

NAND-kjenner du igjen (tipper jeg) i form av minnebrikkene i SSD'en din(?), og prinsippet i forhold til vanlig NAND-logikk, veldig lik. Sjekk meg ut!

Jeg syns nå dette hvertfall er utrolig spennende læring. Særlig siden jeg faktisk har lært deler av dette for rundt 1-2 år siden på høyskolen her, men ikke skjønt hvorfor ^^

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

når jeg nå har fått lit oppdatering så hadde jeg lit inne i det med NAND da jeg gikk på skolen, men det er så lenge siden at jeg hadde glemt det meste der.

Logiske kretser (i sammenheng med digitalteknikk) blir noe helt annet , som bare vil forvirre deg, selv om enkelte av begrepene har samme navn.

uansett så er det noe helt annet som du ikke trenger å tenke på her

Lenke til kommentar

når jeg nå har fått lit oppdatering så hadde jeg lit inne i det med NAND da jeg gikk på skolen, men det er så lenge siden at jeg hadde glemt det meste der.

Logiske kretser (i sammenheng med digitalteknikk) blir noe helt annet , som bare vil forvirre deg, selv om enkelte av begrepene har samme navn.

uansett så er det noe helt annet som du ikke trenger å tenke på her

Hæ? Nei nå tror jeg du roter litt. Prinsippet er fortsatt det samme. Inne i en NAND-brikke inneholder hver celle mange transistorer i serie (både for MLC og SLC), hvor flere av disse kontrollerer sammen om bit'en skal være 1 eller 0. Litt direkte her (fra wiki), men hold alle wordlines = 1, for å gi bitline = 0. NAND-krets/-gate er jo det samme, begge/alle inngangene må være høy for at gaten skal kunne gi lav på utgangen. Skjønte ikke hva som ville forvirre meg her.. =)

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

jeg snakker om logiske kretser( porter) . som brukes i digital teknikken .

man har f,eks 2 innganger og en utgang

NAND betyr da NOT AND ( IKKE OG ) . Det betyr at hvis begge inngangene har høy verdi (1) så vil utgangen gi lav verdi (0) . i alle andre tilfeller vil utgangen gi høy (1) verdi.

Riktignok består disse logiske kretsen av mange transistorer , men det bil likevel noe helt annet.

Lenke til kommentar

NAND betyr da NOT AND ( IKKE OG ) . Det betyr at hvis begge inngangene har høy verdi (1) så vil utgangen gi lav verdi (0) . i alle andre tilfeller vil utgangen gi høy (1) verdi.

Riktignok består disse logiske kretsen av mange transistorer , men det bil likevel noe helt annet.

Hihi, vi prater forbi hverandre her. ^^ Les siteringen av meg selv nedenfor, så ser du at det er dette jeg faktisk har skrevet. En NAND-brikke opererer med samme prinsipp, bare at det sitter transistorer istedenfor direkte spenningslinjer, som videre avgjør om det blir 0 eller 1. Derav navnet.

Litt direkte her (fra wiki), men hold alle wordlines = 1, for å gi bitline = 0. NAND-krets/-gate er jo det samme, begge/alle inngangene må være høy for at gaten skal kunne gi lav på utgangen. Skjønte ikke hva som ville forvirre meg her.. =)

Det som utover dette skiller en NAND brikke fra en NAND-krets er at i NAND brikken sitter det en NOR krets å styrer flere av disse NAND kretsene. Alt dette står uansett på wiki sida jeg ref til tidligere..

Lenke til kommentar

Hihi, vi prater forbi hverandre her. ^^ Les siteringen av meg selv nedenfor, så ser du at det er dette jeg faktisk har skrevet. En NAND-brikke opererer med samme prinsipp, bare at det sitter transistorer istedenfor direkte spenningslinjer, som videre avgjør om det blir 0 eller 1. Derav navnet.

Litt direkte her (fra wiki), men hold alle wordlines = 1, for å gi bitline = 0. NAND-krets/-gate er jo det samme, begge/alle inngangene må være høy for at gaten skal kunne gi lav på utgangen. Skjønte ikke hva som ville forvirre meg her.. =)

Det som utover dette skiller en NAND brikke fra en NAND-krets er at i NAND brikken sitter det en NOR krets å styrer flere av disse NAND kretsene. Alt dette står uansett på wiki sida jeg ref til tidligere..

vel , nå var jeg temmelig sikker på at det ikke var det samme du snakket om.

Lenke til kommentar
vel , nå var jeg temmelig sikker på at det ikke var det samme du snakket om.

Jeg tror ikke helt jeg følger deg..(?) Mener du 'ikke det samme' som i at en logisk NAND krets/gate ikke er det samme som en NAND brikke?

egentlig ikke fordi det brukes til to forskjellige ting.

Det du snakker om er minnekretser som har hver sin scelle for hver bit.

Det jeg snakker om er en krets som er gir ute et resultat på utgangen avhengig av hvordan inngangene er.

for beskrive det bedre ( jeg orker ikke å lege noen tegning i kveld ) så skal jeg gi et eksempel hva jeg menr .

Han her koblet hver sin inngang på en krets til en bryter og utgangen til en lampe .

Bryteren gir selvfølgelig "1 når de er slått på.

så lenge begge bryterne er "1" vil lampen være av , eller vil den lyse .

her bruker kresen 3 tilkoblinger for å fungere .

en brikke kan da inneholde flere slike uavhengige kretser.

Det som er riktig å si er at en slik logisk krets kan fungere som en slags buffer for tilføre minne cellen med data ( 0 eller 1) .

Det er altså ikke selv minnebrikken

da kan man kontrollere hvilke scelle som får ny data

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...