Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har B, skal ta A. Hva bør jeg tenke på?


Anbefalte innlegg

Hvis en bytter ut den stygge, firkantede lykten, så er faktisk FZX700 en ekstremt fet sykkel!

 

http://www.cardomain.com/ride/2395277/1986-suzuki-lj80#2395277_2

 

Ikke sant?! Pr idag står det firkantlykt på vår, men vi har liggende et sett med helt like runde lykter med tøffe fester, som skal monteres.

En ting er at det er en tøff sykkel, men halve moroa er at det faktisk er en godt kjørbar sak også. Motoren funker som en diesel, trekker fra tomgang, så den oppleves som unormalt sprek. Og motoren er skuddsikker, mildt sagt. FZ-motoren, med sine 5 ventiler pr sylinder, laget de til denne FZX-en, og beholdt konstruksjonen helt fram til 1998. Først da endret de den fra 5 til 4 ventiler, for å spare peng. Ellers kan en bytte mange motordeler om en annen, helt fra 1985 og frem til idag. Det er ganske unikt!

Vekten er såvidt over 200KG, og med et lavt tyngdepunkt føles den lett og fin, til tross for "feil" hjuldimensjon i forhold til dagens sykler (15 og 16", mot 17 idag).

Men den kostet altså over 80.000,- i 1985! Du kunne få 2 GSX-er til samme prisen, og enda ha litt peng til overs... Idag går disse FZX/Fazer-ene for knappe 30.000,- om de er i noenlunde stand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venter på lappen selv, mangler langkjøring/banekjøring og oppkjøring. Håper jeg får oppkjøringstime så tidlig som mulig..

 

Værste jeg har gjort er vel å kjøpe sykkel som står og venter på meg i kjelleren, har vært der nede en del ganger den siste måneden..

 

 

post-145330-0-40803700-1331194580_thumb.jpg

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Hvis dere skal bytte, så montér lykten lenger ned enn den på bildet. Det ser litt merkelig ut!

 

Det er stilig at designen har holdt så lenge. Det er ikke akkurat mange produkter som holder så lenge! Eneste jeg kommer på er M77 :-)

 

Jepp. Kommer i samme høyde som original-lykten :thumbup: Har handlet hos louis i Hamburg, som har godt utvalg i denslags dingser :new_woot:

M77 ja... Bruker de ennå jeg. Har slitt ut noen par, men med utsalget til Haakonsvern bare 5 minutter unna jobben, så er valget enkelt for min del :!:

 

 

Værste jeg har gjort er vel å kjøpe sykkel som står og venter på meg i kjelleren, har vært der nede en del ganger den siste måneden..

 

 

Snakk om selvpining... :D

Lenke til kommentar

M77 ja... Bruker de ennå jeg. Har slitt ut noen par, men med utsalget til Haakonsvern bare 5 minutter unna jobben, så er valget enkelt for min del :!:

Litt offtopic, men hva ligger M77 på hos dem?

Regner med det er ubrukte støvler vi snakker om?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er MC-lappen påbegynt. Spennende, men groteskt priset.

 

Det havner på oppunder 20k med det obligatoriske + 5 kjøretimer.

Regner med at det kommer på det samme eller mer for min del, og jeg har a1 fra før.

 

Hvor i landet er dette?

Rogaland her..

Lenke til kommentar

Sitter og ser på priser selv hos min kjøreskole (Bergen). Starter første kjøretime på onsdag, og jeg ser at bare det obligatoriske hos kjøreskolen eks gebyrer til vegvesenet (2 veiledningstimer, sikkerhetskurs bane, sikkerhetskurs veg og leie av MC til oppkjøring) kommer på 14340 (kan kjøpe "kontantpakke" der jeg får 500 ekstra å handle for per 12000). I tillegg kommer gebyrene til vegvesenet som pålyder totalt 2235 kr (baneleie sikkerhetskurs, teoriprøve, praktisk prøve og utstedelse av førerkort) - og selvsagt x antall ekstra kjøretimer à 720 per 45 min. Altså 16075 (inkl rabatt) pluss kjøretimer, eks. grunnkurs og MC-kurs som jeg har fra før. Jeg har heller ikke kjørt noe tyngre tohjuling enn 50 ccm scooter tidligere, så noen kjøretimer blir det nok.

 

Én ting jeg lurer på: leie av MC koster 2000 kr. Jeg forstår at leie av bil er nødvendig for oppkjøring til B pga. ekstra sett pedaler osv, men er det virkelig nødvendig å leie skolesykkel til oppkjøring, og isåfall hvorfor det?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...