konduktans Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg skal ta MC-lappen. Har B fra før. Har kjørt moped daglig i to år, og har øvelseskjørt noe med far på 600ccm. Skal øvelseskjøre "eksamensrettet" med faren min utover våren. Har dere noen tips til øvelser jeg kan prøve? F.eks sette opp en bane som ser sånn og sånn ut, og kjøre den. Er det mulig å låne oppkjøringsbanen på biltilsynet og øve? Hva trenger jeg å tenke på når jeg skal begi meg ut på MC-lappen? Planlegger å ta den hos Svein Svendsen, ettersom jeg har veldig bra erfaring derfra(tok B og M der). Trenger jeg noe mer enn det som er inkludert i MC-pakken deres? http://baerum.sveinsvendsen.no/default.asp?pageid=15540 Hva trenger jeg å kjøpe hos biltilsynet? Må jeg ta nytt bilde og kjøpe nytt førerkort? Takk for svar! Lenke til kommentar
multisync Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Pakken så grei ut, siden du har en sykkel å øvelseskjøre kan det jo være at det er nok med 5 timer, det kommer helt an på deg. Banen på biltilsynet her i området står helt åpent for bruk hvis du kommer når det ikke er folk her (men det er ofte kjørelærere her), evt. så kan du jo bare sette opp tilsvarende kjeglebaner et annet sted. Ved banen her er alle øvelsene tegnet opp og forklart på noen plansjer på veggen. På biltilsynet må du betale gebyr for praktisk prøve (890kr) og førerkortgebyr (220 kr). Jeg fortsatte bare med det gamle bildet, det var opp til en selv om man ville ha nytt eller ikke. Endret 5. mars 2012 av multisync Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Nytt bilde er ikke nødvendig for min del. Er så få som ser det uansett. Men da blir det altså ca. 15600 kroner for MC-lappen da? Ikke noe mer jeg trenger enn det? Er "MC-kurs" for 1000 kroner obligatorisk? Ser at det ikke står listet opp i pakkeprisen. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Det tror jeg det er ja. Jeg hadde det allerede fra da jeg tok A1, så jeg tok det ikke i høst da jeg tok A. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Snakket med Svein Svendsen igjen nå. Det blir Pakkepris klasse A Kr. 14.500.- Leie av MC-utstyr 5 kjøretimer á 45 minutter 2 obl. veiledningstimer à 45 min Sikkerhetskurs Bane Sikkerhetskurs Vei Leie av Mc til førerprøven +MC kurs (A/A1) Kr. 1.000.- +Gebyr praktisk prøve Kr. 890.- +Teoriprøve på trafikkstasjon Kr. 500.- +Førerkort Kr. 220.- Totalt = 17110 Det er ikke akkurat billig! Lenke til kommentar
multisync Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Åja, tenkte ikke på at du ikke haddde fått tatt teoriprøve enda. Det er bare å pelle seg ned å gjøre med en gang! Nei, det er ikke billig dessverre, jeg tok det nå, fordi jeg er fortsatt ung, har penger og tid. Det eneste kjipe er at jeg har bursdag etter sommerferien, så jeg kan ikke kjøpe så stor sykkel jeg vil før sommeren nesten er ferdig (enten ha lappen i 2 år, eller være 21< ) Endret 5. mars 2012 av multisync Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Du kommer jo selvsagt til å melde deg inn i NMCU, ikke sant? Da får du 2 utmerkede bøker som handler om kjøreteknikk og kjørestrategi. I mellomtiden kan du laste de ned som PDF herfra De er ikke spesielt rettet mot å ta lappen, men det er trolig det beste læreverket som noengang er laget. Velbekomme, og velkommen ombord Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Eneste generelle rådene jeg vil gi mtp mc-kjøring kontra bilkjøring er disse: - Tenk på føret, og lufttrykk og slitasje på dekkene. I en sving kan litt olje, litt blader, grus eller vann skille mellom velt og ikke-velt. Pass på å slite dekket jevnt over, dvs. om du kjører mye i sving er det greit, men om du stort sett kjører rett frem vil dekket slites mest på midten, og da blir det med tiden firkantet, noe som igjen gjør risikoen for velt større. Kjør da litt svingete på rett strekning, men pass på så det er forsvarlig og ikke "forvirrende" for andre trafikanter. - I rundkjøring vil en MC kunne komme seg fra stillestående opp i fart mye raskere enn en bil, så du kan utnytte mye mindre luker. Dette gjelder kanskje mest motsatt, det er verre å komme fra MC til bil. Men etter hvert som du lærer å utnytte dissel lukene, husk at du kjører bil og ikke MC de gangene du kjører bil ^^, Misforsto litt, tror ikke du så etter slike tips, men jeg lar dem stå siden de er allment gjeldende uansett. Ellers ser jeg ikke noen grunn til at du skal øvekjøre på bane. Du må ta sikkerhetskurs på bane før oppkjøring, og her øver du på akkurat de øvelsene du skal gjøre på oppkjøring. Nemlig krypekjøring (identisk til krypekjøring for førerkort A1), nødbrems i høy hastighet (minst 70km/t synes jeg å huske), sving, og brems i sving. Jeg synes sikkerhetskurs på bane var mer enn nok øving, men jeg hadde jo også A1 fra før. For deg som har hatt M-lappen i to år blir det vel tilsvarende, litt avhengig av om du har kjørt scooter eller moped. Brukte selv 17000,- på lappen ganske nøyaktig, da jeg kun tok det obligatoriske pluss kanskje 5-6 kjøretimer. Du må egentlig ha MC-kurset for å øvekjøre tungsykkel, akkurat som du må ha trafikalt grunnkurs for å øvekjøre bil (det er samme konsept). Er også eget grunnkurs for tunge kjøretøy om du vil ta klasse C eller D (lastebil/buss), som du må ta før øvekjøring. Bare å få tatt den så fort som mulig, så får du kjøre "hel-tung" sykkel etter 2 år, istedenfor å vente til du er 21 (Om du er under 19 år gammel). Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Er over 21, så det er ikke noe problem å kjøre tung sykkel! Kjørte moped med manuellgir, så jeg har det tekniske ganske godt inngravert i sjela. Tror nok det skal gå bra! Jeg snakket med Svein Svendsen tidligere i uken, og de sa at en ikke trenger MC-kurs for å øvelseskjøre. Hvem har rett? Takk for tips på kjøring. Slitasje på dekk var ikke i tankene mine en gang. Nå er det det :-) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Er over 21, så det er ikke noe problem å kjøre tung sykkel! Kjørte moped med manuellgir, så jeg har det tekniske ganske godt inngravert i sjela. Tror nok det skal gå bra! Jeg snakket med Svein Svendsen tidligere i uken, og de sa at en ikke trenger MC-kurs for å øvelseskjøre. Hvem har rett? Takk for tips på kjøring. Slitasje på dekk var ikke i tankene mine en gang. Nå er det det :-) Har du kjørt moppe med gir, så er du alt et stykke på vei, helt klart Ang kjøretips/dekk: Til forskjell fra moppe-verden (hvor "intet" er nøye) vil du oppleve at i MC-verden, både pga høyere fart og mer tyngde, er kravene til din tekniske kunnskap og teknisk stand på sykkelen, en temmelig vesentlig "ting". På en bil feks, kan du kjøre med halve lufttrykket og blankslitte dekk, og likevel overleve. På en MC kjører du rett i skauen i første sving, med halvt lufttrykk Så det er mye mer å tenke på, mer å ta hensyn til. Derfor bør du helt klart øve, mye. Uansett, når du får lappen på A, er det ikke annet enn et bevis på at du nå får lov til å fortsette øving, på egenhånd Spør du meg er det dette som gir den store gleden med MC. Øving og mestring Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Om en kjørelærer sa at man kan øvekjøre MC uten MC-kurs stemmer sikkert dette, da beklager jeg for å misinformere Er slik for bil, og det er også slik for buss/lastebil, derfor gikk jeg vel egentlig bare utifra det. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Uansett, når du får lappen på A, er det ikke annet enn et bevis på at du nå får lov til å fortsette øving, på egenhånd Spør du meg er det dette som gir den store gleden med MC. Øving og mestring Akkurat den holdningen jeg har også. Jeg kommer ikke til å ta opp lån og kjøpe R1 kun for å dø i en sving rett etter jeg har fått lappen. Jeg skal starte i det små med cruisesykkelen til far (Honda Deuville) og så på sikt handle meg en ~600ccm veteransykkel pga billig forsikring og årsavgift! Om en kjørelærer sa at man kan øvekjøre MC uten MC-kurs stemmer sikkert dette, da beklager jeg for å misinformere Er slik for bil, og det er også slik for buss/lastebil, derfor gikk jeg vel egentlig bare utifra det. Jeg er litt usikker selv, nemlig. For sommeren 2008 tok jeg en kjøretime på motorsykkel for å se hvordan det føles, og han sa at jeg ikke kunne øvelseskjøre med faren min før jeg hadde MC-kurset. Nå, derimot, sa en annen kjørelærer at en kan kan øvelseskjøre såfremt man har intercom og "L" på ryggen. EDIT: Forumet dobbeltpostet av seg selv. Merkelig. Endret 7. mars 2012 av konduktans Lenke til kommentar
multisync Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Intercom og L på ryggen var ny for min del Med mindre reglene er endret så er det eneste som egentlig er lov at dere har toveis kommunikasjon og han sitter bakpå, trenger ikke noe vester eller L etc. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Jeg skal starte i det små med cruisesykkelen til far (Honda Deuville) og så på sikt handle meg en ~600ccm veteransykkel pga billig forsikring og årsavgift! Deauville er en glimrende sykkel å starte med. Har selv hatt en i mange år. Meget gode bremser (iallfall ´03 og nyere) og en enkel motor å trives med. Vær litt obs at den ikke er ideell til øvelseskjøring i svært lave hastigheter (f.eks snu i en parkeringsluke, nesten stillestående). Den har et noe høyt tyngdepunkt, og stor svingradius pga lang akselavstand. Her vil du nok fort oppleve at en typisk kjøreskolesykkel er enklere. Men til "alt annet" er den helt glimrende å lære seg å kjøre med. Merkverdig kvikk på smale svingete veier, selv om det ikke er noe R.... Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Kvikk var vel litt å ta i. Kjørte en FZ6N tidligere. Den var kvikk :-) Deuville er god å kjøre på langtur ihvertfall. Jeg og min far veier rundt 200 kilo til sammen, men den er fortsatt utrolig behagelig både å kjøre og å sitte på - selv i svingete veier :-) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Kvikk var vel litt å ta i. Kjørte en FZ6N tidligere. Den var kvikk :-) Deuville er god å kjøre på langtur ihvertfall. Jeg og min far veier rundt 200 kilo til sammen, men den er fortsatt utrolig behagelig både å kjøre og å sitte på - selv i svingete veier :-) Ja, altså, ikke det at det er "for mye" motorkraft, men tenkte heller på smale svingete veier, der man ikke trenger masse HK, men heller et jevnt drag og et brukbart chassis, og en god og oversiktlig sittestilling. Den jeg hadde gjorde jeg litt småplukk med og fikk rundt 10 hester mer eller så. Det hjalp en del. Jeg kjørte kvikkere med den enn med fruens CBR600, for å si det slik :!: Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Fruen din høres heit ut. Mmmmm jenter på CBR Men du har helt rett. Bunndraget er fantastisk. FZ-en hadde kun kraft i toppen av registeret, og ga en helt annerledes følelse. Jeg gleder meg enormt til å ta lappen! Har du/dere noen tips når jeg skal begynne å se på sykkel? Jeg må ha en veteransykkel, ettersom jeg er student, og ikke har penger til noe mer enn det. Jeg ser for meg en japansk 600 eller 1000 ccm sykkel. Er det noe spesielt jeg bør se etter da? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Fruen din høres heit ut. Mmmmm jenter på CBR Men du har helt rett. Bunndraget er fantastisk. FZ-en hadde kun kraft i toppen av registeret, og ga en helt annerledes følelse. Jeg gleder meg enormt til å ta lappen! Har du/dere noen tips når jeg skal begynne å se på sykkel? Jeg må ha en veteransykkel, ettersom jeg er student, og ikke har penger til noe mer enn det. Jeg ser for meg en japansk 600 eller 1000 ccm sykkel. Er det noe spesielt jeg bør se etter da? Hmm, ikke langt fra at du kunne kjøpt den sykkelen fruen har idag: Yamaha FZX700 1986. 3 år til...! Det hadde vært noe til sykkel det! Den var hypermoderne da den kom i 1985. Knalldyr, men avansert og god. Men 2-3 år til før den kan finnes som veteran (det er vel 30 år?). Alt etter hva du liker av type sykkel, så vil jeg anbefale å holde deg til sykler som er mest mulig rett opp og ned i sittestilling. Spesielt forløperne til R-syklene, der er det mye merkelig av sittestillinger. Honda CB750 kan kanskje være noe? Litt stor og tung i forhold til nyere sykler, men slett ikke dårlig. Og meget solide, så det burde være mulig å finne et greit eksemplar som er rundet de 30. Suzuki hadde jo også endel fine på den tiden, men vær obs at noen av de har noen grufulle sittestillinger, og gaffelvinkel som var helt på bærtur. Gjelder bare noen modeller, andre er fine. Yamaha hadde XJ-serien, og de er ikke dårlige, kanskje spesielt de større (900?) var regnet for gode greier. Om du liker å skru mer enn du kjører så finner du litt italiensk. Mange som er herlig å kjøre, selv sammenlignet med ganske nye sykler, men regn med et stykk fagbrev som mekaniker inn i prisen BMW? En eks politisykkel kan være noe å snuse på. Vet at de har solgt noen slike i fra Oslo distrikt, via et auksjonsfirma (oslo bilauksjon elns). Da får du en sykkel som ser helt grusom ut (de bare river av alt av lys og kabler), men for det meste er det stelt veldig bra, så der kan du få deg mye fint til f.eks 20.000,-, om du ikke bryr deg om hva tjommien måtte mene :!: Fruen din høres heit ut. Mmmmm jenter på CBR Du finner de på torget... Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 For et utrolig flott frieri Misunner deg for å ha funnet en du er glad i som også deler din lidenskap. Har selv vært på den plassen der mange ganger, pleide ofte å kjøre innom der på sommerstid med min Yamaha YZF-R125 og se på de tyngre syklene, med vann i munnen. Nå har jeg endelig tunglappen selv (mellomtung, 19 år..) og har såvidt satt i gang letingen etter en fin nybegynnersykkel Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Hvis en bytter ut den stygge, firkantede lykten, så er faktisk FZX700 en ekstremt fet sykkel! http://www.cardomain.com/ride/2395277/1986-suzuki-lj80#2395277_2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå