Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeil, forslag?

Anbefalte innlegg

En sjelden gang iblant (kanskje 1 gang i mnd) slår jordfeilbryteren ut i huset (vertikal tomannsbolig).

Har hatt elektriker på besøk som har megget anlegget uten å finne noen feil, det har aldri skjedd mens jeg er hjemme, alltid når jeg er på jobb.

Vanlige feilkilder som oppvaskmaskin og vaskemaskin er utelukket, jordfeilen kommer selv om jeg har de koplet fra, har ikke prøvd å kople fra varmtvannstanken, men den er 1 år gammel og kom ferdig med kabelen på.

Har prøvd å ta ut alt som er jordet på de kursene som er jordet(bad/kjøkken/soverom), men en ting jeg har oppdaget er at det antagelig i etterkant er lagt opp jordete kontakter på stue kursen, men jordfeilbryteren er ikke flyttet slik at strømmen ikke brytes til stuen når den går, selv om kursen der er jordet helt inn i skapet.

Kan det være at jordfeilen ligger på noe i stua, som slår ut jordfeilbryteren selv om den er ikke er på den kursen (har ikke helt kjennskap til hvordan jordfeilbrytere virker), men jord er vel jord, så hvis den føler på jordingen så vil den kanskje slå ut uansett?

Der har jeg blant annet en varmepumpe stående, i tillegg til 3 pc'r, receiver og prosjektor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok en termostat, kan veldig gjerne tenkes at det faktisk er Varmepumpen siden den ene delen står på utsiden av huset. du kan også få inn jordfeil fra naboer som ikke har installert jordfeilbryter, anbefaler deg og få elektrikeren din til og bytte ut alle sikringer med jordfeil automater, da kan du lett finne frem til hvilken kurs du eventuelt har jordfeil på

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg vurdert, men har du noe peil på pris på noe slikt?

Altså hva en slik automat koster omtrentlig?

Edit: Jeg fant en oversikt på elhandel.no, fra ca 650,- og oppover. Takk :)

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke den siden, ville jeg brukt Eaton Moeller sine, ettersom de andre sikkert ikke er godkjent i norge, hvis det da skulle brenne i ett hus med sikringer som ikke har godkjenning i norge, vil du aldri få full erstattning

Lenke til kommentar

Hvis det blir aktuelt så kjøper jeg antagelig fra Schneider, står nemlig en slik en i skapet fra før, også får jeg dem billigere gjennom en i familien som er forhandler :)

Var bare interessert i en ca pris nå på kvelden.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

det kommer helt an på størrelsen på skapet, men vanlige "standardsatser" for fornying av sikringsskap ligger på rundt 10-15 000 inkl. materiell. hvis du ønsker å skaffe materiellet selv bør det avklares med entrepenøren på forhånd.

Lenke til kommentar

Hehe, tror jeg står over å mekke i skapet selv, aldri vært spesielt glad i det..

Men jeg burde kanskje sjekke med elektriker om de godtar at jeg skaffer dem selv, grunnen til at jeg tenkte å bestille dem selv er jo i hovedsak at elektrikerne liker å ta blodpriser på materiellet sitt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...