Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer laptop fryser/låser seg totalt

Anbefalte innlegg

Hepp,

Har en Acer laptop på snart to år som nylig startet å fryse seg noe veldig. Skjer helt tilfeldig, noen ganger bare 5 min etter oppstart, så kan den plutselig virke i en times tid, før det skjer igjen. Har gjort disc scan og defragmentering uten hell(skjedde 5 min uti en film, rett etter en oppstart).

Det som skjer er at alt henger seg totalt, og lyden drar ut(ala transformers-lyder :p ). Responderer ikke på annet enn å holde inn startknappen. Lurer på om noen har noen ideer jeg kan teste før jeg går så langt som å formattere?

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med slike problemer som du beskriver.. går som oftest på RAM. Ta ut en av RAM brikkene, prøv igjen. Bytt så RAM brikker(håper det er 2 brikker i den). Oppstår problemet kun ved en av brikkene har du funnet den defekte. Får du samme problem med begge brikkene, er de mest sansynlig ok.Du får tilgang til RAM i en luke under pc'en.

Det kan også være en Driver. Prøv starte i safe mode. Det gjør du ved å holde nede F8 rett etter oppstart av pc(etter Bios før Win starter). Funker den greit i Safe mode, avinstaller siste oppdateringer eller bruk system restore funksjonen. Restore pc tilbake til før problemet oppstod.

Lykke Til

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

Har 2x2GB, så tok ut den ene og tester nå. Før jeg tok den ut nå så så jeg en hel film (2.5 time) uten problem, før den frøs i det jeg satte på en låt på spotify. Peker det mot det samme problemet? At det klikker når den får mer å styre med ellernoe?

Also, hvordan er det med garanti på dette? Hadde nylig pcen inne på reparasjon for et urelatert problem(bytte av vifte), så vil helst ikke være uten i en måned igjen.. :)

Lenke til kommentar

Kjør en minne test. Du finner slikt i Windows 7 eller på nett. Men test først den andre brikken også. Se om samme skjer når kun den er i maskinen.

Feilen kan være så mye. Det kan være et komponent i maskinen som svikter ved en viss temperatur etc. Men som sagt er ofte slike problemer relatert til feil i minnet.

Men det er alltid vanskelig å 'si' sikkert hva som er galt. Det kan jo være software, da ofte drivere etc. Er det garanti på den enda, er det begrenset hva du kan gjøre uten å miste den.

Lenke til kommentar

Skjedde igjen med den ene minnebrikken ute, i hvert fall. Så nå tester jeg med den andre.

Om dette ikke funker så blir det formatering. Vedvarer det fortsatt så får jeg bare sende den inn. Isåfall, har jeg krav på lånepc når det er nettkjøp?

Lenke til kommentar

Når det gjelder minnetesten bør du kjøre helst memtest86 , les instruksjonene på websiden og last ned en versjon som passer for deg, antar at det vil være aktuelt å kjøre via USB enhet.

Sitter du fast så si ifra.

Memtesten bør kjøres i 4 timer pr brikke (siden hver brikke er på 2Gb) og bør være uten feil.

Gi oss resultatene her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...