Tjatja Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Hei! Planlegger å begynne å studere til høsten, og mens jeg søkte på økonomi, ramla jeg over Trafikklærerutdanningen på HiOA, som begynner for første gang nå til høsten. Endte med at jeg søkte på det også, og i ettertid har jeg funnet ut at det kanskje hadde passa meg bedre Men jeg har et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på, for ett av kravene for å komme inn på utdannelsen er å ha hatt førerkortet i tre år før 1. august studiet begynner. Jeg fikk lappen 28. august 2009... Dermed er jeg 27 dager på "overtid". Tror/vet dere om de er så firkanta/nøye på det at jeg evnt må vente et helt år til? (har hatt to friår nå, så er litt klar for å begynne ) Ellers lurer jeg også på selve jobben, vet dere hvor mye en gjennomsnittelig trafikklærer (klasse B) tjener? Søkte en del på skattelistene på trafikklærere i området (Lillestrøm), og mange av de tjente utrolig bra. Er det fordi de jobber ekstremt mye tro? Uansett, takk for svar =) Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Hei! Planlegger å begynne å studere til høsten, og mens jeg søkte på økonomi, ramla jeg over Trafikklærerutdanningen på HiOA, som begynner for første gang nå til høsten. Endte med at jeg søkte på det også, og i ettertid har jeg funnet ut at det kanskje hadde passa meg bedre Men jeg har et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på, for ett av kravene for å komme inn på utdannelsen er å ha hatt førerkortet i tre år før 1. august studiet begynner. Jeg fikk lappen 28. august 2009... Dermed er jeg 27 dager på "overtid". Tror/vet dere om de er så firkanta/nøye på det at jeg evnt må vente et helt år til? (har hatt to friår nå, så er litt klar for å begynne ) Ellers lurer jeg også på selve jobben, vet dere hvor mye en gjennomsnittelig trafikklærer (klasse B) tjener? Søkte en del på skattelistene på trafikklærere i området (Lillestrøm), og mange av de tjente utrolig bra. Er det fordi de jobber ekstremt mye tro? Uansett, takk for svar =) Ja, de er nok dessverre så firkantet. Så lenge det er nok søkere tar de så klart ikke inn noen som ikke er kvalifisert fremfor noen som er kvalifisert, det forstår du vel. Tror dessverre ikke trafikklærerskolene har problemer med å fylle opp klassene. Sjansen din kan ligge i å møte opp første skoledag. Hvis det er noen som ikke møter så kan det hende du får plassen. Lenke til kommentar
Tjatja Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Så lenge det er nok søkere tar de så klart ikke inn noen som ikke er kvalifisert fremfor noen som er kvalifisert, det forstår du vel. (Den quoten funka ikke Hvordan quoter man noe egentlig? ) Det er jo latterlig urettferdig! Altså, klart de tar inn kvalifiserte søkere framfor ukvalifiserte, men at de har et krav som skiller noen som er født før 1. august og etter er jo latterlig. Skjønner veldig godt de har en slik tre-års grense, men at den ikke er satt på et tidspunkt som gjør at alle som er i samme årskull kan ta utdanning på samme grunnlag, synes jeg er merkelig. Denne grensa er jo satt for å sikkre seg at søkere er modne nok til en slik utdannelse, men fire måneder skiller ikke enormt. Uansett, så kunne de gjort det slik at man fikk en slags "karantenetid" eller et annet krav som gjorde at man for eksempel måtte vente den tiden man gikk over 1. august (for eksempel de 27 dagene eller fire månedene) etter utdannelsen før man begynte å jobbe som trafikklærer. Det ville vært noe mer rettferdig. Uansett, godt poeng å møte opp første skoledag, og satse på at noen ikke kommer Takk for svar! =) Endret 5. mars 2012 av Tjatja Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Ville tatt det Nasciboy sier med en klype salt, og heller ringt skolen for å få det bekreftet. Synes det hadde vært rart hvis det fungerte sånn. Lenke til kommentar
Tjatja Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Ville tatt det Nasciboy sier med en klype salt, og heller ringt skolen for å få det bekreftet. Synes det hadde vært rart hvis det fungerte sånn. Im on it : ) Ringte isted, men de hadde stengt 14.00 :S Synes også ordningen er ganske spesiell... Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Ville tatt det Nasciboy sier med en klype salt, og heller ringt skolen for å få det bekreftet. Synes det hadde vært rart hvis det fungerte sånn. Hva hadde vært rart, at de holder på inntakskravene? Det er jo latterlig urettferdig! Altså, klart de tar inn kvalifiserte søkere framfor ukvalifiserte, men at de har et krav som skiller noen som er født før 1. august og etter er jo latterlig. Skjønner veldig godt de har en slik tre-års grense, men at den ikke er satt på et tidspunkt som gjør at alle som er i samme årskull kan ta utdanning på samme grunnlag, synes jeg er merkelig. Denne grensa er jo satt for å sikkre seg at søkere er modne nok til en slik utdannelse, men fire måneder skiller ikke enormt. Uansett, så kunne de gjort det slik at man fikk en slags "karantenetid" eller et annet krav som gjorde at man for eksempel måtte vente den tiden man gikk over 1. august (for eksempel de 27 dagene eller fire månedene) etter utdannelsen før man begynte å jobbe som trafikklærer. Det ville vært noe mer rettferdig. Uansett, godt poeng å møte opp første skoledag, og satse på at noen ikke kommer Takk for svar! =) Det er vel egentlig ikke så veldig latterlig når du tenker litt på det. For å være trafikklærer gjelder de samme kravene som å øvelseskjøre. Man må ha hatt sertifikatet sammenhengende i 5 år. Det som hadde vært latterlig er at ferdigutdannede trafikklærere ikke fikk lisens fordi skolen tok de opp på utdanningen før de skulle mens andre som tilfredsstilte kravene ikke kom inn. Tenk deg litt om... snu litt på det. Hvordan ville du reagert hvis du tilfredsstilete kravene men fikk avslag p åsøknaden for senere å hvite at en annen som ikke tilfredsstilt kravene kom inn og du lå som nr 1 i køen før skolen startet? Skjønner det er kjipt men jeg synes det er rettferdig.... Endret 5. mars 2012 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Ville tatt det Nasciboy sier med en klype salt, og heller ringt skolen for å få det bekreftet. Synes det hadde vært rart hvis det fungerte sånn. Hva hadde vært rart, at de holder på inntakskravene? Bruker som regel å være "året du fyller". Når vi snakker om alderspoeng osv., så snakker vi om året du fyller. Ikke at du må være 22 når du kommer på skolen for å få X antall poeng. Samme gjelder her, tipper jeg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Bruker som regel å være "året du fyller". Når vi snakker om alderspoeng osv., så snakker vi om året du fyller. Ikke at du må være 22 når du kommer på skolen for å få X antall poeng. Samme gjelder her, tipper jeg. Her snakker vi ikke om året du fyller eller slikt men at du faktisk tilfredsstiller kravet til å være trafikklærer når du er ferdig utdannet. Da må du ha hatt sertifikatet sammenhengende i 5 år... da synes jeg kravet er langt i fra strengt. Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Bruker som regel å være "året du fyller". Når vi snakker om alderspoeng osv., så snakker vi om året du fyller. Ikke at du må være 22 når du kommer på skolen for å få X antall poeng. Samme gjelder her, tipper jeg. Her snakker vi ikke om året du fyller eller slikt men at du faktisk tilfredsstiller kravet til å være trafikklærer når du er ferdig utdannet. Da må du ha hatt sertifikatet sammenhengende i 5 år... da synes jeg kravet er langt i fra strengt. Okei. Så hvis du fyller år dagen etter kravet, mener du at man da må vente ett helt år for å søke? I mine øyne hadde det vært mer naturlig og venta til du tilfredsstiller kravene i etterkant av utdanningen. Dvs at du ved å være en dag for ung, må vente den dagen før du kan begynne å jobbe - som trådstarter var inne på. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Okei. Så hvis du fyller år dagen etter kravet, mener du at man da må vente ett helt år for å søke? I mine øyne hadde det vært mer naturlig og venta til du tilfredsstiller kravene i etterkant av utdanningen. Dvs at du ved å være en dag for ung, må vente den dagen før du kan begynne å jobbe - som trådstarter var inne på. Det har ikke noe med alder (i TS sin sak) å gjøre men å ha hatt sertifikatet i minimum 3 år før man begynner utdanningen. Har man ikke det har men heller ikke hatt sertifikatet sammenhengende i 5 år etter endt utdanning. Man kan sikkert få lisensen en stund etter utdanningen er ferdig men en plass må jo grensen gå. Så hvorfor skal en person som må vente en stund etter utdanningen med å få lisens til å drive som trafikklærer prioriteres før en person som stiller kravene. Det er jo høl i huet.... Hadde det vært slik at klassene ikke ble oppfylt er jeg helt enig med deg men når disse klassene blir fylt opp med godt kvalifisert studenter skjønner jeg ikke hvorfor man skal fire på reglene for at en som ikke er kvalifisert skal komme inn. Fint om du svarer på det... Lenke til kommentar
Tjatja Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 1: Angående forskjellen mellom alder og utsendelse av førerkort: Hvor lenge man har hatt førerkortet og når man ble født har selvfølgelig en enorm sammenheng. Jeg ble født 28 august, så jeg tok lappen på dagen. Med andre ord, her diskriminerer opptakskontoret de som er født etter 1. august. 2: Angående det å vente før eller etter utdanningen: Du sier at de burde ta inn de som er kvalifisert, i stedet for å ta inn """ukvalifiserte""" som deretter eventuelt må vente etter ferdig utdannelse. Fair enough, hvis det var like ventetid det var snakk om, men det er da i aller høyeste grad ikke. La oss si man er sju dager, 27 dager, 1 måned over 1. august. Da må man vente den respektive tiden man overskred. Men hvis man må vente før, er det uansett et helt år det er snakk om. Så kontra det å eventuelt måtte vente fra 1 dag til 4 måneder, må man altså uansett vente et helt ÅR. Det er urettferdig i mine øyne! Dessuten: Det å vente i maks fire måneder med en utdannelse kontra det å vente ett år uten utdannelse er ganske stor. Man får mer i lønn, enklere å få jobb (selv om det er noe helt annet) osv med en utdannelse, selv om den ikke harmonerer i samsvar med arbeidsoppgaver. Men men, livet er urettferdig og systemer er langt fra ufeilbare. Får håpe jeg kommer inn hvertfall. Men, er det noen som vet svaret på det andre spørsmålet mitt? Angående lønn? Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) 1: Angående forskjellen mellom alder og utsendelse av førerkort: Hvor lenge man har hatt førerkortet og når man ble født har selvfølgelig en enorm sammenheng. Jeg ble født 28 august, så jeg tok lappen på dagen. Med andre ord, her diskriminerer opptakskontoret de som er født etter 1. august. 2: Angående det å vente før eller etter utdanningen: Du sier at de burde ta inn de som er kvalifisert, i stedet for å ta inn """ukvalifiserte""" som deretter eventuelt må vente etter ferdig utdannelse. Fair enough, hvis det var like ventetid det var snakk om, men det er da i aller høyeste grad ikke. La oss si man er sju dager, 27 dager, 1 måned over 1. august. Da må man vente den respektive tiden man overskred. Men hvis man må vente før, er det uansett et helt år det er snakk om. Så kontra det å eventuelt måtte vente fra 1 dag til 4 måneder, må man altså uansett vente et helt ÅR. Det er urettferdig i mine øyne! Dessuten: Det å vente i maks fire måneder med en utdannelse kontra det å vente ett år uten utdannelse er ganske stor. Man får mer i lønn, enklere å få jobb (selv om det er noe helt annet) osv med en utdannelse, selv om den ikke harmonerer i samsvar med arbeidsoppgaver. Men men, livet er urettferdig og systemer er langt fra ufeilbare. Får håpe jeg kommer inn hvertfall. Men, er det noen som vet svaret på det andre spørsmålet mitt? Angående lønn? Ok, la oss si du kom inn på skolen. En annen som ikke måtte vente men som var kvalifisert fikk ikke plass... Er det ikke det som egentlig er urettferdig? Edit: Nei, systemer er ikke ufeilbare men i dette tilfellet synes jeg det er rimelig rettferdig om ikke helt rettferdig. En grense kan ikke være diffus, en eller annen plass må grensen gå og UANSETT hvor den gå er det ALLTID noen som faller rett utenfor. Det du kaller urettferdig er etter min mening din manglende evne til å tenke objektivt på saken. Endret 5. mars 2012 av Nasciboy Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Reglane er firkanta men det er også ein grunn til det. Grensa må settast ein plass og kravet er eit minimumskrav til kjøyreerfaring. Dette speler uansett liten rolle då det i tillegg er andre krav som må oppfyllast. På HiOA sine sider står det at i tillegg til førerkort klasse B i tre år så må du ha: "Minimum 5 års fulltids yrkespraksis som yrkessjåfør eller tilsvarende eller innen tekniske fagområder eller tilsvarende eller innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende." Sidan du snakker om skillet rundt dei som er født før og etter 1 august så antar eg at du er 21 år gammal. Dette betyr at du enten må inneha teknisk utdanning, helseutdanning eller lærarutdanning frå før. Alternativt må du ha vært yrkessjåfør i 5 år noke som er umogleg med mindre dei 2 fyrste åra var i form av budbilsjåfør på moped. Alternativt kan du ta samme utdanninga på HiNT, då er krava 3 års relevant praksis som yrkessjåfør (med mest vekt på store kjøyretøy). Samt at du må være 25 år eller eldre i opptaksåret. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Reglane er firkanta men det er også ein grunn til det. Grensa må settast ein plass og kravet er eit minimumskrav til kjøyreerfaring. Dette speler uansett liten rolle då det i tillegg er andre krav som må oppfyllast. På HiOA sine sider står det at i tillegg til førerkort klasse B i tre år så må du ha: "Minimum 5 års fulltids yrkespraksis som yrkessjåfør eller tilsvarende eller innen tekniske fagområder eller tilsvarende eller innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende." Sidan du snakker om skillet rundt dei som er født før og etter 1 august så antar eg at du er 21 år gammal. Dette betyr at du enten må inneha teknisk utdanning, helseutdanning eller lærarutdanning frå før. Alternativt må du ha vært yrkessjåfør i 5 år noke som er umogleg med mindre dei 2 fyrste åra var i form av budbilsjåfør på moped. Alternativt kan du ta samme utdanninga på HiNT, då er krava 3 års relevant praksis som yrkessjåfør (med mest vekt på store kjøyretøy). Samt at du må være 25 år eller eldre i opptaksåret. Erfaring som yrkessjåfør er det vel ikke krav om som trafikklærer klass B (personbil). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Erfaring som yrkessjåfør er det vel ikke krav om som trafikklærer klass B (personbil). Det står so på heimesidene til HiNT og HiOA. Mest sannsynlig så har dette med at du skal ha mest mulig erfaring i trafikken. Det skal med andre ord ikkje være nok å ta sertifikatet som 18 åring, reise kollektivt i 3 år og dermed påstå at du er ein erfaren sjåfør som har kjøyrt skadefritt og aldri har fått fartsbot. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Det står so på heimesidene til HiNT og HiOA. Mest sannsynlig så har dette med at du skal ha mest mulig erfaring i trafikken. Det skal med andre ord ikkje være nok å ta sertifikatet som 18 åring, reise kollektivt i 3 år og dermed påstå at du er ein erfaren sjåfør som har kjøyrt skadefritt og aldri har fått fartsbot. Nei, det er realkompetansesøkere, altså søkere som ikke er kvalifisert gjennom studiekompetanse. Enig i at det er dårlig forklart og forvirrende... du kan lese mer om det her. http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/realkompetanse/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå