Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] LAN: Får bare 100Mbps men alt utstyr støtter 1000Mbps

Anbefalte innlegg

Hei.

Som tittel er det hastighet i LAN som er problemet her mot en pc.

Maskin det er snakk om er gammel, med win xp pro og brukes til "filserver/lagring/backup" i hjemmenetverket bare.

Nettverkkoblingen detekterer kun 100Mbps uansett hva jeg gjør.

Hovedkort er Abit ic7 max3, som jeg mente å huske hadde giga lan nettverkskort, har også googla og finner samme svar som hukommelsen.

Denne står i kjelleren og har kabellengde på en 20-25meter.

Alle kabler i huset er Cat5e og terminert selv.

Har ikke veggboks, så det går direkte til maskina.

3 andre pc er også tilkoblet samme switch også har kabler jeg har terminert selv, disse har 1000Mbps.

Alle kabler er terminert etter T568B

Har prøvd flere kabler i lang lengde, maskina detektere ingen som høyere enn 100Mbps

Testet samme lang kablene mot våre 3 andre maskiner så gir/bli det detektert 1000Mbps

Tok med meg en anna giga switch ned i kjellern og har prøvd ett x-antall korte, hjemme lagede og fabrikk lagede kabler direkte i maskin, og ingen gir/bli detektert høyere enn 100Mbps.

Vel faktisk så har det hendt i helga når jeg har drevet på prøvd forskjellig at maskina av og til har detektert 10Mbps...

Og har da plugga ut og inn igjen og den detekterte samme kabel som 100Mbps igjen..

Har også testa selve fast-kabelen med å plugge inni switchen (da er den også plugga i switchen oppe) og det lyser da grønt for 1000Mbps i begge switchene.

Noen tips?

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte det var driver feil.. så lasta ned nyere driver enn fra installasjonen.

Men var ikke noe bedre, nå kan det jo være noe tull der likevel, for i iveren så avinstallerte jeg ikke gammel driver først kommer jeg på nå.

Tok en test på tampen før jeg la meg igår kveld, på maskinene oppe med å kopiere over ei større fil, og fikk der oppi 125MB/s

Men gjorde det ikke fra maskin oppe til ned i kjelleren nei.

Lenke til kommentar

Så en kopierings test ned i kjellern skal jeg gjøre etter jobb i dag så får se resultat på det også.

Kan også avinstallere nettverkdriveren og installere den på nytt også.

Gikk inn på egenskapene og tvinga nettverkskortet til hva det stod.. automatisk 1000Mbps, da mista bare nettveket helt.

Lenke til kommentar

Nedslående..

Har avinstallert nettverk driver, og rensa opp register mm med cCleaner osv

Men fant en enda nyere driver enn den jeg fant på fredagskvelden.

En driver fra 2008, som hvertfall er til Intel 82547 CSA Gigabit LAN som er på abit ic7 max3 hovedkortet.

Maskin rapportere fortsatt altså bare 100 Mbps på nettverkstilkobling

Testa med kopiering av fil flere veier: hastighet 11-12,4 MB/s

Har også terminert på nytt kabelen som går til kjellern etter T568B standard.

Og tok på nytt switch nr 2 ned i kjelleren og plugga inn kabelen som kjem fra switch nr 1, direkte i switch 2 og rett på grønn lampe som indikere 1000Mbps

Så nå aner jeg ikke.....

Lenke til kommentar

Har ikke, vet ikke noen som har, og langt å kjøre for å få tak i 20-25m ferdig kabel.

Men ja har tenkt tanken.

Men uansett så tror ikke det hjelp..

Når ikke maskina reagere hverken på 1m lengde ferdig kabel og/eller hjemme mekka 1m kabel rett fra switchen heller så..

Lenke til kommentar

Siste oppdagelse.

Etter at jeg terminerte på nytt, og såg switchene (etter at jeg tok nr 2 ned) at de indikerte 1000Mbps..

Så har jeg nå i tillegg vært å lånt meg en bærbar, og den også finner 1000Mbps i kabelen som kommer ned.

Så nå utelukker jeg kabel feil helt

Og mener da noe er feil på pc`n!

Har titta baki pluggen på HK på maskina og der er ingen skjeve/ødelagte/irr på pinner.

Så nå er jeg tom for ideer.

Se bilde, merket med gult, rapporteringa stemmer sikkert.

Men ikke på at det er kabel, for denne er nå utelukka.

Så må ligge en feil i maskina.

post-58338-0-53893500-1330976569_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Lengden på rundt 20m er akkurat i grenseland dersom du har terminert feil.

Da kan du kan sikkert oppleve at det fungerer mot ett nettverkskort, men ikke andre

Sjekk fargekodene på termineringene for sikkerhets skyld. :ph34r:

Det er selvsagt at man bruker par som teller, ikke akkurat fargekodingen her :-)

rj45-straight-568-B.gif

Ellers er det sikkert en ide å sette inn et ekstra nettverkskort i maskinen for å teste.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Hallo Jan. (la7fda) ;)

Ja derfor jeg har sjekka termineringa så mange ganger og med så mange forskjellige kabler korte, lange, hjemme-mekka, fabrikk-laga..

Har knipt på 3 ganger på samme kabel siden fredag, og de er terminert slik på bildet ditt.

Har knapt spunnet opp lederne også.

Og alle kablene jeg har teste mot den i kjellern har jeg dobbelt sjekka mot/med de andre maskinene i huset.

Hadde maskina detektert 1000Mbps på korte og spess fabrikk-lagde så hadde nok fortsatt å lete i "salaten"

Pakka til og med ut en flunkende ny kort en, resultat negativt.

Har ikke liggende løst kort som støtter giga lan, vet ikke om noen som har heller.

Men hadde jeg hatt det så hadde jeg testa det å.

Lenke til kommentar

Ok, da er nok kablingen helt grei :-)

Du får gigabit nettverkskort for ca 40kr inkl frakt: http://www.ebay.com/...=item256a3ca9e8

Leser at det kan være problem med BIOS på hovedkortet ditt, så det er kanskje løsningen å flashe den med siste versjon: http://www.motherboardpoint.com/ic7-max3-gigabit-lan-problem-t2825.html

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Prøv en terminering med T568A ?

Har ingen verdens ting å si. Det er bare 2 par som byttes i hver ende.

Det samme har Cat 5 mot Cat 6. Merker ikke forskjell på slike små anlegg.

Til TS: Finn deg en billig partester på ebay også, siden du lager kabler selv, så er det greit å ha. Dealextreme har også noen som er billig å greie. Du trenger kun de som tester at kabelen er koblet riktig.

Denne gjør alt du trenger.

http://www.dealextreme.com/p/rj45-rj11-network-and-telephone-cable-tester-21241

On og knappen er litt vondt (hard). Ellers så er den genial. Man bare ser at de 9 diodene på mottakeren blinker i riktig rekkefølge, så funker alle.

Det eneste som kan ødelegge med kabelene over så korte strekker er feil ved tvinningen før man går inn i konnektoren. Men ikke så lett å få dette feil ved å bruke RJ45 plugg rett på kabel, verre på veggkontakter når man ikke vet hva man gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...