Gå til innhold

Hvilken utdannelse? Vil bli forsker


picori

Anbefalte innlegg

Skal tilbake til skolebenken i år, men jeg har ingen anelse om hva jeg skal søke meg inn på.

Har hele livet drømt om å være forsker og kunne godt tenkt å gjøre noe ala:

- Kurere en sykdom.

- Jobbe med verdens energiproblemer, finne opp bedre solcellepanel, mer effektive bilmotorer osv.

- Kybernetikk og mennesker, finne opp mekaniske kroppsdeler, integrere menneske og maskin.

 

Noen som kunne peke meg i retning et eller flere studieprogram hvor du lærer ting som dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn et studieprogram på et universitet du synes virker interessant (kjemi som tidligere foreslått er jo en ide), start på det, fullfør, ta mastergrad, fullfør, ta doktorgrad og fullfør. Hvis du vil jobbe med sykdommer er jo forskerlinjen på medisinutdanning en ide, eventuelt molekylærbiologi/biokjemi/bioteknologi. Hvis du vil jobbe med alternativ energi har vel NTNU noen 5-årige masterprogram som har med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Forskerutdanning er som regel en del av ph.d utdanningen. Skal du ta det må du jobbe ganske hardt, kravet er at du må ha B i snitt og minst B på hovedoppgaven for å få lovt å begynne. Så hvis hovedmålet ditt er å bli forsker så bør du kanskje føle litt på hva du syntes er interessant nok til å investere såpass mye tid at du klarer kvalifikasjonene.

Lenke til kommentar

"Vil bli forsker, men har ingen anelse om hva jeg skal søke meg inn på."

 

Ukas dårligste vits. Men du skal ha cred for at du tenker langsiktig, men jeg er ikke helt sikker på at du skjønner hva det innebærer.

 

Men man kan jo alltids ta en Phd i dag, det er ikke noe problem. Alt man trenger er å pugge læreboka på mastern for å få toppkarakterene man trenger, og et random søknadsbrev for oppgaven. Da er det jo ikke rart at det er så langt mellom de virkelige gode forskerne i dag. Men det er jo en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...