st.einar Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 (endret) Jeg skal "endelig" gjøre noe med alle bildene jeg har på HD, behovet er både arkivering og (antagelig i mindre grad) billedbehandling, men jeg har i tillegg som mål å starte med RAWfotografering istedet for jpeg med det første. Hva trenger jeg; Adobe photoshop, Adobe elements, Adobe Lightroom, eller et program fra Corel (som jeg i farten ikke husker navnet på), eller Gimp??? Har Adobe noen seriøse utfordrere? Hvorfor har Adobe tre (u)like programmer som gjør den samme jobben? Pga Windowsallergi utviklet pga de dengang stadige problemene med bugger og sammenbrudd fra jeg startet med pc i 1991, har jeg de siste 10 årene kjørt Linux, og bruker p.t. Ubuntu på en hjemmesnekret pc, men jeg har også en laptop med Windows 7 (jeg har ennå ikke rukket å konvertere denne til Ubuntu), og har uansett alle billedfilene på en ekstern disk også. Klarer noen av billedbehandlingsprogrammene Linuxplattformen, eller må jeg bruke laptop'en (da med fortsatt Windows) til billedbehandling? Endret 4. mars 2012 av st.einar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Adobe Lightroom er et komplett program som lar deg lage et søkebart bibliotek hvor du kan søke på alt fra brennvidde, kameratype, objektiver etc. samt at du kan legge inn stikkord. Du har også mulighet til og redigere bilder meget raskt, du kan ta en mengde bilder samtidlig samt overføre redigeringer, LR gir deg mulighet til og gjøre omtrent alt med et bilde utenom direkte manipulasjon. Du kan laste ned en 30 dagers prøveversjon. Om det virker med Linux vet jeg ikke. Har du Canon fulgte DPP med, det er et relativ bra redigeringsprogram. Endret 5. mars 2012 av Nautica Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg skal "endelig" gjøre noe med alle bildene jeg har på HD, behovet er både arkivering og (antagelig i mindre grad) billedbehandling, men jeg har i tillegg som mål å starte med RAWfotografering istedet for jpeg med det første. Hva trenger jeg; Adobe photoshop, Adobe elements, Adobe Lightroom, eller et program fra Corel (som jeg i farten ikke husker navnet på), eller Gimp??? Har Adobe noen seriøse utfordrere? Hvorfor har Adobe tre (u)like programmer som gjør den samme jobben? Pga Windowsallergi utviklet pga de dengang stadige problemene med bugger og sammenbrudd fra jeg startet med pc i 1991, har jeg de siste 10 årene kjørt Linux, og bruker p.t. Ubuntu på en hjemmesnekret pc, men jeg har også en laptop med Windows 7 (jeg har ennå ikke rukket å konvertere denne til Ubuntu), og har uansett alle billedfilene på en ekstern disk også. Klarer noen av billedbehandlingsprogrammene Linuxplattformen, eller må jeg bruke laptop'en (da med fortsatt Windows) til billedbehandling? For å ta spørsmålet ditt om hvorfor Adobe har tre programmer som gjør den sammen jobben. De har ikke det... Adobe har (minst) tre programmer for fotografer. De gjør ulike ting, og retter seg mot ulike målgrupper, men du kan godt skape samme resultat i alle programmer. Men hvis du er ute etter et verktøy for hele arbeidsflyten i etterbehandlingen (arkivering/etterbehandling/fremvisning) så vil jeg anbefale deg Adobe Lightroom. Allergier gjør stort sett livet litt vanskeligere. Uansett type allergi. Litt rart å påføre seg en allergi på egen hånd, men du kan jo gjøre akkurat som du vil. Windows har sikkert sine svakheter, det har sikkert MAC og ulike varianter av Linux også. Styrken til Windows er tross alt at det finnes massevis av programvare til den plattformen, og selv om stabiliteten svinger litt, så fungerer det stort sett helt fint. Om du finner noe for foto som ligner på Adobe sine produkter, og som fungerer på Linux/Ubuntu aner ikke jeg. Men du har jo en PC med Windows, så du kan jo alltids installere noe fornuftig der... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Hvis du kjører på linux, så er det kun Corel AfterShot Pro som er i samme klasse som Adobe Lightroom. Darktable og Rawtherapee er to gratis varianter som begynner å bli ganske bra; men er usigelig trege i bruk sammenlignet med Aftershot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå