Gå til innhold

Raid 0? SSD?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter med en C300-CTFDDAC128MAG, og lurer på å få meg en til for å utvide plassen. Er det hipp som happ hvilken annen 128GB SSD-disk jeg setter i RAID 0 sammen med min eksisterende?

Vil det utgjøre noen vesentlig forskjell på ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har alt å si hva du setter inn. Det er jo nesten litt underforstått at RAID 0 ikke vil være raskere enn tregeste enhet. 

Det beste er derfor å ha en identisk disk, selv om det nok sikkert ikke er et direkte krav så gjør du det lettere for deg selv, og vil være det mest optimale.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Heisann!

Sitter med en C300-CTFDDAC128MAG, og lurer på å få meg en til for å utvide plassen. Er det hipp som happ hvilken annen 128GB SSD-disk jeg setter i RAID 0 sammen med min eksisterende?

Vil det utgjøre noen vesentlig forskjell på ytelse?

Det laveste hastigheten blir laveste hastighet til den sakteste disken ganger med antall disker, begrenset oppad til hastighet på bussen til hovedkortet. Det er kun målbar ytelsesøkning. Du som bruker vil ikke merke noen særlig forskjell og dessuten mister du trim funksjonen på diskene i et RAID oppsett.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Ser jo at det er tilbud på 120GB på komplett til under tusenlappen nå. Regner med at man sparer sikkert en 30-kroning på tilbudet.

Det er en Corsair 120GB med en milliard trilobitter lesehastighet og ca halvparten av det i skrivehastighet.

Vil dere anbefale å bestille to sånne å sette i RAID 0, eller kjøpe en Crucial 128GB til 1500 kroner med lavere lese/skrivehastighet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...