Gå til innhold

Hjelp til valg av lyssterk vidvinkel

Anbefalte innlegg

Har en plan om å gå til anskaffelse av en lyssterk vidvinkel. Har frå før Canon 17-40mm f/4, som jo er fantastisk, men lite lyssterk.

Har en 5D mark II som vidvinkel skal på, men er usikker på kor mykje penger eg vil legge i det.

Har sett på 16-35mm f/2.8 (versjon 1 og 2), Canon 24mm f/1.4 (versjon 1 og 2), og Samyang 24mm f/1.4

- Det som trekker ned på 16-35mm er at det kun blir ett stop ekstra frå linsa eg har no, ellers hadde zoomen og den ekstreme vidvinkelen vert greitt å hatt.

- Canon 24mm virker konge, men versjon 2 er dyr. Er versjon 1 bra "nok"?

- Samyang har bra lysstyrke til grei pris, men er uten autofokus.

Hovudsakleg skal eg ta bilete av stjernehimmelen, men den vil også komme til godt nytte på dagtid, og kanskje spesielt inne der eg ikkje kjem til å bruke blitz. Derfor kan autofokus kome godt med.

Noken som har erfaring med Canon 24mm versjon 1?

Regner nesten med det er en grunn til at det kom en andre versjon, men er usikker.

Tips og erfaringer hadde gjort seg. :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har såvidt testet 16-35, dette er et nydelig objektiv på FF.For meg er nok dette det ideelle "walkaround" objektivet på FF.

Har en 24 1.4 II, enig i at den er dyr, med du verden så bra den er. tar steget til FF fra APS-C, regner med enda mer kos med denne på FF. Den er skarp, rask fokus, veldig bra fargegjengivelse og har ikke hatt noe flaring problem.

/Blouberg

Lenke til kommentar

Er det noen brennvidder du bruker mer enn andre?

Et alternativ kan være å ikke erstatte, men heller supplere 17-40'en. Hvis du gjerne vil ha noe som er enda videre, enda bedre i bildekvalitet og enda mer lyssterkt - hva med Samyang 14/2.8?

Du skal bruke manuell blenderring og manuell fokus, men du får dømrade bra bildekvalitet for pengene, for å si det mildt. Så har du enda mer lysstyrke og enda bedre bildekvalitet på enda videre vinkel. :)

Fokus? Det ordner du med liveview når fokus er viktig - ellers kan du langt på vei bruke avstandsskalaen på objektivet (bare sjekk at den er riktig kalibrert) - det er veldig lite dybdeskarphet med en 14mm! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Eneste med Samyang 14mm, er at den er noe beryktet for en litt vel komplisert fortegning (bartefortegning). Aldri testet det selv, men har bare lest rundt og velger derfor å være bedreviter på det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen brennvidder du bruker mer enn andre?

Et alternativ kan være å ikke erstatte, men heller supplere 17-40'en. Hvis du gjerne vil ha noe som er enda videre, enda bedre i bildekvalitet og enda mer lyssterkt - hva med Samyang 14/2.8?

Du skal bruke manuell blenderring og manuell fokus, men du får dømrade bra bildekvalitet for pengene, for å si det mildt. Så har du enda mer lysstyrke og enda bedre bildekvalitet på enda videre vinkel. :)

Fokus? Det ordner du med liveview når fokus er viktig - ellers kan du langt på vei bruke avstandsskalaen på objektivet (bare sjekk at den er riktig kalibrert) - det er veldig lite dybdeskarphet med en 14mm! :)

Bruker som oftast 17mm når eg først vil ha en vidvinkel, så zoom er ikkje ekstremt viktig, akkurat.

Veit om den Samyang-linsa, men ned på f/1.4 er to stop til, så er en del forskjell. Skal bli brukt en del til time lapse, så kan vere greitt å få så rask lukkartid som mogleg i noken tilfeller.

Synes fokus kan vere vrient på stjerner med noken objektiv. Har du prøvd den Samyang-linsa på nattehimmelen?

Lenke til kommentar

Jeg har såvidt testet 16-35, dette er et nydelig objektiv på FF.For meg er nok dette det ideelle "walkaround" objektivet på FF.

Har en 24 1.4 II, enig i at den er dyr, med du verden så bra den er. tar steget til FF fra APS-C, regner med enda mer kos med denne på FF. Den er skarp, rask fokus, veldig bra fargegjengivelse og har ikke hatt noe flaring problem.

/Blouberg

Prøvd versjon 1 av 24mm?

Lenke til kommentar

Eneste med Samyang 14mm, er at den er noe beryktet for en litt vel komplisert fortegning (bartefortegning). Aldri testet det selv, men har bare lest rundt og velger derfor å være bedreviter på det :)

PTLens korrigerer heldigvis barten ganske suverent, så personlig har jeg ingen problemer med å bruke objektivet selv på arkitektur:

6399939609_85dc5717bc_b.jpg

(se bort i fra litt shabby maskering :p)

Lenke til kommentar

Jeg har Samyang 14 mm f/2,8 og den er meget imponerende til prisen. Det er stor forskjell fra 24 mm til 14 mm så hvis man trenger ultravidvinkel så blir 24 mm stusselig.

Trur nok eg behalder 17-40mm, isåfall har eg ei vid nok linse.

1.4 er to stopp meir enn 2.8, så er ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...