Gå til innhold

[Løst] Hva ville du valgt av disse to kameraene

80 stemmer

1. 1. Hvilket ville du valgt gitt samme pris

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal se bort fra pris ja, men det bir værre med avataren din :whistle:.

Jeg forstår det slik at D800 er mer velegnet til landskapsfoto og studio bruk mens 5D kanskje er egnet mer til sport da det har raskere seriefoto.

Personlig hadde jeg nok valgt D800 tror jeg

Lenke til kommentar
Skal se bort fra pris ja, men det bir værre med avataren din

ja valgte å legge til det av to grunner, den første er at Canon er kjent for å ha en høy veil pris men den synker som regel fort og har vel allerede sunket med 2000 kr, det andre var å slippe fokus på akkurat det men heller på det som er viktige egenskaper med de to modellene .

Lenke til kommentar

Jeg mistenker Snekker`n for å være skikkelig kjøpesugen :D

Uansett valgte jeg 5D mkIII her på grunn av at foreløpig ligner det mest på 7Den min :)

Tror ikke jeg kommer til å handle nytt nå men det er likevel ulidelig morsomt og spennende hver gang det kommer noe nytt , det spriter opp aktiviteten på ethvert forum.

Det blir enda bedre når testene begynner å komme , gleder meg :yes:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har jeg ikke hatt noe utstyr til noen av kameraene så er det ergonomien og knappeplasseringen som er viktig for meg.. Så for mine pølsefingre er Nikon det beste valget synes jeg. Så klå på begge, og ha fokuset på ergonomi og plasseringen av knapper.. så finner du ditt kamera tilslutt :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Jeg mistenker Snekker`n for å være skikkelig kjøpesugen :D

Uansett valgte jeg 5D mkIII her på grunn av at foreløpig ligner det mest på 7Den min :)

Tror ikke jeg kommer til å handle nytt nå men det er likevel ulidelig morsomt og spennende hver gang det kommer noe nytt , det spriter opp aktiviteten på ethvert forum.

Det blir enda bedre når testene begynner å komme , gleder meg :yes:

Neida, men har bestemt meg for FF, eller rettere sagt jeg har bestemt med for FF for lenge siden men hadde bestemt meg for å vente til 5D lll kom på markede, dette fordi 5D ll rett og slett er en sinke både på bps og AF , men så kom jo samtidig Nikon med et kamera som for en gangs skyld så rimelig bra ut :p Og da ble jeg usikker på om jeg skulle fortsette hos Canon dær jeg har vært siden 70 tallet eller jeg skulle prøve noe nytt .

den erfaringen jeg har med Nikon er stort sett fra lånte kamera over kortere perioder og med forholdsvis lang tid imellom, derfor føler jeg ikke at jeg er sikker , noe jeg gjerne vil være før jeg trykker kjøp og hadde derfor håpet på meninger/erfaringer fra andre , vet at ingen har erfaring med de to nevnte,men med merket som sådan .

Å gå i butikken å klå på dem, blir dyrt for etter at nettbutikkene startet opp finnes det jo ikke en eneste fotobutikk nord for sinsenkrysset som tar inn slike untatt på bestilling .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg ville ventet til jeg hadde sett skikkelige testresultater fra D800 i RAW før jeg hadde trykket på kjøpsknappen. Rett og slett fordi det er et mer avansert kamera teknisk enn 5DIII.

5DIII er jo stort sett bare 5DII med litt ekstra "småflikking" rent teknisk, oppgraderingen der er jo ikke mer enn xxxD modellene får hvert år og burde kommet i 2010 som en 5DIIs. Så der er det bare å vente å se om prisen faller.

D800E hadde nok vært mitt valg også, selv om den koster litt mer. Noen som skjønner hvorfor D800E koster mer?

Lenke til kommentar

ville valgt D800.

Pga nikons noe bedre af-presisjon, litt tøffere farger og flere piksler som gir mer mere å jobbe på.

Eneste minuset jeg ser er at filene blir store. Må kjøpe meg mere ram samtidig som det kommer i hus.

Lenke til kommentar

Har fundert på dette selv, selv som Nikon-menneske gjennom mange år. Er faktisk fristet til å si 5d3. 75mb rawfiler fra D800 er faktisk litt avskrekkende, selv om jeg har en datamaskin som ville tygd på relativt greit. Selv om D800 er svæært fristende.

Lenke til kommentar

Jeg var å klådde litt på 5DMkIII på fotomessen og jeg likte det jeg så. Jeg synes at 5DMkIII er en bedre allround modell med en bedre feature-miks enn D800/800E. Dvs. det som D800/D800E potensielt bedre på er ikke noe jeg har bruk for.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle starte helt fra scratch og de to der var alternativene, hadde det sannsynligvis blitt 5D mk.III, da styrkene til D800 så vidt jeg kan se er innenfor felt som ikke er så relevante for bruksområdene mine. Imidlertid er forskjellene såpass små at jeg i relatiteten ikke hadde tatt meg bryet med å bytte system.

Det jeg derimot i praksis gjør, er å spare til en annen mk.III -- nærmere bestemt en Fuji GX 680 mk.III :fun:

Lenke til kommentar

5D. Fatter ikke hva jeg skal med 36mp.

Men jeg ser ingen grunn til å oppgradere fra huset jeg har nå uansett, og vil heller satse på å bli dyktigere selv, for der har jeg mye å gå på, og når kjøpetrangen melder seg, noe den nok gjør fra tid til annen, unner jeg meg heller litt god optikk som jeg også kan bruke på et 5D MKIII dersom jeg skulle velge å gå til FX om noen år.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle ha sett helt bort i fra prisnivå hadde det blitt enten 1D X eller D4 - avhengig av hvilket jeg hadde likt best etter litt testing.

I praksis står valget mellom 1D X og 5D III for min del. Hvilket det blir avhenger av hvor mye jeg tjener om et halvt års tid.

I dagens marked er D800 det minst aktuelle huset av de nye fullformatkameraene. Jeg trenger ikke 36 MP, jeg trenger hastighet og god ytelse i lugubert lys.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle ha sett helt bort i fra prisnivå hadde det blitt enten 1D X eller D4 - avhengig av hvilket jeg hadde likt best etter litt testing.

I praksis står valget mellom 1D X og 5D III for min del. Hvilket det blir avhenger av hvor mye jeg tjener om et halvt års tid.

I dagens marked er D800 det minst aktuelle huset av de nye fullformatkameraene. Jeg trenger ikke 36 MP, jeg trenger hastighet og god ytelse i lugubert lys.

Hastigheten er et av de største minusene med D800 og så er jeg litt "redd" for det høya antallet MP .

Kan være at jeg avventer avgjørelsen til det har kommet ut tester , jeg har jo fortsatt den ene 7Den her og har solgt 1

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke har prøvd noen av de enda, hadde valgt 5D3. Dette pga. at jeg kjenner systemet og objektivene fra før. Og syns oppgraderingen er gjort på de rette plassene. Virker rett og slett som et perfekt all-round kamera.

Når det er sagt ville ingen av disse vært noen som helst begrensning for meg. Begge er langt over mitt nivå på alle måter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja ,jeg er ikke blitt klokere og det er nøyaktig 50-50 i avstemmingen så heller ikke den ga noen pekepinn, må si det er utrolig vanskelig å bestemme seg her . Blir liksom at når en har "bestemt " seg for det ene så begynner man å spekulere på det andre og så motsatt, ikke enkelt dette nei ...

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal forvente å bli så mye klokere av en slik avstemming. Uansett vil jo folket velge ut fra sitt ståsted, akkurat som du må. Folk er ikke objektive i slike situasjoner. For meg er valget klart, uanset om stillingen hadde vært 110-1 til det motsatte ville ikke det endre mine preferanser eller behov.

Begge kamera er vel nå bare en liten uke unna butikkhyllene, da blir det forhåpentlig litt enklere å velge.

Jeg tror begge kamera er topp notch, kanskje rettet mot litt ulik bruk. Her ligger nok nøkklen til valget du må gjøre (:

Lykke til!!

Edit:Typo

Endret av Blouberg
Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt noen av disse to, men hvis jeg "fikk" et så ville jeg pr. idag hatt D800 siden jeg greier meg med min 7D til "action" på Canon-siden, men gjerne skulle oppgradert fra D90 til Nikon fullformat på landskapsbilder etc.... :eek::hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...