zetlitz Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 (endret) Min mor kjøpte en 2008 Subaru Impreza fra en Subaru-forhandler i slutten av januar. Selgeren brukte som salgsargument at bilen hadde 5 års nybilgaranti, noe som gjorde den til et trygt kjøp. Også i annonsen på Finn.no hadde de oppgitt "Nybilgaranti" under punktet "Garanti", og dette var ett av punktene som var avgjørende til at valget falt på denne bilen. Nå i ettertid har jeg funnet ut at Subaru har 5 års nybilgaranti på biler registrert etter 01.01.2011, men 3 år på alle biler registrert før dette. Denne bilen ble første gang registrert i oktober 2008, og da betyr det at nybilgarantien gikk ut 4 måneder før min mor kjøpte den. Jeg regner ikke med at en selger hos en lokal bilforhandler kan selge en bil med lengre nybilgaranti enn hva produsenten/importøren selv har satt? Slik jeg ser det er dette en mangel, men hvor stor eller alvorlig er en slik mangel? Bør den gi rett til avslag i prisen? I og med at selger ikke kan innvilge lenger nybilgaranti på denne bilen enn hva produsenten/importeren har satt, er det å regne som at mangelen ikke kan bli utbedret? Vil det da i så fall gi mulighet til å heve kjøpet? I utganspunktet så har det vel fint lite å si om garantitiden er på 3 eller 5 år, siden vi også har reklamasjonsretten på vår side, men her er det vel også noen forskjeller som kan få innvirkning på hva som er til det beste for forbrukeren, er det ikke? Hva om det skulle oppstå en feil på denne bilen om ett år. Da vil både nybil- og bruktbilgarantien ha gått ut, og min mor må da støtte seg til reklamasjonsretten. Da skal man henvende seg til selger for reklamasjon, men hvem er da selger? Er det importøren, forhandleren som solgte bilen opprinnelig, eller forhandleren som solgte bilen til min mor? Eller kan man da også bruke et autorisert merkeverksted? Å bruke et autorisert bilverksted, ikke merkeverksted, blir vel å tøye strikken litt langt? Dersom det oppstår en feil på en bil i garantitiden, og den feilen dekkes av garantien, da er det vel slik at bileier kan benytte seg av et hvilket som helst autorisert merkeverksted? Grunnen til at dette er et tema er at min mor er bosatt langt unna forhandler, tidliger(e) forhandler(e) og importør, og at jeg da lurer på om det er forskjell på hvordan en skade eller feil hadde blitt behandlet eller utbedret om hun fortsatt hadde hatt nybilgaranti, og om denne mangelen da får større konsekvens for henne på grunn av dette. Endret 6. mars 2012 av azetlitz Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Jeg regner ikke med at en selger hos en lokal bilforhandler kan selge en bil med lengre nybilgaranti enn hva produsenten/importøren selv har satt? En selger kan selge den garantien han vil, men han kan ikke love noe utvidet produsentgaranti hvis han ikke har belegg for dette. Men det er altså ingen som hindrer selger fra å gi ytterligere garanti på varen han selger. Fra forbrukerkjøpsloven: § 18a. Garantier Selgeren kan påta seg å svare for feil ved tingen som ikke er en mangel etter reglene i loven, og kan da fastsette hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen. Selgeren kan også påta seg å svare i større utstrekning for en mangel enn etter reglene i loven. Har selgeren ved en garanti som nevnt i første ledd første punktum forpliktet seg til innenfor et visst tidsrom å svare helt eller delvis for tingens anvendelighet eller andre egenskaper uten å angi på en tydelig måte hvilke feil ved tingen selgeren svarer for og hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen, foreligger det en mangel dersom tingen ikke svarer til selgerens forpliktelse. Dette gjelder likevel ikke hvis selgeren sannsynliggjør at feilen skyldes en ulykkeshendelse, feil håndtering av tingen eller annet forhold på forbrukerens side. Har andre enn selgeren gitt en garanti som nevnt i annet ledd, og den fremstår for forbrukeren som om den er gitt av selgeren, foreligger en mangel etter reglene i annet ledd. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren før kjøpet meddeler forbrukeren at han eller hun ikke er bundet av en garanti gitt av andre. En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame, og den begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter loven her, jf. § 3 første ledd. Dere bør sørge for å kunne dokumentere at bilen er solgt med en slik garanti. Endret 5. mars 2012 av srbz 1 Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Dere bør sørge for å kunne dokumentere at bilen er solgt med en slik garanti. I salgsannonsen på finn.no står det at bilen selges med nybilgaranti, uten at det er spesifisert lengden på garantien. Dette er gjort etter at nybilgarantien på tre år har gått ut. I kjøpskontraken står det under punktet "Standard/særlige spesifikasjoner": Nybilgaranti Bilen leveres etter fabrikkens spesifikasjoner Heller ikke her står det noe om lengden på garantien, men siden kontrakten er skrevet og underskrevet etter at nybilgarantien på tre år har gått ut så tolker jeg det slik at det fortsatt er nybilgaranti på bilen. Spørsmålet er bare hvor lang denne garantien er, og hvor mye den er verd om noen måneder, om det skulle oppstå en feil. Det står også et punkt med følgende tekst: "Hvis ja skal tilstandsrapport og/eller garantidokument overleveres til kjøper." Der er det krysset av for nei på tilstandsrapport, og ja for garanti. Noe garantidokument har hun ikke fått overlevert eller tilsendt, så det skal jeg etterlyse i morgen. Før helgen var jeg på forhandlerens eget merkeverskted med bilen for å fikse en vinduheis som ikke virket som den skulle. Da forsøkte de først å kreve betaling, men det slapp jeg. Men grunnen til at de krevde betaling var at det ikke var noen garanti på bilen. Om den er solgt med en forlenget nybilgaranti, så er dette en garanti som er gitt av selger, og ikke produsent/importør, og da burde dette vært registrert i bedriftens systemer, men det er det altså ikke. Jeg skal naturligvis høre med selger om denne garantien også, men ville bare ha avklart et par småting før jeg snakket med de. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 I dag var jeg innom forhandleren, og opplyste om at jeg ikke hadde fått garantidokument, som det står i kontrakten at kjøper skal få, men i følge selgeren så eksisterer det ikke noe slikt dokument. Jeg spurte om hvor lang nybilgarantien på denne bilen var, og selgeren opplyser om at den er på tre år. Jeg forsøker å forklare at det både i salgsannonse og kjøpskontrakt står oppført at bilen selges med nybilgaranti, men får til svar om at den er utløpt. Det han derimot kunne tilby meg, som han skrev med penn på kopien av kontrakten, var at bilen var solgt med 5 års reklamasjonsrett, og 12 måneders bruktbilgaranti. På originalen av kontrakten står naturligvis ikke dette nevnt. Han forklarte at han hadde fått beskjed fra sitt verksted før bilen ble solgt om at det fortsatt var nybilgaranti på bilen, og trodde derfor at den var på fem år. I de interne datasystemene til forhandleren så står ikke bilen oppført med hverken nybil- eller bruktbilgaranti. Er jeg for prinsippfast når jeg ikke godtar dette? Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 (endret) Min mor kjøpte en 2008 Subaru Impreza fra en Subaru-forhandler i Trondheim i slutten av januar. Selgeren brukte som salgsargument at bilen hadde 5 års nybilgaranti, noe som gjorde den til et trygt kjøp. Også i annonsen på Finn.no hadde de oppgitt "Nybilgaranti" under punktet "Garanti", og dette var ett av punktene som var avgjørende til at valget falt på denne bilen. [...] Basert på det du skriver her har bilen en mangel i følge forbrukerkjøpsloven § 16c, hvis den faktisk ikke har 5 års nybilgaranti (enten fra selger eller produsent): "§ 16. Mangel Tingen har en mangel dersom [...] c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet [...]" Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven. Det er flere måter en slik mangel kan rettes opp på. En mulighet er at selger faktisk gir dere en slik 5 års nybilgaranti (med samme betingelser som den leverandøren selv gir i de første 3 årene). En slik løsning vil kun gi selger en utgift hvis det skjer noe med bilen som dekkes av garantien men ikke av reklamasjonsretten i de neste to år. Endret 6. mars 2012 av what_no2000 2 Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Det er flere måter en slik mangel kan rettes opp på. En mulighet er at selger faktisk gir dere en slik 5 års nybilgaranti (med samme betingelser som den leverandøren selv gir i de første 3 årene). En slik løsning vil kun gi selger en utgift hvis det skjer noe med bilen som dekkes av garantien men ikke av reklamasjonsretten i de neste to år. Forhandler har så langt ikke vært villig til å gi noe mere enn 12 måneders bruktbilgaranti, og den virker noe uoffisiell, siden den kun har blitt påført på en kopi av kjøpskontrakten, flere uker etter at den ble undertegnet. Når de i tillegg legger inn i kontrakten at kjøper skal få garantipapirer, som jeg regner med skal beskrive garantien, for så å ikke utlevere de, og påstå at de ikke eksisterer, så blir man en smule bekymret. Fra hentedato gikk det også bare tre uker før første feil viste seg på bilen, i en defekt vindusheis, som de til alt overmål krevde betaling for. De trakk riktignok dette kravet etterhvert, men la det frem i første omgang fordi at bilen ikke var registrert med noen form for garanti i deres systemer. Vindusheisen hadde ikke blitt testet eller brukt før jeg oppdaget feilen, men det er rimelig å anta at feilen var der på kjøpstidspunktet også, og da finner jeg det merkelig at forhandleren ikke oppdaget denne feilen når de, først tok inn bilen fra kunde for verdivurdering, men heller ikke når den skulle klargjøres for salg. Min mor ønsker nå å heve kjøpet, og heller kjøpe bil fra en annen forhandler, og slik jeg tolker loven så har hun retten på sin side i å kreve dette slik saken ligger nå. Hun er lei, føler at selger har opptrådt uærlig, og stoler ikke på de. Men en ting jeg ikke helt klarer å forstå med garantien er hvordan kan selger gi en garanti som vil ha like vilkår som nybilgarantien, og som også fungerer slik i praksis. Med nybilgaranti kan jeg ta med bilen til et hvilket som helst merkeverksted, uten problemer, men når nybilgarantien er utløpt, og selv om selger har gitt en egen garanti, vil ikke det skape trøbbel med et annet verksted på et annet sted i landet? Vil ikke dette si at mangelen ikke kan utbedres? Hvis selger tilbyr to års bruktbilgaranti, vil det kunne regnes som at mangelen har blitt utbedret? Er det egentlig noen forskjell på nybilgaranti og bruktbilgaranti generelt sett? Siden forhandler ikke vil utgi noen garantipapirer så har jeg ikke noe konkret å se på, og jeg vet ikke om jeg klarer å stole 100% på det de eventuelt forteller om garantien. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Du bør vel egentlig ta deg en prat med forbrukerrådet. 1 Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Har snakket med de tidligere også, men det har vel dukket opp nye punkter siden den gang, og da ble det heller ikke diskutert så mye rundt heving av kjøp, da det ikke var like aktuelt på daværende tidspunkt. Egentlig så skal jeg kunne alt dette, men med en gang risikoen ble litt større, og det var x antall tusen av min mors egne penger som stod på spill så ble jeg vaklende og usikker. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Da har jeg snakket med to personer hos Forbrukerrådet, og er ikke noe klokere. Person 1 sier seg enig med meg, og anser dette som en mangel, og at det er en type mangel som kan gi rett til å heve kjøpet. Person 2 sier at det er en mangel, under tvil, men at det ikke er en mangel som gir rett til å heve kjøpet. Da får jeg bare forsøke å gå litt høyere opp i systemet hos forhandleren, og se hva jeg får til svar der. Endret 7. mars 2012 av azetlitz Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Det første du bør finne ut av er vilkårene til Subarus 5 års nybilgaranti. De vilkårene bør du kunne få skriftlig fra enten Subaru importøren eller fra en annen Subaru forhandler. Hvis nødvendig får du antyde at du vurderer å kjøpe en ny Subaru og at denne nybilgarantien er noe som kan avgjøre hvilket bilmerke du vil kjøpe. Hvis selger tilbyr to års bruktbilgaranti, vil det kunne regnes som at mangelen har blitt utbedret? Hvis vilkårene er identiske. Det vet du først når har fått tak i nybilgaranti vilkårene, og forhandleren gir deg bruktbilgaranti vilkårene sine. Det er uansett langt tryggere for deg å få forhandleren til å bekrefte at han gir deg Subarus 5 års nybilgaranti fra egen lomme, enn å måtte sammenligne vilkår. Men en ting jeg ikke helt klarer å forstå med garantien er hvordan kan selger gi en garanti som vil ha like vilkår som nybilgarantien, og som også fungerer slik i praksis. Med nybilgaranti kan jeg ta med bilen til et hvilket som helst merkeverksted, uten problemer, men når nybilgarantien er utløpt, og selv om selger har gitt en egen garanti, vil ikke det skape trøbbel med et annet verksted på et annet sted i landet? Det jeg mente var at forhandleren fint kan gi deg en garanti for at han dekker de samme utgiftene som en nybilgaranti fra Subaru ville ha dekket, på samme vilkår, frem til bilen er 5 år gammel. (Det er tross alt "kun" snakk å betale pengene som skal til i det tilfellet det oppstår en situasjon som garantien til Subarus hadde dekket. At forhandleren ikke har lyst til å betale disse pengene hvis det skulle oppstå en garantisituasjon frem til bilen er 5 år gammel er hans problem.) Hvis nå garantien til Subaru sier at garantireparasjoner kan utføres på valgfritt merkeverksted hvor som helst i landet, da får bilforhandleren garantere å ta regningen fra et hvilket som helst merkeverksted for en slik garantireparasjon. Da kan han ikke kreve å få reparere hos seg. Så lenge noen betaler regningen vil jo et hvilket som helst verksted være villig til å reparere en bil. Tilsvarende hvis f.eks nybilgarantien fra Subaru hadde garantert deg leiebil i hele reparasjonsperioden, da må bilforhandleren din garantere å dekke en slik kostnad. Hvis nybilgarantien fra Subaru dekker problemstilling X, som ikke dekkes av reklamasjonsretten, da må bilforhandleren garantere å ta kostnaden for en slik reparasjon. Hvis nybilgarantien fra Subaru garanterer å gi deg en splitter ny bil i enkelte alvorlige feiltilfeller (motorhavari, gjennomrust), da må bilforhandleren garantere å ta en slik kostnad. (Merk at eksemplene mine er nettopp eksempler, jeg vet ikke hva garantien innholder.) At dette gir bilforhandleren en utgift han ikke får dekket fra Subaru er hans problem. Endret 9. mars 2012 av what_no2000 2 Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 9. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2012 Etter en titt i garanti- og serviceheftet har det dukket opp et par spørsmål. Noen er litt generelle, og ikke nødvendigvis relevante for denne saken, men jeg er alikevel nysgjerrig. Jeg har ikke kjøpt bil selv siden 1998, og har aldri eid en bil som har vært så ny at den fortsatt har hatt garanti, derfor har jeg lite peiling og erfaring med slikt. "Garantien bortfaller når / omfatter ikke 1) Skade som oppstår etter at serviceintervaller ikke er fulgt i samsvar med bestemmelsene i del 4 i dette Garanti & Serviceheftet." Vil ny eier bli skadelidende om tidligere eier ikke har fulgt serviceintervallene? På denne bilen er service før levering, samt årlige servicer etter 12 og 24 måneder utført, men ikke etter 36 måneder. Servicene etter 12 og 24 måneder er også utført henholdsvis 5000 og 10000 km etter kjørelengden listet opp i serviceintervallene. Jeg regner med at garantien da vil/kan bortfalle grunnet dette? Det er også 12 års garanti på gjennomrusting på bilen, og ett av kravene for den garantien er at bilen blir gjort tilgjengelig for karosserisjekk hvert år. Dette er heller ikke gjennomført etter de to første årene, og dermed bortfaller denne garantien, i følge vilkårene. Skal/bør selger opplyse om bortfalte garantier på grunn av at tidligere eier ikke har gjennomført servicer, eller er dette opp til kjøper å finne ut av selv? I heftet står det også: "6. HVORDAN GJØRE GARANTIEN GYLDIG Garantien gjøres gyldig når en autorisert SUBARU forhandler fyller inn nødvendig informasjon om bilen, stempler og signerer i Garanti & Serviceheftet." Dersom dette ikke er gjort, vil det da være så enkelt som at garantien ikke er gyldig på bilen? Det står jo faktisk så i garantivilkårene, men fungerer det slik også? Selger bør jo være ansvarlig for at dette blir utfylt, og det kan vel ikke være så enkelt for de å "miste" sine plikter? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Vil ny eier bli skadelidende om tidligere eier ikke har fulgt serviceintervallene? Garantien følger bilen, og da garanti er noe selger/produsent frivillig gir er det ingen krav til vilkårene. Så her kan produsent uten problem si at serviceintervallene skal følges, ellers bortfaller garantien. Så ja, om serviceintervallene ikke er fulgt så bortfaller garantien, også for ny eier. Det er også 12 års garanti på gjennomrusting på bilen, og ett av kravene for den garantien er at bilen blir gjort tilgjengelig for karosserisjekk hvert år. Dette er heller ikke gjennomført etter de to første årene, og dermed bortfaller denne garantien, i følge vilkårene. Samme her. Skal/bør selger opplyse om bortfalte garantier på grunn av at tidligere eier ikke har gjennomført servicer, eller er dette opp til kjøper å finne ut av selv? Selger skal naturligvis opplyse om feil og mangler som vedkommende kjenner til eller burde visst om. Men kjøper har også en undersøkelsesplikt, og dette er informasjon som er lett tilgjengelig i servicehefte. Om dette da ikke er undersøkt når kjøper hadde tjangs så har kjøper forsømt sin undersøkelsesplikt og kan dermed ikke rette noen krav til selger rundt dette. Dersom dette ikke er gjort, vil det da være så enkelt som at garantien ikke er gyldig på bilen? Det står jo faktisk så i garantivilkårene, men fungerer det slik også? Selger bør jo være ansvarlig for at dette blir utfylt, og det kan vel ikke være så enkelt for de å "miste" sine plikter? Autoriserte verksted skal fylle ut servicehefte. Min erfaring er at dette også blir gjort når bilen er inne til intervallservicer, og så lenge bilen faktisk har garanti og/eller eier ber om det. Om bilen har vært på service uten at heftet er fylt ut bør derimot en kvittering for utført service være bevis godt nok. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Skal/bør selger opplyse om bortfalte garantier på grunn av at tidligere eier ikke har gjennomført servicer, eller er dette opp til kjøper å finne ut av selv? Selger skal naturligvis opplyse om feil og mangler som vedkommende kjenner til eller burde visst om. Men kjøper har også en undersøkelsesplikt, og dette er informasjon som er lett tilgjengelig i servicehefte. Om dette da ikke er undersøkt når kjøper hadde tjangs så har kjøper forsømt sin undersøkelsesplikt og kan dermed ikke rette noen krav til selger rundt dette. La meg forsøke å utdype litt basert på trådstarters situasjon. Anta at du kjøper en bruktbil som er gjennomrustet på undersiden. Tenk deg følgende tre situasjoner: Selger vet ikke om rusten og sier: "Jeg kjenner ikke til at det er rust på bilen." Alternativt at det ikke sies noe om rust. Selger vet om rusten men sier ingenting om det. Selger vet ikke om rusten og sier: "Bilen er rustfri (på undersiden)." Dette er tre forskjellige situasjoner: I det første tilfellet har selger gitt opplysinger om alle de feil han kjenner til, og vi er i det klassiske tilfelle rundt skjulte feil og mangler. I dette tilfellet finnes det mange muligheter for selger å avtale seg bort fra å ta ansvar for feilen ("solgt som den er"), videre gir kjøpsloven (som gjelder for salg mellom private) ikke nødvendigvis automatisk selger ansvaret for feilen. Videre gjelder kjøpers undersøkelsesplikt av tingen ved privatkjøp. I det andre tilfellet så har selger unnlatt å opplyse om en kjente vesentlig feil. Forbrukerkjøpsloven § 16b sier at det er en mangel, og § 17b sier at selger ikke kan avtale seg bort fra en slik mangel ("solgt som den er"). Kjøpsloven § 19 punkt 1b sier det samme. I det siste tilfellet har ikke selger løyet, men han har likevel gitt feilaktige opplysinger om bilen. Forbrukerkjøpsloven 16c sier at det er en mangel, og § 17b sier at selger ikke kan avtale seg bort fra en slik mangel ("solgt som den er"). Kjøpsloven § 18. punkt 2, og § 19 punkt 1a sier det samme. Hvis vi oversetter disse tre situasjonene til et bruktbilsalg av en bil med 5 års nybilgaranti, der nybilgarantien ikke lenger gjelder fordi tidligere eier ikke har fulgt opp kravene til garantien, så får vi disse tre tilfellene: Selger sier "Bilen ble kjøpt ny med 5 års nybilgaranti, jeg kjenner ikke til noen grunn for at den ikke skal gjelde også deg.", alternativt at han også sier "...men jeg har aldri satt meg inn i garantireglene, her er vilkårene". Klassisk skjult mangel. Merk at selger ikke sier at bilen har garanti nå. Selger vet at bruktbilens nybilgaranti ikke gjelder lenger, men han sier ingenting om det. Kjent feil, men det er ikke gitt at det er en vesentlig feil. Selger sier: "Denne bruktbilen har 5 års nybilgaranti (og du er dekket av den i de neste 2 år)." Feilaktig opplysning. I alle tre tilfeller vil leverandørens nybilgaranti ikke lenger gjelde. Det første tilfellet er som sagt en klassisk skjult feil. Om det er en mangel eller ikke avhenger av hva som er avtalt, nøyaktig hva som er sagt, osv. Det andre tilfellet er en kjent feil (enten vesentlig eller ikke), hvis den er vesentlig er det en mangel. I det siste tilfellet har selger sagt at bilen fortsatt har en nybilgaranti og brukt det som et salgsargument. I så fall er det en mangelen (ref Forbrukerkjøpsloven 16c og Kjøpsloven § 18. punkt 2) hvis bilen ikke lenger har en slik garanti, uavhengig om bilen aldri har hatt en 5 års nybilgaranti eller om garantien har bortfalt pga tidligere eiere ikke har oppfylt sine forpliktelser. Dette tilfellet tilsvarer trådstarters situasjon. Linker: Forbrukerkjøpsloven (gjelder for trådstarter siden bilen er kjøpt fra forhandler): http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html Endret 9. mars 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Beklager. Eg trodde bilen var kjøpt av en privatperson i siste ledd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå