Gå til innhold

Prosessor til gaming og videoopptak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til en viss grad ja, men her er lagring og skjermkort kritisk. Det viktigste er at spillet ligger på en annen fysisk disk enn der videoen lagres.

Takk det var et godt tips :D

Hvilken socket?

ASUS P8Z68-V/GEN3, Socket-1155, ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, EFI

Lenke til kommentar

Til en viss grad ja, men her er lagring og skjermkort kritisk. Det viktigste er at spillet ligger på en annen fysisk disk enn der videoen lagres.

Takk det var et godt tips :D

Hvilken socket?

ASUS P8Z68-V/GEN3, Socket-1155, ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, EFI

Som phlake skriver, sørg for at opptaket lagres på en annen disk. Du vil nok også kunne få en del bedre fps med en 2600k vs 2500k. Hyperthreading vil gi en del mer ytelse i nyere spill så lenge de er laget for og utnytte med enn 4 kjerner (noe de fleste store spill om dagen er)

Lenke til kommentar

Hyperthreading vil gi en del mer ytelse i nyere spill så lenge de er laget for og utnytte med enn 4 kjerner (noe de fleste store spill om dagen er)

Må bare ta deg på denne:

Hyperthreading kan gi ekstra ytelse, men i de fleste tilfeller vil du være begrenset av skjermkortet lenge før dette trer inn. Selv ikke mitt overklokkede 7970 på 1920x1080 blir begrenset av CPU-ytelsen om jeg skrur av Hyperthreading med mindre jeg spiller Shogun 2 eller BF3 (med senkede innstillinger så jeg kommer opp i 90+ fps konstant), Hyperthreading pleier heller ikke gi meg en merkbart bedre opplevelse i spill.

Ta en kikk på denne testen der en bruker har kjørt en i3-550 mot en i7-2600k med begge på 4.3GHz:

http://www.overclock.net/t/1134237/review-i3-550-4-3ghz-vs-i7-2600-4-3ghz-in-games/0_30

En annen ting å nevne er at de færreste nye spill har nytte av mer enn to kjerner i dag. Tom's Hardware testet dette, her er to punkter:

•  
  • FX-8150 hadde lik ytelse som FX-4100.
  • G860 (2 kjerner @ 2.7GHz uten HTT) endte opp med marginalt mindre ytelse enn i3-2100 (2 kjerner @ 3.1 GHz + HTT) til tross for 400MHz ekstra og Hyperthreading.

Kort sagt: for spill generelt kan du gi rimelig F*** i Hyperthreading og mange kjerner. Selv BF3 mistenker jeg å være oftest begrenset av enkelttrådet ytelse, i heftige situasjoner var ikke forskjellen større enn jeg kunne tilsi problemer med å måle konsekvent.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hyperthreading vil gi en del mer ytelse i nyere spill så lenge de er laget for og utnytte med enn 4 kjerner (noe de fleste store spill om dagen er)

Må bare ta deg på denne:

Hyperthreading kan gi ekstra ytelse, men i de fleste tilfeller vil du være begrenset av skjermkortet lenge før dette trer inn. Selv ikke mitt overklokkede 7970 på 1920x1080 blir begrenset av CPU-ytelsen om jeg skrur av Hyperthreading med mindre jeg spiller Shogun 2 eller BF3 (med senkede innstillinger så jeg kommer opp i 90+ fps konstant), Hyperthreading pleier heller ikke gi meg en merkbart bedre opplevelse i spill.

Ta en kikk på denne testen der en bruker har kjørt en i3-550 mot en i7-2600k med begge på 4.3GHz:

http://www.overclock.net/t/1134237/review-i3-550-4-3ghz-vs-i7-2600-4-3ghz-in-games/0_30

En annen ting å nevne er at de færreste nye spill har nytte av mer enn to kjerner i dag. Tom's Hardware testet dette, her er to punkter:

•  
  • FX-8150 hadde lik ytelse som FX-4100.
  • G860 (2 kjerner @ 2.7GHz uten HTT) endte opp med marginalt mindre ytelse enn i3-2100 (2 kjerner @ 3.1 GHz + HTT) til tross for 400MHz ekstra og Hyperthreading.

Kort sagt: for spill generelt kan du gi rimelig F*** i Hyperthreading og mange kjerner. Selv BF3 mistenker jeg å være oftest begrenset av enkelttrådet ytelse, i heftige situasjoner var ikke forskjellen større enn jeg kunne tilsi problemer med å måle konsekvent.

Glemte helt at folk flest ser en cap pga skjermkort og ikke CPU, har de siste årene utelukkende kjørt SLI/CF /Først 2x 460 så 2x570 og nå 3x6970 så er vant til at den minste økningen i cpu (clock eller HT etc) gir resultater i form av økt FPS.

Det som jeg finner merkelig er at i tester så har det vist at BF3 bruker 4 eller flere kjerner når det har de tillgjengelig, men at det ikke gir noe økt ytelse.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har ikke fått somlet meg til å bestilt ennå, men tenkte å gjøre det nå i kveld. I mellomtiden har 3770K dukket opp. Er det verdt å legge på noen kroner, og hvilket hovedkort med Z77 vil da være det beste, og vil Noctua NH-D14 fortsatt være riktig kjøler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...