Gå til innhold

Et par spørsmål


Remlow

Anbefalte innlegg

1.Kan man kjøre som man vil på privat område, eller må man følge trafikkreglene eller vegtrafikloven?

Det er jo flere baner der vegtrafikkloven ikke blir fulgt. Må man søke om unntak?

2.I hvilke tilfeller skal rød trekant henges opp bak?

3.Hva er de forskjellen på enkelt og dobbel gul sperrelinje?

4.Er trafikkforsikring og ansvarsforsikring det samme ?

5.Er vognskadeforsikring full eller delkasko?

6. Noen som kan forklare hva som menes med bilens aksler(hva det er, og hvor mange bilen har)?

7.Hva menes med skilt 320(Aksellastgrense) og 322(boggilastgrense)?

8.Er parkeringslysene bare foran eller kan det være bak også?

Når skal dette benyttes og hvordan skrur du dem på.

8.Må bilenes lamper (frontlys,blinklys, baklys) bytte på eget verksted eller kan dette gjøres selv?

9. Hvis en bil har gyldige oblater for 2012, kan jeg da være sikker på at bilen er i forskriftmessig stand(alt av nødvendige avgifter er betalt)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Kan man kjøre som man vil på privat område, eller må man følge trafikkreglene eller vegtrafikloven?

 

Vegtrafikkloven gjelder i utgangspunktet all trafikk med motorvogn, jfr. vegtrafikkloven § 1. Trafikkreglene gjelder all trafikk på "veg", jfr. trafikkreglene § 2. Veg er definert i trafikkreglene § 1 som: "Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel."

 

Utenfor veg som er åpen for alminnelig ferdsel gjelder særlige trafikkregler, fastsatt i denne forskriften.

 

Det er jo flere baner der vegtrafikkloven ikke blir fulgt. Må man søke om unntak?

 

Man søker politiet om tillatelse, jfr. vegtrafikkloven § 6 sjette ledd.

 

2.I hvilke tilfeller skal rød trekant henges opp bak?

 

"Henges opp bak"? I visse tilfeller har du plikt til å merke av når du frakter gods (se kjøretøybruksforskriften § 3-4), men jeg har ennå til gode å høre om tilfeller der man skal henge den røde varseltrekanten bak på bilen.

 

3.Hva er de forskjellen på enkelt og dobbel gul sperrelinje?

Det er ingen forskjell, dobbel gul sperrelinje brukes for å skape sammenheng når det tidligere eller senere på veien kommer kombinert sperre/kjørefelt, sperre/varsel, eller kjørefelt/varsel.

4.Er trafikkforsikring og ansvarsforsikring det samme ?

Hva forsikringsselskapene kaller forsikringen sin kan variere, men alle trafikkforsikringer (der man forsikrer en bil) skal inneholde ansvarsforsikring, jfr. bilansvarslova § 15.

5.Er vognskadeforsikring full eller delkasko?

Det beror på forsikringsselskapet.

6. Noen som kan forklare hva som menes med bilens aksler(hva det er, og hvor mange bilen har)?

 

Slik vegtrafikklovgivningen benytter begrepet har en bil to aksler -- forhjul og bakhjul. En for hvert hjulpar.

 

Se kjøretøyforskriften § 2-6 nr 15 flg.

 

7.Hva menes med skilt 320(Aksellastgrense) og 322(boggilastgrense)?

 

Disse skiltene sier noe om hvor mye kjøretøyet kan belaste veien. Skilt 320 med tekst 3 tonn betyr at én aksel ikke kan belaste veien med mer enn 3 tonn (men merk at kjøretøyforskriften § 2-6 nr 15 fastslår at hvis de akslene som ligger lengst fra hverandre ikke ligger mer enn 1,2 meter fra hverandre skal man regne sammen alle akslenes vekt). I tillegg betyr skiltet boggilastgrense (som er 1,5 ganger den skiltede aksellastgrensen) og trippelboggilastgrense (som er 2 ganger skiltet aksellastgrense).

 

Boggi er en spesiell akselkonstruksjon som fordeler vekt mellom flere aksler (eller på annen måte lar den ene akselen avlastes). Du ser den typisk på vogntoghengere -- to par hjul bakerst på hengeren. Der det er tre par hjul kalles det trippelboggi. Boggilastgrense er aksellastgrense men bare aktuell for motorvogn med boggi.

 

Se kjøretøyforskriften § 2-6 nr 15 - 28 og skiltforskriften.

 

8.Er parkeringslysene bare foran eller kan det være bak også?

 

Parkeringslys er bare foran. Bilens baklys skal ifølge kjøretøyforskriften § 28-1 være koblet slik at de lyser når parkeringslyktene lyser. Det er derfor ikke nødvendig med egne parkeringslys bak.

 

Når skal dette benyttes og hvordan skrur du dem på.

 

Parkeringslys skal benyttes når bilen er stanset eller parkert hvis det er nødvendig for at bilen skal synes for andre trafikanter, jfr. trafikkreglene § 15. Dette betyr ikke at du trenger ha parkeringslys på i egen garasje, eller på parkeringsplass -- parkeringslys er hvis du skal parkere på et sted der andre trafikanter ikke vil forvente at noen parkerer.

 

Parkeringslys slås som regel på ved hjelp av samme bryter som du bruker for å veksle mellom kjørelys og nærlys.

 

8.Må bilenes lamper (frontlys,blinklys, baklys) bytte på eget verksted eller kan dette gjøres selv?

 

Pærer kan du bytte selv. Lamper kan du også stort sett bytte selv, men siden det er visse krav til hvordan lamper skal lyse (de skal ikke lyse inn i fjeset på motgående kjøretøy) bør du i det minste ta en tur innom verksted for å få dem justert ordentlig.

 

9. Hvis en bil har gyldige oblater for 2012, kan jeg da være sikker på at bilen er i forskriftmessig stand(alt av nødvendige avgifter er betalt)?

 

Gyldige oblater for 2012 betyr bare at bilen var i forskriftsmessig stand og at avgifter var betalt på tidspunktet oblatene ble utstedt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Takk!

 

"Henges opp bak"? I visse tilfeller har du plikt til å merke av når du frakter gods (se kjøretøybruksforskriften § 3-4), men jeg har ennå til gode å høre om tilfeller der man skal henge den røde varseltrekanten bak på bilen.

 

Det var et spørsmål jeg fikk på teoriprøven, hva den skal henges opp bakpå. Svaralternativene var trailer,tilhenger,buss og den siste husker jeg ikke. Hva er rett?

Lenke til kommentar

Det var et spørsmål jeg fikk på teoriprøven, hva den skal henges opp bakpå. Svaralternativene var trailer,tilhenger,buss og den siste husker jeg ikke. Hva er rett?

Tilhengere (og ingen andre kjøretøy) skal ha trekantet refleks bak, men det har ingenting med varseltrekanten (som krikkert tenker på/antyder) å gjøre.

 

Saktegående (under 40) kjøretøy skal ha en "varseltrekant" med avkuttede hjørner.

Lenke til kommentar

Tok teorien idag og fikk 8 feil.

 

 

1.Er det lov å bruke høyre fila for å kjøre forbi noen som ligger i venstre fil?

 

 

2.Du kræsjer i en bil som står parkert og eier er ikke til stede.

Hvem skal kontaktes?

A) Statens Vegvesen

B) Forsikringsselskapet

C) Politiet

og siste husker jeg ikke.

 

3.Hva er riktig om bilens lydhorn(tuting).

A) Det brukes for å varsle fare

B) Det er ulovlig å bruke i mørket

husker ikke c og d, men de var veldig usannsynlige.

 

4. Hva er riktig for dette skiltet (sone skilt med gatetun 540)

A) Det betyr at det er envegskjørt

B) Du kan maks kjøre i 30 km/t

C) Parkeringsplasser er merket opp

D) Innkjøring forbudt

 

5.Hvilket område dekker sone fartgrensen og når blir den opphevet?

 

6.Hvordan skal lasten sikres(snakk om last på taket og som stikker ut regner jeg med)?

 

A) Last som stikker ut mer enn én meter skal merkes med rødt lys

B)Lasten skal merkes med hvitt lys

C)lasten skal merkes med varseltrekant

D)Lasten trenger ikke merkes så lenge den er ordentlig festet.

 

7.Er det pålagt å stoppe ved vikeplikt linje(trekantede linjen) , når det er linje og vikeplikt skilt?

 

8.Bilde spørsmål

Endret av Remlow
Lenke til kommentar

Ingen av de alternativene var spesielt gode i mine øyne. Alternativ 4 utgår i alle fall, der står man selv inne i lastebilens blindsone uten at han ser deg. Alternativene 1,2 og 3 er mer eller mindre like gode/dårlige. Hjelperen bør ha oversikt over begge hengerens bakre hjørner, særlig det i "yttersving" som sjåføren ikke lenger kan se i venstre speil når hengeren begynner å svinge (spesielt viktig der det er trangt), og samtidig alt i blindsonen bak den. Mitt valg ville vært lenger bak bilen, enten rett over eller under ordene "bilen står" og "hvit sperre..", slik at sjåføren ser meg i enten venstre eller høyre speil. Naturligvis må man også flytte seg etterhvert som bilen svinger, så man fortsatt a) har oversikt, og b) er synlig selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

1.Er det lov å bruke høyre fila for å kjøre forbi noen som ligger i venstre fil?

- Ja

2.Du kræsjer i en bil som står parkert og eier er ikke til stede. Hvem skal kontaktes?

- Av alternativene du lister, er vel politiet riktig.

3. Hva er riktig om bilens lydhorn(tuting).

- Varsle fare

4. Hva er riktig for dette skiltet (sone skilt med gatetun 540)

- Usikker på denne, da reglene sier "gangfart". Om dette er max 30km/t, så er dette riktig.

5.Hvilket område dekker sone fartgrensen og når blir den opphevet?

- Gjelder vel til det blir opphevet at et "Slutt på sone"-skilt, avhenging av sone-type antar jeg.

6.Hvordan skal lasten sikres(snakk om last på taket og som stikker ut regner jeg med)?

- For meg er ingen riktige, men om det med varseltrekant menes signaltrekant bak på lasten, så ville jeg gått for denne

7.Er det pålagt å stoppe ved vikeplikt linje(trekantede linjen) , når det er linje og vikeplikt skilt?

- Nei

 

3.Hva er de forskjellen på enkelt og dobbel gul sperrelinje?

Det er ingen forskjell, dobbel gul sperrelinje brukes for å skape sammenheng når det tidligere eller senere på veien kommer kombinert sperre/kjørefelt, sperre/varsel, eller kjørefelt/varsel.

 

Gul sperrelinje skiller som oftest på kjørefelt, mens dobbel gul sperrelinje angir skille mellom kjørefelt hvor kjøreretning kan varieres.

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

1.Er det lov å bruke høyre fila for å kjøre forbi noen som ligger i venstre fil?

- Ja

Nei, ikke generellt. Bare når du faller innunder ett av unntakene i trafikkreglenes paragraf 12.1, eller om du kjører sykkel.

 

4. Hva er riktig for dette skiltet (sone skilt med gatetun 540)

- Usikker på denne, da reglene sier "gangfart". Om dette er max 30km/t, så er dette riktig.

30 km/t høres veldig drøyt ut. gangfart er 5-10 km/h. Synes ingen av svarene er riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1.Er det lov å bruke høyre fila for å kjøre forbi noen som ligger i venstre fil?

- Ja

Nei, ikke generellt. Bare når du faller innunder ett av unntakene i trafikkreglenes paragraf 12.1, eller om du kjører sykkel.

 

Tja..om jeg kjører i 70 km/t og ligger i venstre fil i 80-sone, bryter du ingen regler vel å kjøre forbi meg på høyre side..dette står det ingenting i paragraf 12 om, men er allikavel ingen brudd på reglene..slalomkjøring derimot :)

Lenke til kommentar

 

Tja..om jeg kjører i 70 km/t og ligger i venstre fil i 80-sone, bryter du ingen regler vel å kjøre forbi meg på høyre side..dette står det ingenting i paragraf 12 om, men er allikavel ingen brudd på reglene.

Hvordan kommer du til den konklusjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er korrekt. Trafikkreglene § 12 sier:

 

§ 12. Forbikjøring

 

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

 

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Skal fyren til venstre svinge til venstre? Nei. Er han sporvogn? Nei. Er det tett trafikk i alle felt, og kjøretøyene kjører i hastighet bestemt av kjøretøyet foran? Nei. Kjører du i felt forbeholdt deg? Nei. Da bryter du trafikkreglene ved å kjøre forbi på høyre side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi han i høyre kjører i 80 kmt som er fartsgrensa, mener du han i høyre felt skal bremse ned for å ikke passere han som kjører for sakte i venstre felt?

Ja, med mindre:

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Å passere et kjøretøy på høyre side er en forbikjøring, selv når man ikke skifter felt fra venstre til høyre og tilbake til venstre igjen. §12c og d sier (indirekte) veldig klart at kjøretøy i et felt ikke kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt med mindre det er slik tett trafikk som nevnt, eller høyre felt er forbeholdt bestemte trafikanter (kollektivfelt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...