Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svimmel og svimete over lang tid, noen ideer?

herzeleid

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har de siste fire månedene opplevd at synet blir "sløvere", i mangel av noe bedre ord, og at jeg føler meg tregere i hodet. Jeg ser fortsatt veldig godt, men jeg sitter med litt samme følelsen som man gjør når man er veldig trøtt. Veldig vanskelig å forklare mer nøye egentlig. Det føles også som om hodet jobber litt saktere enn tidligere. Jeg har hatt sjeldne migreneanfall(i allefall antatt migrene) siden trettenårsalderen som har blitt sjeldnere men ett par ganger også kraftigere med årene. Jeg har vært hos lege med dette og tatt MR og hatt undersøkelse hos øyelege, uten at noe unormalt har blitt funnet. Legen mener derfor at alvorlige feil/skader i hodet som MS, svulster osv. er veldig lite sannsynelig, da MR undersøkelsen ikke viste noe galt. Jeg merker at jeg fort blir engstelig når jeg leser ting symptomene kan tyde på, da man gjerne kan selvdiagnostisere seg med de rareste ting om symptomene er vide nok, så lurer derfor på om noen her har opplevd noe lignende eller har noen formening? Som sagt mener legen de fleste alvorlige ting i hodet skal være utelukket så mine ideer går da mot: stress, stoffbalanse, sirkulasjonsendring(ble foreslått av øyelegen).

Noen forslag om hva det kan være, eventuelt hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått svekket sidesyn? Dvs noe som ligner på tunellsyn?

Kan du stå på en fot og holde balansen uten problemer?

Har du fått problemer med ordforrådet?

Går du på epilepsi medisin?

Sidesynet er normalt og jeg kan fint holde balansen på en fot. Jeg går ikke på noen medisiner i det heletatt. Ordforrådet er det samme men det føles som jeg noen ganger bruker litt lenger tid på å finne de rette ordene, men er snakk om små endringer og ikke noen full stans.

Lenke til kommentar

Mulig det har skjedd noen endringer hos deg isåfall.

Jeg hadde en hjernesvulst som ble fjernet og det eneste jeg egentlig hadde av symptomer var at jeg begynte å rote litt med ordene og kunne repetere plutselig et ord midt i , dvs Tor - Torden , selvsagt nå har jeg fått noen bivirkninger av å fjerne en svulst på 4cm i radius men jeg er i alle fall i live ^_^

Det eneste hintet jeg hadde som kanskje kan ha vært et symptom på at noe var under utvikling var en periode i 2007/ 08 der jeg plutselig fikk en uforklarlig høy hjertefrekvens. Den gikk gradvis over men var til sykehus et par ganger og undersøkte dette grundig der de ikke fant noe.

Uansett så tror jeg ikke du skal fokusere på at det er noe galt med hjernen din, i mange tilfeller kan det faktisk føre til at vondt blir verre. Du bør være var og følge litt med , men slutt å bekymre deg direkte for dette. Når du begynner å slappe av og har det bra og fortatt har problemer bør du nok se om du kan finne ut hva som forårsaker det.

Lenke til kommentar

Mulig det har skjedd noen endringer hos deg isåfall.

Jeg hadde en hjernesvulst som ble fjernet og det eneste jeg egentlig hadde av symptomer var at jeg begynte å rote litt med ordene og kunne repetere plutselig et ord midt i , dvs Tor - Torden , selvsagt nå har jeg fått noen bivirkninger av å fjerne en svulst på 4cm i radius men jeg er i alle fall i live ^_^

Det eneste hintet jeg hadde som kanskje kan ha vært et symptom på at noe var under utvikling var en periode i 2007/ 08 der jeg plutselig fikk en uforklarlig høy hjertefrekvens. Den gikk gradvis over men var til sykehus et par ganger og undersøkte dette grundig der de ikke fant noe.

Uansett så tror jeg ikke du skal fokusere på at det er noe galt med hjernen din, i mange tilfeller kan det faktisk føre til at vondt blir verre. Du bør være var og følge litt med , men slutt å bekymre deg direkte for dette. Når du begynner å slappe av og har det bra og fortatt har problemer bør du nok se om du kan finne ut hva som forårsaker det.

Takk for ditt synspunkt. Tror det ligger mye i det at man forsterker problemene ved å fokusere på dem. Særlig i og med at testene ikke finner noe galt hos meg og det kan virke som det er noe stressrelatert vil jeg tro at å bekymre seg bare bidrar til mer stress og dermed blir det selvforsterkende. Jeg har fått henvisning til nevrolog, mye for å få klasifisert migrenen, men ser egentlig ikke for meg at han kommer til å finne ut så mye mer med tanke på prøveresultatene. Da får jeg nesten bare håpe og tro at det er noe som går over.

Lenke til kommentar

Absolutt.

Jo mindre du tenker på det og jo mer du slapper av, jo mer øker sannsynligheten for at det indre "stresset" forsvinner av seg selv.

Viser det seg at det dukker opp problemer når du slapper av 100% så er det jo kjekt å gå litt grundigere til saks om det er mulig.

Kan forresten være noe du spiser eller drikker også som forårsaker problemene du beskriver så prøv gjerne å rense deg selv litt , vannkvaliteten her i landet varierer faktisk en god del og jeg bruker i alle fall å anbefale at man renser vannet med et kullfilter eller koker det til nød om man tror det kan være noen problemer med det , spesielt om man skal drikke litt ekstra for å rense opp så er det greit at det er så rent som mulig.

Lenke til kommentar

Absolutt.

Jo mindre du tenker på det og jo mer du slapper av, jo mer øker sannsynligheten for at det indre "stresset" forsvinner av seg selv.

Viser det seg at det dukker opp problemer når du slapper av 100% så er det jo kjekt å gå litt grundigere til saks om det er mulig.

Kan forresten være noe du spiser eller drikker også som forårsaker problemene du beskriver så prøv gjerne å rense deg selv litt , vannkvaliteten her i landet varierer faktisk en god del og jeg bruker i alle fall å anbefale at man renser vannet med et kullfilter eller koker det til nød om man tror det kan være noen problemer med det , spesielt om man skal drikke litt ekstra for å rense opp så er det greit at det er så rent som mulig.

Ja det er jo mye som kan gi slike symptomer. Som du sier ting man har spist eller drukket osv. Har lekt med tanken på balansenernvne i ørene og om kroppen ikke tar opp veske så bra som den bør når jeg drikker vann. Ellers så begynte jo dette i slutten av en veldig hektisk periode, men også i sammenheng med migrene så føler liksom at det kan være alt mulig. Men, som sagt, så mener legen at MRundersøkelsen mer eller mindre "frikjenner" hodet, så min utfordring blir da å ta til meg det og tro på det. Ikke like lett bestandig :p

Lenke til kommentar

MRundersøkelsen mer eller mindre "frikjenner" hodet, så min utfordring blir da å ta til meg det og tro på det. Ikke like lett bestandig :p

Be i alle fall om at MR'en blir sendt til en annen spesialist og at den blir revurdert.

Om du får kopi selv enda bedre, da kan du eventuelt sende den til en spesialist om du fortsatt er i tvil.

Min spesialist på Sant Olavs er Professor Geirmund Unsgård

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

MRundersøkelsen mer eller mindre "frikjenner" hodet, så min utfordring blir da å ta til meg det og tro på det. Ikke like lett bestandig :p

Be i alle fall om at MR'en blir sendt til en annen spesialist og at den blir revurdert.

Om du får kopi selv enda bedre, da kan du eventuelt sende den til en spesialist om du fortsatt er i tvil.

Min spesialist på Sant Olavs er Professor Geirmund Unsgård

Takk for tipesene og din historie. Skal prøve å ikke tenke på det og håper det vil hjelpe å tenke positivt. Som sagt er det lett å tenke det værste og jeg tar meg selv ofte i å tenke at det må være det mest alvorlige, selv om legen sier dette ikke er tilfelle. Personlig har jeg tro på at det vil bli bedre mot sommeren, da jeg kommer til å skifte til en mer rolig og behagelig livsstil. Jobb og livsførsel har den siste tiden vært temmelig slitsom og krevende så skal ikke se bortifra at det går over med tiden. Men som du sier, om det ikke gir seg når jeg får roet ned må jeg i allefall følge det opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...