N o r e n g Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Jeg har spilt på PC i mange år nå, ikke fordi jeg vil men fordi jeg må. Jeg tørr tippe at mange vil droppe Windows for Steam OS. Og kjøre en kombinasjon med tradisjonell mus & tastatur og med denne nye kontrolleren som virker presis nok (gjenstår å se selvfølgelig) til å tilogmed tilfredsstille dem fleste mus brukerne der ute.Hvis du har spilt på PC fordi du "må" tror jeg ikke du er kvalifisert til å komme med noe fornuftig utsagn angående hva en typisk PC-gamer prioriterer eller ikke. Det tok meg 5 sekunder i videoen før jeg ble skuffet og forsto at Valves nye gamepad er alt for upresis for å tilfredsstille mine krav som gamer, at du kommer med en påstand at dette burde være nok for å tilfredsstille de fleste PC-gamere (sammen med den forrige påstanden) gjør at jeg har svært vanskelig for å anse deg som en typisk PC-gamer. Jeg ser heller ingen grunn til å gå over fra Windows til SteamOS og miste tilgang til 90% av spillbiblioteket mitt bare fordi SteamOS er Linux-basert, og jeg tror en stor andel av PC-gamere tenker akkurat det samme. Jeg tror mange ikke er så interisert i "resten av PC opplevelsen" for å være helt ærlig. Det får en gjort med mobiltelefon,nettbrett,laptopp eller en stasjonær arbeids maskin.Mobiltelefoner og nettbrett er primært for konsum av media, ikke skaping, laptoper kan gjøre stort sett alt en stasjonær kan utenom grafikk og lagring. Hvis du virkelig trenger en stasjonær PC med muskler og også spiller på PC gir det ingen mening å kjøpe en Steambox til 8-12K for å spille på når du kan kjøpe et Nvidia-skjermkort og en Nvidia SHIELD til halve prisen og få samme funksjonalitet, spesielt ettersom en Steam Machine også vil kreve at du har en stasjonær med Windows i huset om du har tenkt å spille Windows-only-spill. Når det kommer til konsoll spillere så tror jeg det er mer det at dem ikke vil ta ibruk mus & tastatur og at dem vil spille på et TV som er greia. Dette er ting som en kan gjøre idag med en PC men det er noe som virker komplisert og tungvint for dem som måtte vite dette...samt at det ikke er et grensesnitt som er fokusert på spill etc.De som spiller på konsoll ønsker en mindre komplisert opplevelse, de bryr seg ikke nok om grafikk og/eller mus+tastatur til å ta seg bryet med PC-gaming. Det er en slags myte om at konsoll eiere ikke bryr seg om grafikk. Dette er feil...det ser en jo klart i den evige krangelen som har vært siden tidenes morgen om hvilke versjon av et spill som ser bedre ut. Og like klart denne kommende generasjon av konsoller. Jeg tror at konsoll spillere er like dedikerte som PC spillere ved at dem investerer mye tid og penger på sin hobby. Hvor det har tidligere vært Windows og mus & tastatur og en hardware jungel som har skremt dem bort. Så tror jeg at diverse Steam Machines kan snu dette.De som spiller på konsoll bryr seg om grafikk, men ikke nok til at de klarer å forsvare kostnaden av en PC og/eller takle den økte kompleksiteten til en PC, de bryr seg mindre om grafikk enn en PC-spiller. Steam OS, kontrolleren og en maskin designet for å plasseres i en stue tror og håper jeg vil virke så enkelt at en Steam Machine kan bli et alternativ eller et tillegg til en tradisjonell konsoll eller Windows basert PC for mange som er glad i spill..Hva i alle dager er enkelt med Steam OS? For det første er det Linux, og Linux er totalt ukjent for 99% av befolkningen. For det andre må du ha en Windows-maskin i huset om du ønsker å spille spill som ikke er portet til Linux enda. Det skal ikke mye til å overgå hva som er i XBO eller PS4 og en Steam Machine vil til enhver tid ha muligheten til å være ekstremt overlegen dagens og den kommende konsoll generasjonen. Hvor en før måtte sitte med grafikk som begynner å vise sin alder så kan en nå nappe ut et kort og få en oppdatert spill opplevelse.Du er klar over at PS4s innmat tilsvarer maskinvare til 6-7K? For å overgå dette så det virkelig merkes snakker vi om 780 SLI, det er 8000 kr ekstra over "tilsvarende PS4" eller mer enn 10 000 kr ekstra over en PS4, det er mye penger! Det er heller ikke bare bare å nappe ut og sette inn nytt kort: drivere må reinstalleres, spillinnstillinger må omjusteres, og resultatet blir i beste fall tilsvarende forskjellen i BF3 på High mot Ultra. Men det gjenstår å se..jeg håper virkelig Steam OS blir en gedigen suksess. For det vil da uten tvil ta takk i konsoll hverdagen slik vi kjenner det å fille riste det.Jeg har ingen følelser om Steam OS selv, men jeg ser ingen grunn til å tro at det skal virkelig være løsningen på noe som helst, det eneste jeg ser er at GabeN prøver å ta en større del av kaka. Jeg ser i hvert fall ingen grunn til at SteamOS skal true neste-generasjons konsoller, og jeg ler av de som påstår at SteamOS har alt som kreves for å bli en suksess. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Hvis du har spilt på PC fordi du "må" tror jeg ikke du er kvalifisert til å komme med noe fornuftig utsagn angående hva en typisk PC-gamer prioriterer eller ikke. Det tok meg 5 sekunder i videoen før jeg ble skuffet og forsto at Valves nye gamepad er alt for upresis for å tilfredsstille mine krav som gamer, at du kommer med en påstand at dette burde være nok for å tilfredsstille de fleste PC-gamere (sammen med den forrige påstanden) gjør at jeg har svært vanskelig for å anse deg som en typisk PC-gamer.Jeg ser heller ingen grunn til å gå over fra Windows til SteamOS og miste tilgang til 90% av spillbiblioteket mitt bare fordi SteamOS er Linux-basert, og jeg tror en stor andel av PC-gamere tenker akkurat det samme. Har lekt med PC siden jeg som guttunge dro ut Eprom ram brikker i skjermkort for å prøve andre brikker for mer ytelse. Med til tider katastrofale konsekvenser..hehe. 5.25" floppy disker, til dem første lydkortene...så jeg føler meg kvalifisert om jeg får si så selv. Om min kommentar representere dedikerte harcore PC spillere det gjør jeg nok ikke. Ikke nå lenger uansett. Men jeg tror det gjelder for ekstremt mange som spiller på PC. Jeg synes pressisjonen en så med kontrolleren var veldig presis og overlegen hva en får til med en tradisjonell håndkontroller. Når det kommer til mus så vil nok en mus alltid være raskere og mer pressis. Men jeg kan se for meg at denne håndkontrolleren kan være bra nok for veldig veldig mange. Om den er noe behagelig å bruke og om det faktisk er bra nok det vet en jo ikke enda, alt er jo bare spekulasjoner her slik. Dette med å gå ifra Windows til Steam OS og miste mye innhold det er et godt poeng. Utvalget til Steam OS må bli prioritert ifra utviklere før Steam OS virkelig kommer til å blomstre og bli et alternativ for mange. Men om tilbakemeldingene ifra endel store utviklere smitter andre så ser det ut som entusiasmen for å utvikle til Linux og Steam OS er meget stor. Mobiltelefoner og nettbrett er primært for konsum av media, ikke skaping, laptoper kan gjøre stort sett alt en stasjonær kan utenom grafikk og lagring. Hvis du virkelig trenger en stasjonær PC med muskler og også spiller på PC gir det ingen mening å kjøpe en Steambox til 8-12K for å spille på når du kan kjøpe et Nvidia-skjermkort og en Nvidia SHIELD til halve prisen og få samme funksjonalitet, spesielt ettersom en Steam Machine også vil kreve at du har en stasjonær med Windows i huset om du har tenkt å spille Windows-only-spill. Slik jeg opplever det så bruker dem fleste som spiller på PC sin maskin kun til konsum av media.Det vil alltid være dem som gjør mye forskjellig at en tradisjonell løsning med Windows og et eget område for dette er den beste løsningen. Men jeg kan godt se for meg at mange vil velge bort Windows og den typiske store stasjonære maskinen i et dedikert område for en Steam Machine som passer inn i stuen og med fokus på spill. De som spiller på konsoll bryr seg om grafikk, men ikke nok til at de klarer å forsvare kostnaden av en PC og/eller takle den økte kompleksiteten til en PC, de bryr seg mindre om grafikk enn en PC-spiller. Tror på ingen måte konsoll spillere bryr seg mindre om grafikk. Men at det har vært for dyrt og komplisert på dagens PC til at dem har ville hoppe over. Det tror jeg. Hva i alle dager er enkelt med Steam OS? For det første er det Linux, og Linux er totalt ukjent for 99% av befolkningen. For det andre må du ha en Windows-maskin i huset om du ønsker å spille spill som ikke er portet til Linux enda. Nå har ikke jeg eller du sett hvordan Steam OS blir. Men etter hva en vet så blir det et brukergrensesnitt laget for spill og underholdning. Ala hva en har på dagens konsoller. Om en ønsker å spille Windows spill så må en det ja. Som betyr at alle dem som egentlig ikke er noe glad i Windows eller å spille slik dem gjør idag kan sitte foran TV med en håndkontroller som vil fungere i alle type spill enten det er støttet eller ikke. Og med vesentlig bedre pressisjon en en om en kobler i en Xbox kontroller. At Linux er ukjent er ikke relevant, om innholdet kommer. Du er klar over at PS4s innmat tilsvarer maskinvare til 6-7K? For å overgå dette så det virkelig merkes snakker vi om 780 SLI, det er 8000 kr ekstra over "tilsvarende PS4" eller mer enn 10 000 kr ekstra over en PS4, det er mye penger!Det er heller ikke bare bare å nappe ut og sette inn nytt kort: drivere må reinstalleres, spillinnstillinger må omjusteres, og resultatet blir i beste fall tilsvarende forskjellen i BF3 på High mot Ultra. Du glemmer at akkurat som en konsoll har fordeler ved at det kjøres et OS dedikert for spill så vil Steam OS også gjøre dette. Og Valve har allerede gått ut og sagt at det vil bli en stor ytelse fordel. Hva prisen på en tillsvarende konfigurasjon eller bedre ville bli det vet jeg ikke. Det har jeg ikke nok informasjon til å gjøre enda. Når maskinene er ute og noen har plukket dem ifra hverandre og en vet 100% hva som er i dem så kan en ta opp den diskusjonen igjen. Når det kommer til oppgradering av en Steam Machine så regner jeg at alt som har med drivere osv er noe systemet gjør av seg selv og ikke noe brukeren skal behøve å rote med. Og en kan jo håpe at systemet vil justere grafikk og ytelse automatisk. Det beste hadde om det kom såkalte Steam Machine katagorier på hardware og som Steam OS gjennkjenner og justerer spill osv av seg selv. Jeg har ingen følelser om Steam OS selv, men jeg ser ingen grunn til å tro at det skal virkelig være løsningen på noe som helst, det eneste jeg ser er at GabeN prøver å ta en større del av kaka. Jeg ser i hvert fall ingen grunn til at SteamOS skal true neste-generasjons konsoller, og jeg ler av de som påstår at SteamOS har alt som kreves for å bli en suksess. Om en liker lukkede systemer ala Apple så er dagens og dem kommende konsollene bra nok. Vil en ha mulighet til å gjøre hva en vil med maskinen om en så ønsker eller kunne ha muligheten til å få bedre grafikk om en vil Steam Machines være et alternativ. Du får le så mye du vil, jeg krysser fingrene for en forandring i bransjen. For det trengs. Endret 14. oktober 2013 av _LarZen_ 1 Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Du får le så mye du vil, jeg krysser fingrene for en forandring i bransjen. For det trengs. Ville vel vært rart hvis det er noen som ikke ønsker noe nytt, fremgang etc.. Men tror fortsatt steambox ikke er svaret, er mer boksen som signaliserer at en fremgang/positiv forandring er på vei. 2 Lenke til kommentar
nagina Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Prisen spiller største rolle her, er den mye høyere enn konsoller som ps4 og Xbox one så ser jeg ikke noe annet enn flopp. Jeg skulle gjerne hatt steambox i stua for å game coop games med kompiser, bedre kan det ikke bli, men er redd det blir for dyrt at det er like greit å sammarbeide med kompiser og kjøpe samme konsoll. Jeg tror ikke steambox er kommet for å knuse konsoller på noen måte, er bare for å gjøre det lettere for steam brukere å spille spill foran TV også. Tror også steam ser på pc salgstall, de går bare nedover så, gardere litt er ikke så dumt valg. Lenke til kommentar
duppsko Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Tror også steam ser på pc salgstall, de går bare nedover så, gardere litt er ikke så dumt valg. De går nok bare oppover. Mulig du tenker på salg av PC'er. Det er noe annet. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Ja, spillsalget på Steam har nok bare gått en vei siden starten i 2003 og det snur neppe med det første. Det har faktisk økt med en million aktive pålogget bare siste året (ifra ca 5 mill daglig til ca 6 mill) og i januar 2013 var det 54 millioner aktive brukere registrert! Utrolig nok er det enda noen få utviklere/utgivere som enda ikke har fått med seg det enorme salgspotensialet PC spill har på Steam (les Rockstar...) Lenke til kommentar
nagina Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 De går nok bare oppover. Mulig du tenker på salg av PC'er. Det er noe annet. Går litt fort i svingene av og til. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 4. november 2013 Forfatter Del Skrevet 4. november 2013 Litt prototype bilder. 1 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 bare jeg som er utrolig skeptisk på den kontrolleren, analoge spaker føltes så mye bedre Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Jeg er primært en konsollgamer, men har nå gått kraftig i tenkeboksen på om jeg skal droppe PS4 til fordel for en Steam Machine. Årsakene til det kan jeg gå gjennom. Steam Machine ser ut som en konsoll (prototypen gjør det, og jeg regner med at de forskjellige variantene som kommer for salg også vil være "konsoll-aktige"). Jeg slipper å ha en stor, stygg kasse stående ved siden av TV-benken som om jeg bor på en studenthybel, og jeg slipper å måtte trekke masse kabler rundt om kring i huset for å få bildet fra kontoret og inn til TVen i stua. Jeg har etter at Steam Machine ble annonsert blitt oppmerksom på at "stue-PCer" er en greie, og om min Steam Machine blir en ferdigprodusert greie eller om jeg bygger min egen vet jeg ikke enda. Steam Machine gir meg fordelene til både konsoll og PC. Grunnen til at jeg er konsollgamer er fordi sofaen er bedre enn kontorstolen, og en håndkontroll passer meg bedre å bruke enn mus og tastatur. Her er det vel strengt tatt Steam Controller som er det store gjennombruddet, da den etter hva jeg kan se gjør en mye bedre jobb med å emulere mus og tastatur i kontrollerform enn noe annet jeg har sett. Og, siden Steam Machine er en PC kan jeg jo koble til mus og tastatur hvis jeg føler at det er nødvendig. Grafikk og muligheter for utvidelse er jo også soleklare fordeler med PC, og med Steam Machine så blir ulempene med PC plattform/stuegaming kombinasjonen så små at de nevnte fordeler tipper vektskålen i favør av PC. Steam Cloud (for spill som støtter det). Dette er en av hovedgrunnene. Sitter jeg og spiller, og kona skal se på Paradise Hotel, så er det bare å save, og fortsette spillingen inne på kontoret. Riktignok kommer jeg nok til å kjøre Windows og ikke SteamOS på den - sorry, jeg har ikke tro på Linux gaming. Jeg har sett Linux-biblioteket i Steam, det er skralt. Det spiller ingen rolle hvor optimalisert SteamOS er; uten spill er det kun et OS. Jeg er primært sett Mac-bruker, og har de siste 3-4 årene sett hvordan spillmarkedet for Mac saaaaaaakte men sikkert begynner å nærme seg et noenlunde akseptabelt nivå, men det er fortsatt bøttevis med spill som er Windows-only, spillutviklere som fortsetter å ignorere Mac som spillplattform og spillforum som flommer over av de argeste hateboys som trivialiserer Mac-plattformen ("ikke kast bort tid på å støtte en knøttliten plattform som Mac - bruk heller ressurser på å gjøre PC versjonen så bra som mulig"). Linux er vel enda mindre en Mac igjen, så jeg ser ikke helt hvordan Valve skal klare å overbevise utviklerne om å støtte enda en plattform. Jaja, OpenGL-magic-magic, men det er overhead for hver plattform som skal støttes, det er ikke å komme bort i fra. Der har dere en konsollgamers betraktninger. Jeg påberoper meg ikke å prate for andre enn meg selv, men dette er nå hvordan jeg tenker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Er jo interessant å se perspektivet ditt, kan jo være steamboks får øynene opp til flere, nesten alt du snakker om er jo ting som du kunne ha gjort før steamboks kom, men du har kanskje ikke vært klar over mulighetene. Og det er jo fint at folk ser mulighetene. AtW Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Er jo interessant å se perspektivet ditt, kan jo være steamboks får øynene opp til flere, nesten alt du snakker om er jo ting som du kunne ha gjort før steamboks kom, men du har kanskje ikke vært klar over mulighetene. Og det er jo fint at folk ser mulighetene. AtW Ja, som sagt: dette med stue-PC er ting jeg faktisk ikke har fått med meg - eller om jeg har fått det med meg så har jeg ikke tenkt over det. Jeg har kikket litt på sånne "Komplett mini-Gamer" PCer nå de siste ukene, og de er jo basically Steam Machines uten Valves branding. Sånn sett så er det eneste "revolusjonerende" Valve kom med her den Steam Controller tingen, men en Komplett mini-Gamer PC hvor jeg veksler mellom håndkontroller og mus og tastatur er jo funksjonelt identisk. Steam Controller vil bare kunne gjøre behovet for mus og tastatur mindre (for min del) enn hva en vanlig håndkontroller kan. Jeg så demovideoen der de spilte Civilization V med Steam Controller, og det så helt kurant ut for min del. For min del så er det som du sier: jeg har fått øynene opp for PC-gaming igjen, og det var Steam Machines som var øyeåpneren. Satser, som deg, på at flere også opplever det samme. Lenke til kommentar
BuerN0R Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Er ganske sikker på at Steambox ikke kommer til å gjøre at PS4 og Xbone kommer til å "gå under". Tror heller at flere PC spillere vil gå over til Steambox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå