Gå til innhold

Vil Valve sin "Steambox" knuse konsoll markedet slik vi kjenner det?

LarZen

Anbefalte innlegg

Hva er tankene til folk rundt dette? Om Valve plutselig begynner å selge en konsoll lignende pc, hva vil det bety for konsoll verden slik vi kjenner den nå? Om en plutselig kunne spille alle spillene som Steam har med pc lik grafikk i din stue med en håndkontroller?

Vil det bli døds støtet for Sony og Microsoft? Isåfall vil dem eksklusive spillene disse selskapene har være nok til å holde på folk? Spesielt med tanke på spill utvalget som er på Steam og om maskinen er kraftig nok til å kjøre tilnærmet dagens standard...

Et par kilder:

http://www.vg247.com/2012/03/03/rumor-valve-readying-set-top-system-called-steam-box/

http://www.vg247.com/2012/02/20/newell-if-valve-has-to-sell-hardware-we-will/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke poenget, en Steambox måtte vel være en PC egentlig for å dra Steam sine spill, og hvis den skal dra Steam sine spill, hva når det kommer et nytt spill som krever høyere hardware ? Skal man da begynne å lagge på sin Steambox ? :p Noe som skurrer her. Og hvis det er en liten PC pakket inn i et HTPC kabinett så vil det koste langt over hva en liten spillkonsoll koster. Her snakker vi fort over 10 000 kroner.

Så kan umulig være at dem lanserer en liten PC konsoll, det går bare ikke an. Skal man begynne å ha en konsoll til å kjøre pc spill så blir det rett og slett en PC og da blir det dyrt. Dem kan ikke komme rundt det.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke poenget, en Steambox måtte vel være en PC egentlig for å dra Steam sine spill, og hvis den skal dra Steam sine spill, hva når det kommer et nytt spill som krever høyere hardware ? Skal man da begynne å lagge på sin Steambox ? :p Noe som skurrer her. Og hvis det er en liten PC pakket inn i et HTPC kabinett så vil det koste langt over hva en liten spillkonsoll koster. Her snakker vi fort over 10 000 kroner.

Så kan umulig være at dem lanserer en liten PC konsoll, det går bare ikke an. Skal man begynne å ha en konsoll til å kjøre pc spill så blir det rett og slett en PC og da blir det dyrt. Dem kan ikke komme rundt det.

De vil skape en standardder valve har softwaren akkurat som android er i dag. Idagens pc marked er det hvor mange forskjellige pcer alle med gamle og nye drivere over hele linja. Utifra ryktene har Valve gått til de firmaene som er interessert og sier hei vi er i gang med å lage en programvare med OS og alt som er 100% rettet mot gaming. Det vil være mye mer åpent enn både PS3 og Xbox, med at ryktene sier også at de innlemmer gjerne origin free of charge, (håper på GOG og flere tilbydere).

Så la oss si jeg kjøper en av disse maskinene, den har innmaten til en grei pc og software oppsettet til en konsoll. Noen år nedover som valve foreslo vil en out off the box maskin kunne vare i 4 år uten å bli helt nedkjørt, da vil jeg tenkes at jeg kan istedetfor å kjøpe en helt ny boks kjøpe innmat etter som det passer meg akkurat som en PC. Men siden software oppsettet er så fokusert kan steam og spill devs mye mulig presse denne maskinen mye mer effektivt enn en pc kan idag siden iallefall software oppsettet er helt likt, og softwaren er også nær 100% kompatibel med hardwaren, altså alt er mer effektivt, det er ikke tusen forskjellige maskiner med tusen forskjellige oppsett.

Det må også legges merke til at det ikke er Valve som lager maskinene. En relativt god maskin idag kan fåes for under 5000, og vi tror da ikke at de nye xboxene og playstatioene vil koste så mye mindre med engang.

Alle skjønner at 10 000 kroner ikke er en maskin man kan selge i konsoll markedet, men jeg tror en maskin under 5000 med det spillbiblioteket steam faktisk har er fulltmulig å kunne gjøre noe med.

Endret av Zimmerh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Første jeg tenker er at den må være dyr. Hvorfor? Fordi den må være kraftig. Hvorfor? Fordi ellers drar den ikke HL3. Hvis ikke dette stemmer så kommer vel neste kapittel i HL sagaen med gamle source motoren. Skuffende i så fall.

Lenke til kommentar

Poenget er vel det att konsoller kun har tre fordeler ovenfor PC som spillplattform:

1. Annet spillutvalg (som kan være både en fordel og ulempe)

2. Billigere i innkjøp.

3. Lettere startoppsett.

Denne boksen tar vekk fordel nummer 3, og muligens delvis nummer 2.

AtW

Lenke til kommentar

hvis dette viser seg å være sant, blir jeg overasket. har virkelig Valve kapital nok til å konkurrere mot gigantene?

Valve sin økonomi er såvidt meg bekjent ikke så åpen(?), men har sett estimater på ett par milliarder dollar i omsetning, mot feks omlag 10 milliarder dollar for nintendo og 85 milliarder dollar for sony.

AtW

Lenke til kommentar

men står det noe om at den kun kommer til å kjøre Valves spill eller alle spill som er tilgjengelige på Steam? noen av spillene som som Metro2033, Crysis, The witcher 2 krever sinnssykt hvis evt skal kjøres på fullt.

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

De vil skape en standardder valve har softwaren akkurat som android er i dag. Idagens pc marked er det hvor mange forskjellige pcer alle med gamle og nye drivere over hele linja. Utifra ryktene har Valve gått til de firmaene som er interessert og sier hei vi er i gang med å lage en programvare med OS og alt som er 100% rettet mot gaming. Det vil være mye mer åpent enn både PS3 og Xbox, med at ryktene sier også at de innlemmer gjerne origin free of charge, (håper på GOG og flere tilbydere).

Så la oss si jeg kjøper en av disse maskinene, den har innmaten til en grei pc og software oppsettet til en konsoll. Noen år nedover som valve foreslo vil en out off the box maskin kunne vare i 4 år uten å bli helt nedkjørt, da vil jeg tenkes at jeg kan istedetfor å kjøpe en helt ny boks kjøpe innmat etter som det passer meg akkurat som en PC. Men siden software oppsettet er så fokusert kan steam og spill devs mye mulig presse denne maskinen mye mer effektivt enn en pc kan idag siden iallefall software oppsettet er helt likt, og softwaren er også nær 100% kompatibel med hardwaren, altså alt er mer effektivt, det er ikke tusen forskjellige maskiner med tusen forskjellige oppsett.

Det må også legges merke til at det ikke er Valve som lager maskinene. En relativt god maskin idag kan fåes for under 5000, og vi tror da ikke at de nye xboxene og playstatioene vil koste så mye mindre med engang.

Alle skjønner at 10 000 kroner ikke er en maskin man kan selge i konsoll markedet, men jeg tror en maskin under 5000 med det spillbiblioteket steam faktisk har er fulltmulig å kunne gjøre noe med.

Det vil ikke fungere. Da må isåfall alle spillutviklere begynne å begrense sine spill enda mer enn vi er vandt til fra konsoll. Hvis dem ser for seg en varighet på 4år.

Dette er så ødeleggende for spillkvalitet generelt at det er skremmende.

Lenke til kommentar

Det vil ikke fungere. Da må isåfall alle spillutviklere begynne å begrense sine spill enda mer enn vi er vandt til fra konsoll. Hvis dem ser for seg en varighet på 4år.

Du sier det men hva er ødeleggende med dette? Hva er det som begrenser hva her egentlig? Programvaren vil nok ha mange likheter med dagens pc oppsett, og jeg tror vi vil se at dette her er valves måte å sette en felles minimums standard for PC. Det er også et fremstøt på å få folk som ikke vil eller har råd til en dyr pc å få foten inn i de endeløse muligheter PC markedet har. Basically det vil være en maskin som konsoller men spilles med samme softwaren som PC har. Altså enkelheten til konsoll og valgfriheten til PC, jeg ser ikke problemet du iallefall ikke begrunner.

http://www.youtube.com/watch?v=2iaKNhlnEas&feature=g-u&context=G24da52cFUAAAAAAAJAA

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Trenger de vel ikke, de kan jo bare lage spill der det har en valve-box setting, med feks "minimum requirements.: valve box level 2", "recommended: valve box level 3", hvor lev 2 og 3 er en eldre og nyere utgave. Kjører du spillet på en valveboks så settes grafikksettings til ett predefinert nivå som passer den.

AtW

Lenke til kommentar

Trenger de vel ikke, de kan jo bare lage spill der det har en valve-box setting, med feks "minimum requirements.: valve box level 2", "recommended: valve box level 3", hvor lev 2 og 3 er en eldre og nyere utgave. Kjører du spillet på en valveboks så settes grafikksettings til ett predefinert nivå som passer den.

AtW

Det er slik jeg hatt sett det for meg. Optimisering vil jo fungere mye bedre når spillutviklere allerede vet hvilken hardware de har å forholde seg til. Bare se på hvor mye Apple klarer å presse ut av 800 mhz i iPhone 4. Dessuten bør vel hardwaren bli billigere om den masseproduseres i så stor grad? Jeg syntes det er et genialt konsept og jeg håper det ligger sannhet bak ryktene.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...