Mick444 Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Når jeg skal starte opp bilen min så lyser varsellampen for batteriet og motoren vil ikke starte. Hvis batteriet er tomt burde vel varsellampen ha lyst en stund før det gikk helt tomt? Det er to uker siden sist bilen var på tur, ellers flyttet jeg på den forrige uke uten å se noe varsellampe lyse. Noen som vet hva problemet kan være? Takker for all hjelp, kan desverre selv veldig lite om bil. Audi A4 1,8t 1998 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 (endret) Er batteriet og/eller dynamoen. Lad batteriet og prøv igjen. Et voltmeter kan også hjelpe deg hvis du har tilgang på det. Tomgangsspenninga på batteriet (uten tenning eller noe på) skal være rundt 12,5V. Batterispenninga med fjernlys på skal helst ikke under 12V. Spenninga når motoren sviver skal være mellom ca. 13,5V og 14,5V Endret 4. mars 2012 av sedsberg Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Batteriet er ikke nødvendigvis helt tomt, varsellampen lyser vel om ladespenningen er under 13 volt, noe den åpenbart er når bilen ikke går. Det enkleste er vel å prøve med startkabler (se bilens manual!) etterfulgt av en litt lengre kjøretur for å lade batteriet. Om problemet kommer tilbake etter kort tid er det kanskje tid for å bytte batteri? Det er da selvfølgelig mange mulige årsaker. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Ladelampen eller batterilampen er ingen indikasjon på om det er mye eller lite strøm på bilbatteriet. Om bilen har stått i 2 uker og du har et defekt batteri så er det ikke rart den ikke vil starte. Du bør få testet batteriet og om bilen lader. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Sjekk poler og jording, gjerne også om det er iring på kontaktene på dynamo. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Sjekk det enkleste først. En slik dings koster en femtilapp. Den kan avsløre om batteriet er utlada og om dynamoen ikke virker. Multimeter får du fra 100-lappen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå