Rudde Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Heisann, er på utkikk etter ett tilt shift adapter som passer med både Canon EF og EF-S noen som har vært borti noe slik og aner hva dette vil koste? Jeg er ikke ute etter funksjonell automatikk. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 (endret) Problemet her er registeravstand - avstanden mellom sensoren og bakre element. Et tilt/shift-adapter vil nødvendigvis bygge så det blir større avstand mellom bakelement og sensor, og så endrer fokusavstandene seg. Dette vil nemlig fungere som en mellomring, så du ikke lenger kan fokusere til uendelig, men at nærgrensen blir en hel del kortere. Dessuten - hvis du skal ha shift eller mye tilt, så er du avhengig av at optikken tegner en større bildesirkel enn til "vanlig" bruk av objektivet. Hvis du klarer å shifte et objektiv som har "passe" bildesirkel, så vil hjørnene bli mørke og avkortet, akkurat som om du bruker et cropobjektiv på fullframe. Derfor er det heller dårlig med sånne adaptere innen samme kamerasystem. Det som derimot finnes, er tilt-shift adaptere (og da mest tilt-adaptere) for fatninger med kortere registeravstand og mindre bildesirkel enn objektivet adapteret kan puttes bak. For eksempel finnes det tilt-adaptere for å putte Nikon F-optikk på micro four thirds og Sony NEX. Optikk til Canon EOS er mindre populært til sånt, ettersom man ikke kan styre blender på objektivet. Hvis du skulle hatt et tilt-shift adapter du kan bruke på et Canon EOS-kamera, så skulle det vært til optikk med større registeravstand og større bildesirkel enn EF og EF-S-optikk har - for eksempel mellomformat. Forøvrig - hvis du skal ha EF- og EF-S-optikk gjennom et adapter uten elektronisk kobling, så kan du ikke lenger styre blenderen - så blir du låst til å kun skyte på største blender, eller å bruke et triks med å velge blender og ta objektivet av mens du holder nedblendingsknappen inne - men så blir søkeren veldig mørk. Det finnes adaptere til EOS, med EOS-optikk på EOS-hus, men de fungerer som sagt som mellomringer, og er dermed først og fremst til makrobruk. Det er også som sagt tiltshift-adaptere så du kan bruke annen optikk som tilt/shift på Canon-hus, men det krever optikk med større registeravstand og bildesirkel - mao er de laget for mellomformatoptikk. Endret 4. mars 2012 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Har du sjekket =24&sort=popularity&order=desc&manufacturerId[]=3775&detailId[]=725%283156%29&detailId[]=725%283164%29&pg-q=&price_min=&price_max="]lensbaby eller Canon sine =32&categoryId[]=24&sort=popularity&order=desc&pg-q=ts-e&price_min=&price_max="]TS-E objektiver, kanskje ikke helt det du spør etter men Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Takk for mye nyttig informasjon. Det er litt surt og måtte kjøpe en linse kun for å kunne bruke ett tilt adapter og tilt linsene for canon er jo svinedyre. Jeg har da sett på dette adapteret som ikke passer med EF-S men som passer til EF. (hvis du ser på eksempelbildene i annonsen så er det slike bilder jeg prøver å ta ikke nødvendigvis makro.) Hvis det blir denne kommer jeg til å bruke Canon EF 75-300mm USM og Canon EF 50mm 1.4f USM på den, det er linser jeg sikler på uansett så kommer nok uansett til å kjøpe de, men ville teste tilt litt med EF-S linsa jeg allerede har. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Dette adapteret er et adapter som jeg beskrev over, så du kan bruke Canon-optikk til Sony NEX. Du har med andre ord et NEX-kamera å bruke det på? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Nei jeg har Canon 550D med 18-135mm linse. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 (endret) Da kan du ikke bruke adapteret du linker til. Det er for å bruke Canon-optikk på Sony NEX. Du har fire valg: 1) Kjøpe adapter fra Canon til Canon. Da kan du "bare" ta makro- og nærbilder, ettersom adapteret vil fungere som mellomring. Det blir også knot med blender. 2) Kjøpe adapter fra Canon-optikk til mindre fatning (som det du linker til over) - så blir det knot med blender, men du kan fokusere til uendelig. Krever annet kamera med den andre fatningen. 3) Kjøpe adapter fra større optikk til Canon-fatning. Da kan du fokusere til uendelig og styre blender med blenderring på det andre objektivet. Krever annet stort og dyrt objektiv. 4) Kjøpe tilt/shift-objektiv - for eksempel dyr og god Canon TS-E eller billig og morsom Lensbaby. Og - hvis du kan - kjøp heller EF 70-300 eller EF-S 55-250 - 75-300 er triste greier... Endret 4. mars 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå