Quintrax Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Er det noen som har prøvd vibram fivefingers? Kan noen dele erfaringer med denne type jogging ? hva er fordeler ulemper osv Takk for svar Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Velkommen til forumet En bedre tittel hadde gjort seg. Eller mener du å kombinere barefoot running med orientering? Eg kan ingenting om orientering, men eg er nybegynner innen løping med "bare" føtter. Fremgangsmåten min var først å gå over til noen eldre joggesko som var slitte. Deretter har eg begynt å bevisst løpe slik at eg treffer bakken med forfoten først. Dette gjør eg for å trene opp de musklene som ikke er så trente for å unngå slitasjeskader. Eg tar det derfor gradvis. Vibram har eg ikke kjøpt enda. Men eg tenkte at neste steg var å kjøpe våtsko(slike som brukes ved snorkling/fridykking). Disse er billigere en Vibrams, og gir solid beskyttelse uten noen form for demping. Altså veldig likt Vibrams. Dersom dette går bra, og eg vil holde meg til løping med bare føtter, så kjøper eg Vibrams. Når det gjelder kombinasjonen du muligens er på jakt etter, så er eg usikker på hvor velykket det er. Barefoot running har eg ingen problem med å se fordelen med, på bar bakke eller sti. Men på orientering så tilbringes vel 70-80% av tiden utenom stien? Og da ville eg ha gått for stabile og solide sko. Men mulig eg tar feil Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Jeg har løpt en stund med VFF Treksport. De fungerer fint både på vei og sti - forutsatt at du er vant til å løpe på forfoten, selvfølgelig. I bratte nedoverbakker er de ikke helt bra, siden det er mye mer naturlig å lande på hælen der. Som orienteringssko vil VFF være uegnet i de fleste norske terreng av to årsaker. For det første er ikke grepet i sålen godt nok. For det andre beskytter ikke oversiden av skoen foten godt nok til å løpe i litt tøft terreng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå