Gå til innhold

Bygge PC for første gang

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt litt på om jeg skal bygge meg en PC til gaming. Jeg har brukt Mac hele livet og spilt på Xbox, så jeg vet nesten ingenting om å bygge PC eller om specs osv.

Det jeg lurer på er: Hvor mye koster det og hva er prosessen når man skal bygge en PC?

Forklar helst så lettfattelig som mulig.

Jeg kommer bare til å bruke den til vanlig internettbrowsing, videoredigering og spill (GTA og COD).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke en ekspert på pc bygging, men jeg kan litt.

Du kan få en helt OK pc for rundt 7000 som kan kjøre både GTA å cod på ultra.

For gaming burde du velge en i5 2500k siden den er lett og overklokke og har integrert grafikk. Vanlig redigering kommer til å funke helt fint med i5 2500k.

Men skal du redigere noe mer heavy så ville jeg heller valgt en i7 2600k siden (er ikke sikker, men tror den har noe som heter hyperthreading, som da gjør det enklere å plukke opp threads som er nødvendig ved heavy redigering)

Men for normalt bruk, og gaming så ville jeg valgt en i5 2500k.

i5 2500k: Rundt 1600kr.

i7 2600k: Rundt 2400kr.

Bare spør viss det er noe annet du lurer på!

Lenke til kommentar

Videoredigering blir merkbart bedre med i7, men i5 leverer også meget bra. Se link i signaturen min for benchmarking av de.

Det er mange poster på forumet med oppsett i din prisklasse, så jeg vil anbefale å lese litt der først :o)

Lenke til kommentar

Tips: Ta deg god tid når du skal sette sammen alt. Prøv å bruk kabinettets potensiale til å gjemme kabler, sjekk at alt du monterer sitter skikkelig fast. Pass på at alle kabler sitter ordentlig og er tilkoblet der de skal. Ta gjerne og dobbeltsjekk alt hvis du føler deg usikker. Sett gjerne opp en liste.

-rydde kabinett klart for montering.

-pakk ut delene.

-monter cpu, cpukjøler og ram før du installerer HK i kabinettet

-monter deretter skjermkort, psu og harddisker

-trekk opp alt av strømkabler og s-ata kabler til komponentene

Sier ikke at det er en fasitliste som burde følges, men er sånn jeg tenker når jeg skal bygge pc.

Ved første gangs oppstart er det alltid anbefalt fra meg å ta en tur innom BIOS. Sjekke at cpu og minne kjører på den frekvensen de skal, og at harddiskene dine er koblet til riktig s-ata port.

Sett første boot device til SSD disken, andre boot device til CD-rom. Når du da har sjekket alt og velger å lagre og avslutte ved å velge dette i BIOS-menyen eller trykke F10, trykker du F8 ved oppstart for å velge oppstartsmedium. Da legger du inn W7 cden mens du venter på at denne menyen skal komme opp. Velg CD-ROM, og når den spør om det, trykk en tast for å starte installasjonen om dette ikke skjer automatisk.

Selve W7 installasjonen går ganske automatisk, og det eneste du trenger å tenke på etterhvert er å fylle inn brukernavn, passord om du vil ha det, og evt. nettverksinnstillinger.

Når du er ferdig med alt dette, er egentlig windows klar til bruk, men det kan være noen drivere som mangler. Da bruker du de medfølgende cd'ene til hovedkort og skjermkort. Hvis du er tilkoblet nettet, vil jeg anbefale deg å laste ned siste driverne fra produsentenes hjemmeside, men dette vurderer du selv.

Noen justeringer vil det alltid bli, men du har da etter dette en maskin som virker. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...