rapturz1 Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Har lyst til å overklokke GPU og CPU... Har stock kjøler og vifter som følger med kabinettet. Lurer på hvor langt jeg kan klokke og hvordan jeg kan passe på at jeg ikke klokker for langt (klokke trygt). Noen programmer, guider og tips blir godt mottatt! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Du må nok gi oss litt mer informasjon om systemet ditt om du skal få hjelp. Skriv så detaljert som mulig. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Mens du skriver specsene dine kan du laste ned MSI afterburner som er veldig lett å klokke gpu med Lenke til kommentar
rapturz1 Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 CM 690 ii adv. - kabinett, med viftene som følgte med her ASUS P8P67 PRO - hovedkort ASUS GTX 570 - skjermkort i5 2500k Intel - prosessor, med prosessor vifta som fulgte med her Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB CL9 - RAM Corsair HX 750w - strømforsyner OCZ Vortex 60GB - SSD Trenger dere mer informasjon en dette så bare si ifra Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Ingen god idé å overklokke CPU med standardkjøler. Mulig du kan klare noen hundre MHz, men det er strengt tatt liten vits. Hvilket GTX570 er det snakk om? DirectCU II? Lenke til kommentar
rapturz1 Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Ingen god idé å overklokke CPU med standardkjøler. Mulig du kan klare noen hundre MHz, men det er strengt tatt liten vits. Hvilket GTX570 er det snakk om? DirectCU II? Ja Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Da kan du f.eks laste ned MSI Afterburner, men du må nok ha siste beta-versjon for å kunne stille spenning. Selve overklokkingen er svært enkel, ihvertfall i det lavere sjiktet. Bare øk Core clock og shader i første omgang helt til du må supplere med høyere spenning. Med litt flaks kan du klare rundt 850/1700MHz (core og shader) uten å øke spenning, men start på maks 800/1600MHz og kjør stresstest mellom hver økning.(F.eks 3Dmark eller Heaven benchmark. Eller kjør et krevende spill) Når det blir ustabilt eller du opplever artifacts kan du øke spenning. Minnet bruker jeg personlig ikke å røre stort da det har lite for seg så hvor langt du kan klokke her må isåfall noen andre fortelle deg. Lenke til kommentar
rapturz1 Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Klokka til 882Mhz så får jeg en error som ber meg gå til denne siden: http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3007 Skjermen blir også svart.. hvorfor?? Bruker MSI og FurMark Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Du får svart skjerm, melding om at skjermkortdriveren har krasjet eller en error slik du fikk nå når du overklokker for langt. Om du har mulighet til å stille vcore på skjermkortet ditt kan du ofte komme et stykke lengre før dette skjer. Huk av "unlock voltage control" i instillingene og start msi afterburner på nytt og sjekk om du får stilt på Core Voltage. Lenke til kommentar
War Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1420558 OC cpu. Lenke til kommentar
rapturz1 Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Du får svart skjerm, melding om at skjermkortdriveren har krasjet eller en error slik du fikk nå når du overklokker for langt. Om du har mulighet til å stille vcore på skjermkortet ditt kan du ofte komme et stykke lengre før dette skjer. Huk av "unlock voltage control" i instillingene og start msi afterburner på nytt og sjekk om du får stilt på Core Voltage. Hvor langt er det forsvarlig å klokke voltage? Har lest at det er det som skader kortet men er det risikabelt visst jeg gjør det på en spesiell måte? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 All overklokking medfører risiko til en viss grad. Om du ikke er klar til å investere i nye komponenter så bør du ikke holde på med overklokking. 1 Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 (endret) Hvor langt er det forsvarlig å klokke voltage? Har lest at det er det som skader kortet men er det risikabelt visst jeg gjør det på en spesiell måte? Beklager hvis jeg pirker men det blir feil å si "klokke voltage". På godt norsk heter det å øke spenningen men på litt norvengelsk kan du si "øke core voltage" Økt spenning (vcore/core voltage) betyr høyere effekt og derfor mer energi i form av varme. For mye varme betyr dødt kort. Nøyaktig hvor mye du kan øke spenningen uten at kortet dør kommer ann på skjermkortet ditt og hvor varmt det blir, kan desverre ikke gi deg et bra svar her, mulig noen andre kan. E: småfeil Endret 4. mars 2012 av Benny 1 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 0.2V på luft regnes vel som en ganske dryg spenningsøkning så du som ikke har allverdens erfaring bør være forsiktig. Se hvor langt du kommer med 0.1V i første omgang og les deg så ev. opp på hva andre har klart med samme kort under samme forutsetninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå