Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Heisann, gutt 18 her.

Lang historie:

Har et "problem" som egentlig har gnagd over en del år nå, men som jeg ikke har tenkt ordentlig over før i det siste.

Var og tittet på Facebook her om dagen, og plutselig slo det meg at veldig mange jeg kjenner har en eller flere veldig gode venner/bestevenner som de kan stole på, være mye med osv.

Jeg personlig har tonnevis med venner, hvis man bruker begrepet i noe løs forstand, men jeg har ikke hatt en bestevenn siden jeg var fjorten eller deromkring. Det er rett og slett ingen personer jeg føler at jeg kan invitere over når som helst, som jeg kan fortelle ting og tang til uten å føle at jeg må absolutt må følge sosisale normer, ingen jeg kan stole på at er der for meg hvis jeg føler at ting går dritt.

I tillegg føler jeg meg litt utilpass med mange (men ikke alle) de vennene jeg har. I vennegjeng 1 er det to personer som er litt sure på meg av en eller annen grunn (har aldri fortstått hvorfor), noe som gjør at jeg føler meg uvelkommen når jeg er med hele gjengen. I vennegjeng 2 kjenner jeg egentlig bare to stykker, mens resten er veldig annerledes enn meg. I vennegjeng 3 kommer jeg godt overens med jentene, men ikke så godt med guttene, og i vennegjeng 4 så er alt som det skal, bortsett fra at de er en gruppe skosåler som aldri gidder å finne på noe på fritiden.

Så, når jeg sitter hjemme og sturer føler jeg meg egentlig ganske ensom. Ett nesten-forhold gikk nylig i dass, men selv om jeg ønsker å komme meg ut og finne på ting på kveldene, føler jeg at jeg egentlig ikke er så veldig ønsket hos noen, bortsett fra de som altså aldri gidder å finne på noe. Er en av de som kun blir invitert på noen av festene, som sjeldent blir sendt en sms til når gjengen skal ut og finne på noe osv.

Men, tror ikke greia er mangel på sosiale antenner. Blir tross alt "nesten-venner" med mer eller mindre alle jeg møter. Uten å være sikker, føler jeg heller at jeg faller litt mellom stoler. Jeg liker å kle meg bra, dra på fest og være sosial, jeg liker å sitte inne og spille dataspill, jeg liker å drive med sport og trening, og jeg jobber hardt med skolen. Men, jeg er ikke like innteressert i sosiale ting som de som kun er sosiale, liker ikke å spille for mye dataspill, liker ikke sport -så- godt, og er littegrann lei av skole. Når jeg da kommer i en gjeng som er veldig fokusert på en ting, er jeg liksom ikke helt på bølgelengde med de andre.

Så, hva burde man gjøre for å skaffe seg gode venner? Å være pen å se på virker for meg som alternativ 1, men det er ikke alltid like lett å gjøre noe med. Hvordan ble du kjent med din beste venn?

TL;DR:

Har veldig mange "venner", men ingen gode venner. Hvordan får jeg endret på det?

Postet av anonym: 1a892558439591e7a0eab1422f1152ee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først et spørsmål; hvor gammel er du?

Jeg har hatt mange bestevenner opp gjennom barndommen, men i dag, i en alder av 23 år, har jeg ingen bestevenn(er). Har noen venner som jeg anser som de aller nærmeste, men det er likevel ikke sånn at det er de jeg ringer til hver gang det er noe eller at vi henger superofte.

Men de nærmeste vennene mine har jeg blitt kjent med gjennom skole i 90% av tilfellene, både barneskole, ungdomsskole, VGS og universitetet. Ellers har jeg funnet gode venner på internett (nettby, blogg, forum, facebook), via andre venner, kollegaer, ved å bo i samme kollektiv og på festival. Generelt sett har jeg blitt god venn med folk fordi vi har hatt mange like interesser, lik musikksmak, likt samfunnssyn/politisk ståsted eller bare generelt har veldig god kjemi.

Lenke til kommentar

My bad, leste bare den lange historien :p

Men du er altså ute etter å finne deg en mulig bestevenn eller venner du kan være nærmere enn de du er nå? Et godt sted å starte er interessene dine, finn noen som brenner for noe av det samme du brenner for - da kan man tilbringe mye tid sammen, og jo mer tid man tilbringer sammen, jo bedre venner vil man etter hvert bli. Ellers kanskje din neste bestevenn finnes her på forumet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...