AnonymDiskusjon Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Hei, jeg har jobbet i en bedrift i 6 mnd gjennom et tiltak fra Nav. Nå har de lyst ut en stilling som går ut på akkurat det samme som jeg gjør nå. Jeg er veldig god i den jobben jeg utfører og går veldig godt overens med dem som jobber der. Nå viser det seg at jeg lenge var aktuell for stillingen, men siden min stefar jobber i samme avdeling, så har dem plutselig endret mening, og jeg har fått beskjed om at jeg ikke vil kunne få jobben uansett hvor kvalifisert jeg er. Er dette noe dem har lov til å bruke som argument for å ikke ansette meg? Jeg vet om etiske retningslinjer, men finnes det en lov som sier at dem kan nekte meg jobben? Nå skal det sies at jeg ikke har så mye med min stefar å gjøre i det daglige på jobben, og får på ingen måte "snille" oppgaver. Postet av anonym: 1b22178ca0d4c402a35664733d178a4b Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Nei, det er ikke gyldig grunn til ikke å ansette deg. Hvis de mener noe annet så må de henvise til spesifikke regler og retningslinjer som sier at det ikke ansettes personer fra samme familie i samme avdeling. Her lukter det ugler i melet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Det er ingen lov som direkte regulerer om man har krav på en stilling i det private (andre regler gjelder for staten). Utgangspunktet er at bedriften står fritt til å inngå arbeidsavtale med hvem de måtte ønske - og motsetningsvis kan de unnlate å inngå avtale. De kan ikke nekte deg å søke, men de kan velge en annen. Begrensninger i denne retten har man f.eks. i likestillingsloven (kjønn), diskrimineringsloven (etnisitet, religion, nasjonal opprinnelse, hudfarge, avstamning, språk, eller livssyn), og diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (nedsatt funksjonsevne). Ingen av disse rammer din situasjon. Det skal for øvrig nevnes at arbeidsgivers motivasjon kan være en noe annen enn den du får vite om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå